روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ بهمن - شماره 4067

توانير عنوان کرد؛ اتمام نصب QR-code تا بهمن‌ماه

  مديرکل هوشمندسازي توانير از امکان دريافت خدمات برق از طريق نصب برچسب هاي QR-code خبر داد و گفت: مشترکان داراي کنتورهاي غيرهوشمند از ابتداي بهمن مي‌توانند از ميزان مصرف و تعرفه خود مطلع شوند.
هادي مدقق، مديرکل دفتر هوشمندسازي و فناوري‌هاي نوين توانير از اتمام نصب QR-code کنتورهاي برق تا بهمن ماه براي مشترکين خبر داد و افزود: پيش از آنکه هوشمندسازي همه کنتورها انجام شود، مشترکين برق مي‌توانند از طريق گوشي تلفن همراه برچسب‌هاي QR-code نصب شده بر روي کنتور برق خود را اسکن کرده و از ميزان مصرف و هزينه برق خود از ابتداي دوره تا لحظه اسکن کد QR مطلع شوند.
مدقق افزود: در واقع اطلاعات ثابت اشتراک مانند شناسه اشتراک، شناسه بدنه کنتور و بارکد شناسه قبض بر روي QR-code ثبت است. بدين ترتيب با اسکن آن، مشترک به صفحه اختصاصي در سامانه برق ايران هدايت شده و همه اطلاعات و امکانات اعم از از اطلاعات ميزان مصرف دوره و تعرفه برق مصرفي بر اساس الگوي مصرف و مازاد بر الگو در اختيار وي قرار مي‌گيرد.
وي تصريح کرد: QR-code حاوي لينک سامانه برق ايران همراه با شناسه قبض، اين امکان را به مشترک مي‌دهد که با اسکن کردن کد، به صورت مستقيم به صفحه خود در سامانه وارد شود و ديگر نيازي به ورود شناسه قبض نخواهد داشت.
به گفته مديرکل دفتر هوشمندسازي و فناوري‌هاي نوين توانير، خطا در ورود شناسه با اين روش از بين مي‌رود و مشترکين هم بدون نياز به دانستن شناسه، مي‌توانند از کليه خدمات قابل ارائه در سامانه برق ايران استفاده کنند.
مدقق ادامه داد: با وجود برچسب QR-code در کنار شمارشگر کنتور، امکان خوداظهاري کارکرد کنتور هم وجود دارد، به اين نحو که مشترکين مي‌توانند با گرفتن عکس از کنتور خود و بارگذاري آن در، بخش خوداظهاري سامانه برق ايران ، به کمک تکنيک‌هاي پردازش تصوير، رقم کارکرد کنتور تا لحظه گرفتن عکس را در سامانه وارد کنند و از اين طريق هم از مصرف خود آگاه شوند و هم بسته انرژي مناسب خود را خريداري کنند. وي تصريح کرد: برچسب‌هاي Qr-code ، زيرساخت لازم براي خريد بسته انرژي هستند که با توجه به اجراي آئين نامه نحوه محاسبه تعرفه برق، کمک شاياني به رعايت الگوي مصرف برق و کنترل هزينه مشترکان مي‌کند. مدقق در پاسخ به اين پرسش که آيا اين امکان در مجتمع‌هاي مسکوني شرايط دسترسي به اطلاعات سايرين را فراهم نمي‌کند، گفت: براي دسترسي، محدوديت‌هاي لازم ايجاد شده و امکان مشاهده جزئيات اطلاعات مصرف براي سايرين وجود نخواهد داشت. به گفته مديرکل دفتر هوشمندسازي و فناوري‌هاي نوين توانير، در واقع اطلاعات اوليه با اسکن برچسب QR-code مشاهده مي‌شود و براي دريافت اطلاعات بيشتر نياز به درج کدي است که به شماره تلفن همراه مشترک ارسال شده و هر فرد را قادر مي‌کند براي استفاده از QR-code ، اطلاعات کنتورهاي مربوط به خود را ثبت نام کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه