روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ خرداد - شماره 4148

مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس اعلام کرد

تأکيد هلدينگ خليج فارس بر تکميل طرح‌ها پيش از موعد مقرر

  مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس بر تسريع اجراي طرح‌هاي اين شرکت تأکيد کرد و گفت: راه‌اندازي طرح‌ها در موعد مقرر و بلکه زودتر از موعد به‌صورت جدي در دستور کار گروه است.
به گزارش گروه صنايع پتروشيمي خليج فارس، عبدالعلي علي‌عسکري، مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس روز يکشنبه (22 خردادماه) در رأس هيئتي متشکل از معاونان و مديران ارشد ستادي گروه، در سفر به پايتخت انرژي ايران از مجتمع پتروشيمي نوري و طرح‌هاي هنگام، آپادانا و صدف بازديد کرد.
تقي صانعي، مديرعامل پتروشيمي نوري در اين بازديد با اشاره به توليد 103 درصدي اين مجتمع در سال 1401، تداوم انتخاب به‌عنوان صنعت سبز و انتخاب به‌عنوان واحد برتر پژوهش و فناوري کشور، رشد 120 درصدي سهام نوري در سال 1400، ارزآوري يک ميلياردي و 350 ميليون دلاري در سال گذشته و عرضه به سامانه نيما را از دستاوردهاي اين مجتمع خواند.
وي با اشاره به پايين بودن حاشيه سود آروماتيک‌، به تشريح برنامه‌هاي اين مجتمع براي کاهش ريسک‌پذيري، افزايش سودآوري، داخلي‌سازي و رفع تنگناهاي توليد پرداخت.
پروژه زيروفلرينگ نوري مي‌تواند به الگويي در کشور تبديل شود
علي‌عسکري نيز در بازديد از پتروشيمي نوري، تنوع کاري و وجود 13 واحد فرآيندي در اين مجتمع را از ويژگي‌هاي اين مجتمع عنوان کرد و افزود: اين تنوع بسيار مهم است و حاصل فرآيندهاي پيچيده، نيروي توانمند و متخصص است.
وي تصريح کرد: سودآوري يک شاخص است، اما اين سودآوري حاصل کارهاي متعدد و هزاران اقدام از سوي همکاران شماست که جاي قدرداني دارد، از جمله ارزآوري بيش از يک ميليارد و 350 ميليون دلاري که نشان‌دهنده اهميت و اندازه کار مجتمع نوري به‌عنوان بزرگ‌ترين واحد آروماتيک ايران است و ما آماده حمايت از طرح‌هاي توسعه‌اي نوري براي طرح‌هاي پايين‌دستي پارازايلين که نياز کشور است، هستيم.
مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس با اشاره به اجراي طرح‌هاي شيرين‌سازي برش سنگين، توليد گازوئيل يورو 6 و يورو 5 و پروژه زيروفلرينگ در نوري، تأکيد کرد: کاهش زمان عملياتي اين پروژه‌ها در پتروشيمي نوري و ساير پروژه‌هاي درون مجتمعي يک ضرورت است.
علي‌عسکري يادآور شد: پروژه زيروفلرينگ اقدامي بسيار مهم است که بايد سريع‌تر به نتيجه برسد، چراکه مي‌تواند تبديل به الگويي در کشور تبديل و خلق ثروت شود و از سوي متخصصان پتروشيمي نوري در ديگر شرکت‌ها نيز به اجرا درآيد.
کارگاه‌هاي طرح‌ها بايد شبانه‌روزي باشد
مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس در بازديد از پتروشيمي هنگام بر ارائه گزارش‌هاي هفتگي طرح‌ها از ميزان پيشرفت و چالش‌ها تأکيد کرد و افزود: راه‌اندازي طرح‌ها در موعد مقرر و بلکه زودتر از موعد به‌صورت جدي در دستور کار گروه است.
علي‌عسکري با بيان اينکه پروژه‌هاي توسعه‌اي و طرح‌هاي در دست انجام گروه صنايع پتروشيمي خليج فارس بايد به‌صورت 24 ساعته انجام شود، گفت: سرمايه اين کشور و مردم براي توسعه در اختيار ماست و نبايد لحظه‌اي براي صيانت از سرمايه‌گذاري انجام‌شده و به ثمر رسيدن آن غفلت کنيم و شبانه‌روز بايد کار کنيم.
وي يادآور شد: کارگاه‌هاي ما بايد با تأمين امکانات لازم بدون تعطيلي کار کنند تا هرچه سريع‌تر اين طرح‌ها به سرانجام برسد و کار کردن جهادي و بدون وقفه براي رسيدن به نتيجه مطلوب، مورد تأکيد جدي ماست.
عبدالرضا جوانمردي، مديرعامل پتروشيمي هنگام نيز در اين بازديد با اشاره به ثبت 13 ميليون و 800 هزار نفر ساعت کار بدون حادثه در اين طرح گفت: در اين طرح هزار و 44 نفر مشغول کار هستند و پروژه 82.39 درصد پيشرفت داشته که پيشرفت فاز يک 93.95 و پيشرفت فاز دو 68.61 درصد است.
وي افزايش 3.5 برابري سهم ساخت داخل از بودجه پيش‌بيني‌شده در اين مجتمع را از ويژگي‌هاي اين طرح اعلام کرد و گزارشي از چالش‌ها و برنامه‌هاي پيش رو ارائه کرد.
متانول آپادانا در موقع مقرر به بهره‌برداري مي‌رسد
علي‌عسکري، مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس همچنين در بازديد از طرح پتروشيمي آپادانا با ابراز رضايت از پيشرفت اين طرح و تلاش‌هاي انجام شده در اين مجتمع گفت: با کار جهادي و چابکي که در متانول آپادانا در حال انجام است، اين طرح در موعد مقرر به بهره‌برداري مي‌رسد. وي با قدرداني از کارگران و مهندسان آپادانا و مباحث مطح شده در اين بازديد اظهار کرد: اين بازديد نشان داد مديران اين طرح با دغدغه و تعصبي که نسبت به کار دارند، بر چالش‌ها فائق خواهند آمد.
مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس يادآور شد: با راه‌اندازي متانول آپادانا کار تمام نمي‌شود و گام بعدي ايجاد پايين‌دستي متانول براي افزايش ارزش‌افزوده اين محصول است.
عماد مرعشي، مديرعامل پتروشيمي آپادانا نيز در اين بازديد با بيان اينکه اين طرح با بودجه 462 ميليون يورو ظرفيت توليد سالانه يک ميليون و 650 هزار تن متانول خواهد داشت، گفت: بودجه اين طرح با توجه به تأکيد بر حمايت از ساخت داخل و به‌منظور مقابله با تحريم‌ها به دو بخش 236 ميليون دلار ارزي و 59 هزار ميليارد ريالي تقسيم شد و در 6 ماه نخست سال 1402 متانول آپادانا به بهره‌برداري مي‌رسد.
وي پيشرفت کلي پروژه را 80 درصد اعلام کرد و افزود: در اين طرح 140 ميليون يورو سفارش‌گذاري داخلي شده و از زماني که مبين انرژي خليج فارس سهامدار اين طرح شده، پيشرفت پروژه با تأمين مالي خوبي که صورت گرفته، سرعت يافته و در مدت زمان کوتاهي پس از راه‌اندازي متانول، واحد ASU نيز به بهره‌برداري مي‌رسد.
تشکيل کميته ويژه رفع مشکل تأمين مالي پتروشيمي صدف
عبدالعلي علي‌عسکري، مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس در بازديد از طرح پتروشيمي صدف، اين طرح را مطلوب و سودآور اعلام کرد و گفت: بايد تمهيد مناسب انديشيده شود تا مشکل تأمين مالي اين پروژه هر چه سريع‌تر رفع شود و وقفه‌اي در کار ايجاد نشود.
وي يادآور شد: کميته‌اي ويژه متشکل از پترول، معاونت مالي و سرمايه‌گذاري و معاونت برنامه‌ريزي و کسب‌وکار گروه بايد در اسرع وقت تشکيل تا همه راه‌هاي موجود براي تأمين مالي اين پروژه بررسي شود و با انتخاب بهترين راه در سه ماه نخست سال آينده پتروشيمي صدف به بهره‌برداري برسد.
مجتبي فلاح خورسند، مديرعامل پتروشيمي صدف با بيان اينکه اين طرح بزرگ‌ترين مجتمع توليدي الاستومر در کشور و منطقه با هدف توليد سالانه 136 هزار تن لاستيک استايرين بوتادين، است، اظهار کرد: 97.8 درصد سهام صدف متعلق به پترول است و اين طرح افزون بر اينکه توانايي صادرات 60 درصد محصول را دارد، امکان استفاده از شبکه‌هاي دانش‌بنيان براي توليد بار اول مواد شيميايي مصرفي و قطعات مورد نياز و اخذ استاندارهاي بين‌المللي بهداشتي و محيط زيستي را خواهد داشت.
وي، پيشرفت اين طرح را که با بودجه 257 ميليون و 33 هزار ميليارد ريال در حال ساخت است 79.17 درصد اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازي اين مجتمع، 600 شغل مستقيم و 2 هزار شغل به‌صورت غيرمستقيم ايجاد مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه