روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ خرداد - شماره 4148

کارگروه ويژه راهبري مخازن مشترک نفت و گاز را به‌عهده مي‌گيرد

 توسعه ميدان‌هاي مشترک نفت و گاز از اولويت‌هاي مهم دولت سيزدهم به‌موازات افزايش صادرات نفت است که برنامه ويژه‌اي براي آن تدارک ديده شده تا هرچه بيشتر در مسير حفظ منافع ملي ايران گام برداشته شود.منافعي که هرکدام از دولت‌ها وظيفه صيانت از آنها را در توليد، توسعه و نگهداشت عهده‌دار هستند.
به گزارش وزارت نفت، طبق اعلام «جواد اوجي» وزير نفت، تکميل توسعه ميدان‌هاي مشترک از اهم واجبات است و ميدان‌هاي مشترکي که تا امروز به سراغ آنها نرفته‌اند، در دولت سيزدهم تعيين تکليف مي‌شوند. در اين زمينه نيز برنامه مدوني براي تکميل توسعه ميدان‌هاي مشترک داريم.
گستردگي ميدان‌هاي نفت و گاز در ايران سبب شده برخي از اين ميدان‌ها با کشورهاي همسايه مشترک باشد و نيمي از ميدان‌ها در طرف ايران و نيمي ديگر در طرف کشور همسايه قرار بگيرد.
ايران در تمامي سال‌هاي پس از انقلاب غير از دوران جنگ، هرسال کشف جديدي داشته و در اين مدت در مجموع 73 ميدان مشتمل بر 36 ميدان نفتي و 37 ميدان گازي کشف شده که از اين ميان، بخش زيادي ميدان مرزي و مشترک بوده‌اند. ايران با در اختيار داشتن حداقل 28 ميدان مشترک نفت و گاز با کشورهاي همسايه از جمله 18 ميدان نفتي، چهار ميدان گازي و 6 ميدان نفت و گاز، يکي از معدود کشورهاي جهان با اين تعداد ساختار مشترک است. از اين 28 ميدان، ايران با عراق 12 حوزه مشترک، با امارات هفت مخزن مشترک، با قطر و عمان هرکدام دو مخزن مشترک و با عربستان، کويت و ترکمنستان هرکدام يک مخزن مشترک دارد و به عبارتي حدود 50 درصد ذخاير گاز طبيعي ايران در مخازن مشترک است. از اين رو مطالعه و شناخت تمامي ابعاد سياسي، فني، اقتصادي و حقوقي توسعه مخازن مشترک هيدروکربوري با تأکيد بر مديريت صيانتي مخزن، از اهميت و ضرورت برخوردار است و دولت سيزدهم با توجه به حياتي بودن اين مسئله براي منافع کشور، آن را در صدر اولويت‌هاي خود قرار داده است.
تشکيل کارگروه راهبري مخازن مشترک نفت و گاز
به اين ترتيب، کارگروه راهبري مخازن مشترک نفت و گاز با ابلاغ مديرعامل شرکت ملي نفت ايران تشکيل شده است.
در ابلاغيه مديرعامل شرکت ملي نفت ايران خطاب به مديران عامل شرکت‌هاي تابع و مديران و رؤساي واحدهاي ستادي اين شرکت آمده است: با استناد به اسناد بالادستي، قوانين برنامه‌هاي پنج‌ساله توسعه کشور، به‌ويژه سياست‌هاي کلي نظام ابلاغي مقام معظم رهبري در زمينه صيانت از منافع ملي در مخازن مشترک نفت و گاز، همسو با برداشت حداکثري از ميدان‌هاي مشترک نفت و گاز و اولويت‌دهي به برنامه‌ها و اقدام‌هاي اکتشافي، توسعه‌اي و توليدي در شرکت ملي نفت ايران و به‌منظور استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي ستادي و عملياتي و همکاري تمامي کارشناسان، نخبگان و صنعتگران، کارگروه راهبري مخازن مشترک نفت و گاز تشکيل مي‌شود.
محدوده فعاليت کارگروه
محدوده فعاليت کميته شامل تمامي فعاليت‌هاي مرتبط با مخازن مشترک توليدي و ميدان‌هاي مشترک در حال توسعه و توسعه‌نيافته نفت و گاز و ظرفيت‌هاي اکتشافي هيدروکربني مرزي خواهد بود و اهم شرح وظايف در سه حوزه ميدان‌هاي توليدي، توسعه‌اي و ظرفيت‌هاي اکتشافي هيدروکربني مرزي موارد تدوين و ابلاغ سياست‌ها، برنامه‌ها و نقشه راه توسعه و توليد از ميدان‌هاي مشترک نفت و گاز، تدوين و نظارت بر پياده‌سازي نقشه راه توسعه دانش فني و به‌کارگيري فناوري‌هاي نو براي افزايش ضريب برداشت از ميدان‌هاي مشترک به‌منظور افزايش برداشت و حداکثرسازي سهم کشور، برنامه‌ريزي با رويکرد اولويت توليد از مخازن مشترک در برنامه‌هاي کوتاه‌مدت سالانه و بلندمدت، اولويت‌دهي به طرح‌هاي اکتشافي، توليدي، حفظ و نگهداشت و توسعه‌اي ميدان‌هاي مشترک نفت و گاز در تدوين برنامه‌ها و تخصيص منابع انساني، مالي، دکل، تجهيزات و ديگر منابع و فرآيندهاي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري، نظارت بر حسن اجراي پروژه‌هاي اکتشافي و توسعه‌اي و برنامه‌هاي توليدي ميدان‌هاي مشترک، تدوين و نظارت بر حسن اجراي برنامه جامع اکتشافي براي پوشش‌دهي همه نواحي مرزي کشور (خشکي و دريا)، تدوين و پياده‌سازي راهکار و فرآيندهاي نظارت و رصد دائمي فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اکتشافي، توليدي و توسعه‌اي کشورهاي همسايه در ميدان‌هاي مشترک به‌منظور حراست از منافع ملي، پيگيري ايجاد و نظارت بر فعاليت‌هاي کميته‌هاي مشترک فني ميدان‌ها با کشورهاي همسايه با هدف توليد متعادل و متناسب و جلوگيري از رقابت‌هاي منفي مخرب، ايجاد سامانه مرکزي توليد و فعاليت‌هاي فعلي و برنامه‌هاي اکتشاف، توسعه و توليد ميدان‌هاي مشترک براي مديريت متمرکز و ايجاد کارگروه‌هاي فني به‌منظور ارزيابي، تصميم‌سازي و تهيه و تدوين گزارش‌هاي منظم 6 ماهه خواهد بود.
راهبري يکپارچه فعاليت‌ها
نشست‌هاي کميته به‌صورت منظم زير نظر مديرعامل شرکت ملي نفت ايران و عضويت مديران ستادي و شرکت‌هاي تابع و با رويکرد سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، تصميم‌گيري و راهبري يکپارچه فعاليت‌ها و انسجام‌بخشي به فعاليت‌هاي گسترده زنجيره اکتشاف، ارزيابي، توسعه و توليد در ميدان‌هاي مشترک نفت و گاز تشکيل خواهد شد. مديريت‌هاي ستادي و مديران عامل و هيئت‌مديره شرکت‌هاي تابع موظف به اجرا و پيگيري تصميم‌هاي کميته و ارائه گزارش عملکرد خواهند بود. بدون شک تشکيل کارگروه راهبري مخازن مشترک نفت و گاز مي‌تواند به انسجام هرچه بيشتر فعاليت‌ها در مسير تکميل و توسعه ميدان‌هاي مشترک نفت و گاز بينجامد. همان هدف‌گذاري که جواد اوجي بر آن تأکيد داشته و در برنامه خود براي وزارت نفت در سرفصل اکتشاف، توسعه، حفظ و نگهداشت توليد (نفت، گاز و ميعانات) با اولويت ميدان‌هاي مشترک برنامه‌هايي همچون تعيين تکليف اکتشاف، توسعه، توليد و نگهداشت توان توليد از ميدان‌هاي مشترک نفتي و گازي اعم از توسعه نيافته و قديمي در نواحي خشکي و دريا، ايجاد بستر مناسب و ارائه مشوق‌هاي لازم به‌منظور جذب سرمايه و تأمين مالي توسعه و توليد از ميدان‌هاي مشترک، رفع و اصلاح رويه‌هاي موجود مانند اصلاح نوع قراردادها و شيوه مناقصات با هدف بهبود وضعيت توسعه و افزايش و نگهداشت توان توليد با اولويت ميدان‌هاي مشترک، تکميل توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، اجراي برنامه‌هاي گسترده نگهداشت توان توليد ميدان گازي پارس جنوبي و تعيين تکليف فشارافزايي اين ميدان، تهيه طرح جامع به همراه پيش‌بيني منابع مالي موردنياز به‌منظور بازسازي و نوسازي تأسيسات توليد نفت و گاز مورد اشاره قرار گرفته است. جواد اوجي در برنامه پيشنهادي به مجلس شوراي اسلامي با اشاره به عدم تعيين تکليف توسعه و توليد ميدان‌هاي مشترک نفت و گاز تصريح کرد: به‌منظور تعيين تکليف، تکميل/ توسعه و توليد حداکثري از ميدان‌هاي مشترک نفتي و گازي مهم در نواحي خشکي و دريايي اقدام مؤثري صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه