روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد - شماره 4149

چرا وزیر رفت؟

آیا عبدالملکی برنامه مشخصی برای اداره وزارتخانه داشت؟

 بعد از گمانه‌زنی‌های مختلف، بالاخره «حجت عبدالملکی» وزیر کار با انتشار متنی رسماً استعفای خود را اعلام کرد. بر همین اساس، سخنگوی دولت نیز اعلام کرد: با قبول استعفای دوم وزیر کار توسط رییس‌جمهور، محمدهادی زاهدی وفا در وزارت کار و رفاه اجتماعی جایگزین عبدالملکی شد. حجت عبدالملکی در نامه استعفای خود، دلیل استعفا را افزایش هماهنگی در دولت اعلام کرده است.
 این درحالیست که به گفته سخنگوی دولت، محمد هادی زاهدی وفا که به عنوان سرپرست وزارت کار منصوب شده، پیش از این تعامل و همکاری نزدیکی با دولت داشته است.
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به استعفای وزیر کار، گفت: در زمان‌هایی که شرایط اقتصادی عادی است، خطای انتخاب فرد نامناسب برای مناصب اقتصادی، بسیار کمتر است، زیرا هزینه ناکارآمدی با توجه به درآمد‌های نفتی، پوشش داده می‌شود، اما در شرایطی که ما در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها در موقعیت جنگ اقتصادی قرار داریم، این هزینه‌ها در صورتی که تصمیمات غلط گرفته شود، بسیار بالا می‌رود و این هزینه را نیز مردم باید پرداخت کنند.
 وی افزود: دولت سیزدهم درحالیکه وضعیت اقتصاد کشور بسیار وخیم بود و تحریم‌ها نیز همچنان ادامه داشت، روی کار آمد، در چنین شرایطی باید وزرایی انتخاب می‌شدند، که باتجربه، کاردان، اهل مشورت و تعامل، با برنامه و دارای تیم مدیریتی هماهنگ باشد، اما متاسفانه وزیر کار دارای چنین ویژگی‌هایی نبود و از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که او یا توسط نمایندگان استیضاح خواهد شد، یا اینکه مجبور به استعفاء می‌شود. شقاقی گفت: عبدالملکی برنامه مشخصی برای اداره وزارتخانه نداشت و با برخی از نمایندگان مجلس و همچنین نهاد‌های تصمیم‌گیر در کشور درگیر شد که این موضوع هزینه‌هایی را در پی داشت، همچنین او وعده‌هایی داد که عملا قابل اجرا نبود که همین موضوع حواشی‌ای را برای دولت به دنبال داشت، از سویی برخی از جملاتی که وی در گذشته نیز بیان کرده، که غیرواقعی بودند نیز به مذاق کارشناسان خوش نیامد، مجموعه چنین عواملی در نهایت باعث شد که عبدالملکی خیلی زود و در کمتر از یک سال مجبور به استعفاء شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین با اشاره به تصمیمات عبدالملکی که باعث تشدید اوضاع وخیم اقتصادی در کشور شد، بیان داشت: عملکرد او در قامت وزیر کار باعث اعتراضات گسترده بازنشستگان شد، او در ابتدای وزارتش وعده‌هایی که غیر عملی بودند را مطرح کرده بود، که همین موضوع نیز هزینه زیادی را برای دولت تراشید، از سویی تصمیمات وی که بدون آینده‌نگری و مشورت گرفته شده است بسیار برای کشور پرهزینه بودند.  وی ادامه داد: همچنین تصمیم شورای عالی کار برای افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد کارگران نیز باعث افزایش تورم و به وجود آمدن گرانی‌های بسیاری شد، همچنین به موجب این تصمیم، تعدیل نیروی کار در واحد‌های تولیدی انجام شد که این موضوع به دلیل تصمیمات وزارت کار بود. شقاقی همچنین با اشاره به اینکه ترمیم کابینه اقتصادی دولت به نظر می‌رسد ادامه یابد، خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده وزرای صمت، کشاورزی ارتباطات و کشور نیز عملکرد خوبی از خود نشان ندادند، که احتمال تغییر آن‌ها نیز وجود دارد، معتقدم عملکرد خاندوزی وزیر اقتصاد خوب بوده و تا اینجا وی توانسته نمره قابل قبولی از دید بنده کسب کند.

با تشریح پویش «کاغذهای مهربانی» اعلام شد
جمع آوری کتب و دفاتر دانش‌آموزان پس از آخرین امتحان
 پویش ملی «کاغذهای مهربانی» به مناسبت آغاز هفته محیط زیست برگزار می‌شود؛ در این طرح، دانش آموزان با اهدای کتب درسی سال قبل خود در این پویش شرکت می کنند و درآمد حاصل از جمع آوری کتب درسی به منظور ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس استفاده می شود. پویش ملی (طرح جمع آوری کتب و دفاتر درسی دانش‌آموزان مدارس پس از آخرین امتحان) به مناسبت آغاز هفته محیط زیست و در راستای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، استفاده بهینه از منابع طبیعی از طریق بازیافت کتب و دفاتر بلا استفاده درسی، توسعه فرهنگ مشارکت دانش آموزان در فعالیت های عام المنفعه و با هدف تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مدارس برگزار می شود.  در این طرح، دانش آموزان با اهدای کتب درسی سال قبل خود در این پویش شرکت می کنند و درآمد حاصل از جمع آوری کتب درسی به منظور ساخت و تجهیز آزمایشگاه های مدارس استفاده می شود. علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در آیین افتتاح نمادین پویش ملی «کاغذهای مهربانی» که در مدرسه شهید اشرفی اصفهانی منطقه ١٧ شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه در گذشته با حرکت انسان به سوی زندگی اجتماعی، تعامل دوسویه انسان و محیط زیست مسالمت‌آمیز بود و جلوه های متعددی از این همزیستی های مسالمت‌آمیز انسان با طبیعت دیده می‌شود اظهار کرد: متاسفانه با ورود تکنولوژی، زمینه آسایش فراهم اما آرامش از زندگی گرفته شد و با کاهش توجه به محیط زیست، متاسفانه انسان به عاملی برای تخریب محیط زیست تبدیل شده   است.
کریمیان با اشاره بر اینکه داشتن آسمان آبی و طبیعت پاک؛ حق طبیعی تمام فرزندان و آیندگان کشور است، حفظ طبیعت و محیط زیست را یک وظیفه همگان دانست و خاطرنشان کرد: منابع طبیعی سهم و حق همه مردم و به ویژه آیندگان است که باید برای آنها حفظ کنیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه