روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ خرداد - شماره 4148

خريد برق از مجتمع‌هاي داراي مولد

ظرفيت تجديدپذيرها در تهران به 10 مگاوات مي‌رسد

 مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ گفت: بر اساس برنامه‌ريزي‌ها ظرفيت تجديدپذيرها در تهران تا انتهاي امسال به 10 مگاوات مي‌رسد و اکنون نيز به منظور مديريت مصرف، برق مولدهاي خودنگهدار را هر کيووات ساعتي 1500 تومان خريداري مي‌کنيم.
کامبيز ناظريان با اشاره به برنامه‌هاي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير در تهران، اظهار کرد: مجموعه اي به نام ساتبا با نيروهاي متخصص در اين حوزه در بدنه وزارت نيرو وجود دارد که تدابير خوبي در راستا انديشيده‌اند و قرار شده که 10 هزار مگاوات انرژي نو در دوره چهار ساله در کل کشور ايجاد شود.
وي با بيان اينکه برنامه‌هاي متعددي براي اين مهم تعريف شده است، تاکيد کرد: در حال حاضر در تهران 3.5 مگاوات انرژي تجديدپذير در بخش خورشيدي وجود دارد که عدد چندان نامطلوبي نيست اما برنامه‌ريزي که داريم اين است که حدود 100 مگاوات در طول دو سال آينده به ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير اضافه کنيم.
به گفته مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ امسال در حوزه شهر تهران آنچه در دستور کار شرکت توزيع تهران بزرگ بوده، احداث پنج مگاوات انرژي تجديدپذير است که به عدد 3.5 مگاوات اضافه مي‌شود و در کل ظرفيت انرژي تجديدپذير تهران به 8.5 مگاوات تا 10 مگاوات افزايش پيدا مي کند.
ناظريان با بيان اينکه برنامه‌ريزي‌هاي صنعت برق و وزارت نيرو در اين راستا طراحي شده که بتوانيم تابستان را علي‌رغم وجود ناترازي به بهترين شکل و بدون محدوديت پشت سر بگذاريم.
وي با تاکيد بر اينکه در اين راستا تنها ضرورتي که وجود دارد اين است که از فرصت‌هاي مديريت مصرف که قابليت اجرايي دارند استفاده کنيم، تصريح کرد: ضمن اينکه اقدامات بسيار خوبي در بخش‌هاي نيروگاهي و ساير بخش‌ها انجام شده، اميدواريم که در قالب يک کار مشارکتي در حوزه مشترکان و استفاده از فرصت‌هاي مديريت مصرف تابستان را به بهترين نحو پشت سر بگذاريم.
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ با بيان اينکه مصرف برق شهر تهران بيش از 2000 مگاوات است که حدود 45 درصد مصرف کل کشور را دربرمي‌گيرد، اظهار کرد: در زمان گرم بار شبکه تهران به دليل استفاده از سيستم‌هاي سرمايشي اضافه مي‌شود، اين سيستم‌هاي سرمايشي بعضا فرصت بسيار خوبي براي مديريت مصرف هستند.
به گفته ناظريان علاوه‌بر اين در حوزه مولدهاي خودتامين نيز بسياري از سازمان‌ها حتي مجتمع‌هاي خانگي و تجاري و بخش‌هايي ديگر که داراي مولدهاي خودتامين هستند مي‌توانند در زمان پيک از آن کنند، با اينکار ضمن اينکه  بخشي از بار خود را به مولد خودتامين منتقل مي‌کنند و براي آن بخش نيز هزينه‌اي نمي‌پردازند صنعت برق نيز کيلووات ساعتي 1500 تومان انرژي را از آن‌ها خريداري مي‌کند.
وي با بيان اينکه اين يک فرصت استثنايي است که آن دسته از مشترکان مي‌توانند از آن استفاده کنند، گفت: پيش‌بيني ما اين است که ظرفيت صرفه‌جويي 150 مگاوات در شهر تهران وجود دارد  و مي‌توان برق 150 هزار مشترک را تامين کرد که به نظر عدد بزرگي است.

گازرساني به 45 روستاي ييلاقي،
گام نهايي رامسر براي تکميل مسير انرژي سبز
 عمليات گازرساني به 45 روستاي ييلاقي منطق جواهرده ، جنت رودبار و اشکورات رامسر با تخصيص 200 ميليارد تومان اعتبار در مرحله اجرايي قرار گرفت و اين روستاها تا سال آينده از انرژي سبز بهره‌مند مي‌شوند
مديرعامل شرکت گاز مازندران در جلسه بررسي چالش ها و موانع گازرساني به روستاهاي باقي مانده  رامسر ، يکي از مشکلات را پيش بيني ناپذير بودن اعتبارات مورد نياز برشمرد و گفت : هزينه نهايي عمليات اتمام گاز رساني در اين مناطق با توجه به زمان بهره برداري و نوسانات قيمت قابل پيش بيني دقيق نيست.
قاسم مايلي رستمي افزود : پيرو دستور استاندار مازندران مبني بر برگزاري جلسات هفتگي براي عمليات گازرساني به مناطقي که گاز رساني در آن  تکميل نشده، اين جلسات با راهداري و منابع طبيعي در شهرستان هاي استان برگزار مي شود، چرا که عمده مجوزها پيرامون گازرساني در نقاط باقي مانده روستايي مازندران نيازمند هماهنگي با اين ادارات است.
وي ادامه داد : استان مازندران يک ميليون و 560 مشترک گاز دارد که از ميزان شهرستان رامسر 2 /2 درصد از شبکه گاز رساني استان معادل 39 هزار مشترک را تحت پوشش قرار داده است ، ضمن اينکه 20 هزار علمک در دو منطقه شهري اين منطقه نصب شده و 590 کيلومتر شبکه گازرساني اجرا شده است.
مايلي رستمي با اشاره به برنامه ريزي براي عمليات گاز رساني به مناطق روستايي باقي مانده و بهره مندي از انرژي سبز در اين روستاها ، گفت : شهرستان رامسر داراي 205 روستا است که از اين تعداد 66 روستا با جمعيت 89 درصدي تحت پوشش انرژي گاز قرار دارند، يعني با وجود اين که تعداد روستاها کم است اما جمعيت و مشترک قابل پوشش آن  حدود 89 درصد است.
وي با اظهار اينکه تنها 45 روستاي ديگر رامسر واجد شرايط گازرساني هستند ، افزود : از اين تعداد 26 روستا در دهستان جنت رودبار قرار دارند که شامل چهار هزار و 300 مشترک هستند و براي عمليات گازرساني مي بايست 97 کيلومتر شبکه گازرساني در اين مناطق ايجاد شود.
مديرعامل شرکت گاز مازندران با اظهار اين که هشت روستا به سه هزار مشترک هم در منطقه ييلاقي جواهرده واقع است که به اجراي 386 کيلومتر شبکه گذاري گاز نياز دارد ، تعداد روستا هاي دهستان اشکورات براي انتقال گاز را 11 روستا با يکهزار و 200 مشترک اعلام کرد و گفت : در اين منطقه نيز حدود 70 کيلومتر شبکه گذاري گاز نياز است.
وي افزود : پس از اتمام عمليات گازرساني بيش از 90  درصد روستاهاي منطقه از نعمت گاز برخوردار مي شوند و باقي مانده روستاها هم مناطقي است که از نظر فني قابليت گازرساني در آنجا وجود ندارد.
مايلي رستمي پراکندگي روستاهاي اين مناطق را هم از ديگر چالش هاي پيش رو براي گازرساني برشمرد و توضيح داد : خط انتقال گاز در اين 45 روستا نيازمند 483 کيلومتر شبکه گذاري است ، درحالي که کل منطقه شهري رامسر و روستاهايي که تا به امروز گاز رساني شده 590 کيلومتر شبکه گذاري داشته است.
در حال 95 درصد از عمليات اجرايي گازرساني به دهستان جنت رودبار از ابتداي روستاي جِلٌو به مسافت 12 کيلومتر تا جنت رودبار انجام ، براي منطقه جواهرده نيز  مناقصه برگزار و پيمانکار انتخاب شده که پس از اتمام مراحل قانوني و اخذ مجوزها عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.

ميزان مصرف آب تهران به 3 ميليارد و 600 ميليون ليتر نزديک شد
 تهران با 3 ميليارد و 570 ميليون ليتر رکورددار مصرف آب در کشور شد بر همين اساس سخنگوي صنعت آب ضمن درخواست از مردم براي رعايت الگوي مصرف مطابق اطلاع‌رساني‌هاي وزارت نيرو، از تلاش براي رفع محدوديت‌هاي آبي در کشور خبر داد.
مصرف آب در کلان شهر تهران درحالي به 3 ميليارد و 600 ميليون متر مکعب نزديک مي شود که مجموع بارش هاي کشور نسبت به دوره درازمدت با کاهش همراه است و هنوز روزهاي گرم تر سال در پيش است.
بر همين اساس و طبق اعلام پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو، «فيروز قاسم‌زاده» سخنگوي صنعت آب کشور در باره تامين مطمئن آب در تابستان پيش رو، گفت: مديريت مخازن و سدها، کنترل هفتگي برنامه منابع و مصارف سدها، اولويت جدي وزارت نيرو است.
وي ادامه داد: به‌منظور مديريت مطمئن تامين آب به‌ويژه در بخش شرب، مديريت مخازن سدها و کنترل هفتگي برنامه منابع و مصارف سدها از اولويت‌هاي جدي وزارت نيرو در دولت سيزدهم بوده، به‌طوري که با کنترل صورت‌گرفته روي مصارف، خروجي مخازن سدها در سال جاري حدود 23 درصد کاهش داشته است.
سخنگوي صنعت آب در باره شرايط کم بارشي دو سال اخير و برنامه‌هاي وزارت نيرو در بخش آب شرب و کشاورزي براي عبور بدون تنش از کم آبي تابستان پيش‌رو، افزود: ممنوعيت کشت‌هاي پرآب‌بر از جمله برنج در استان‌هاي مختلف کشور يکي از موضوع هايي است که با همکاري وزارتخانه‌هاي نيرو، کشاورزي و مشارکت مردم، بايد ساماندهي شود؛ قطعا نبايد اين کشت‎ها در استان‌هاي با پتانسيل پايين منابع آب کشت شوند.

شرکت مديريت شبکه برق ايران
نزديک شدن مجدد مصرف برق کشور به 60 هزار مگاوات
 مصرف برق کشور روز گذشته در ساعت 14 و 27 دقيقه مجدد به مرز 60 هزار مگاوات نزديک شد و اين در حالي است که طرح تشديد برخورد با اداره‌هاي پرمصرف ادامه دارد.
افزايش دماي هوا در روزهاي اخير مصرف برق را مجدد افزايش داده است.
اين در حالي است که طرح برخورد با اداره‌هاي پرمصرف حدود يک‌هفته‌اي هست که باهدف کاهش مصرف آغاز شده است. گزارش تازه شرکت مديريت شبکه برق ايران نشان مي‌دهد مصرف برق روز گذشته و در ساعت 14 و 27 دقيقه به عدد 59 هزار و 768 مگاوات رسيد. اين ميزان مصرف نسبت به مدت مشابه پارسال که 58 هزار و 34 مگاوات برق مصرف شده بود رشد بيش از هزار مگاوات را نشان مي‌دهد. درعين‌حال روز گذشته مصرف برق در بخش صنعت کاهش‌يافته و به عدد 4 هزار و 402 مگاوات رسيد. مصرف برق در شب گذشته کاهش يافت و به عدد 57 هزار و 280 رسيد که در عين کاهش نسبت به مصرف روز نسبت به ساعت مشابه پارسال که 55 هزار و 402 مگاوات بود رشد بيش از 2 هزار مگاوات دارد. همچنين بخش صنعت باز هم در ساعت شب ميزان مصرف خود را کاهش داده و به عدد 4 هزار و 107 مگاوات رساند. روز گذشته 5 هزار و 649 مگاوات از توليد برق توسط انرژي‌هاي تجديدپذير انجام شده است. بر اساس مصوبه هيئت وزيران همه دستگاه‌هاي اجرايي، بانک‌ها، نيروهاي مسلح و نهادهاي عمومي موظف‌اند در ساعات اداري حداقل 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و در ساعات غير اداري به ميزان 60 درصد، مصرف برق خود را کاهش دهند. بر اين اساس به دنبال ابلاغ مصوبه هيئت وزيران مبني بر لزوم کاهش مصرف برق ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي، از روز سه‌شنبه 17 خردادماه برق  تعدادي از ادارات، نهادها و دستگاه‌هاي اداري و دولتي عمومي شهر تهران که اقدام به کاهش مصرف برق نکرده‌اند، قطع  شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه