روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ دي - شماره 4060

جزييات افزايش تعرفه برق از اول بهمن ماه

 معاون هماهنگي توزيع توانير جزييات افزايش تعرفه برق مشترکان پر مصرف از ابتداي بهمن ماه را تشريح کرد.
غلامعلي رخشاني مهر با اشاره به آغاز اجراي آئين نامه نحوه محاسبه تعرفه برق از بهمن ماه تصريح کرد: در اين مصوبه دو شاخص که مبناي قيمت گذاري بوده و از پيشتر هم در قبوض وجود داشت، تغييري نکرده به عبارت ديگر الگوها و پايه قيمت گذاري  بر مبناي الگو هيچ تغييري نکرده و آنچه که تغيير کرده، پله هاي  مصرفي است، به طوري که پله ها اکنون به مصرف تا سطح الگو، 1.5 برابر الگو، تا 2 برابر الگو و بيش از دو برابر الگو تقسيم شده است.
وي درباره عدم تغيير الگوي مصرف با اشاره به اين که اکنون به طور مثال در تهران و بيشتر مناطق کشور الگوي مصرف 200 کيلووات ساعت در ماه بوده که نسبت به قبل تغييري نداشه است، افزود: براساس آمار سامانه هاي پرداخت قبوض، در اين فصل 85 درصد از مردم  در سطح اين الگو يا حتي کمتر، برق مصرف مي کنند که به اين گروه اطمينان مي دهيم شاهد تغييري در مبلغ قبوض برق نخواهند بود. معاون هماهنگي توزيع توانير با اشاره به اين که در اين فصل تنها 15 درصد از مشترکان هستند که بيشتر از الگو مصرف دارند، اظهار کرد: در تابستان نيمي از برق توليدي کشور يعني حدود 30 هزار مگاوات، در بخش خانگي مصرف مي شود که 85 درصد از مردم به اندازه نيمي از اين ميزان (15 هزار مگاوات) از برق بخش خانگي را مصرف مي کنند و 15 درصد به اندازه بقيه مصرف برق دارند.
رخشاني مهر در عين حال به رونمايي از گروهي پرداخت که با وجود تعداد قرار گرفتن در اقليت به لحاظ تعداد، به اندازه 4 نيروگاه بزرگ برق مصرف مي کنند و  گفت: از بين 30 ميليون مشترک خانگي، تنها 600 هزار مشترک  که 2 درصد از مجموع جميعت مشترکان خانگي را دربرمي گيرند، بيش از 3000 مگاوات از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده اند که اين ميزان به اندازه توليد برق 4 نيروگاه بزرگ و مصرف برق ميليون ها مشترک عادي است.
معاون هماهنگي توزيع توانير با تاکيد بر اين که اگر اين 2 درصد، مصرف برق خود را به نصف کاهش دهند، بخش مهمي از محدوديت هاي برقي در تابستان از بين مي رود، خاطرنشان کرد: همه تمرکز آئين نامه نحوه محاسبه تعرفه برق  که از بهمن ماه آغاز مي شود، روي کنترل مصارف گروه هايي است که بيش از الگو مصرف مي کننند.
رخشاني مهر با بيان اينکه از اين پس مردم به جاي قيمت برق بايد با اصطلاح کيلووات ساعت آشنا شوند چرا که همه مصارف وسايل برقي با اين ميزان سنجيده مي شود، اظهار کرد: استفاده متعارف و درست از وسايل برقي، تنها راهکار کنترل مصرف و نگاه داشتن ميزان مصرف در سطح الگواست. به طور مثال وقتي دماي آسايش براساس اصول علمي و پزشکي 25 درجه سانتيگراد است، تنظيم کولر روي دماي پايين تر از 25 درجه، به معناي مصرف و استفاده نامتعارف تلقي مي شود. وي همچنين با ارائه مثالي ديگر توضيح داد: استفاده به اندازه از سيستم روشنايي در مکاني که حضور داريم، متعارف و روشن نگه داشتن لامپ ها در مکاني که حضور نداريم، نامتعارف است و باعث خروج از الگوي مصرف مي شود. آئين نامه نحوه محاسبه تعرفه برق تنها به دنبال افزايش توجه مردم به ميزان مصارفشان است چرا که هرچه مصارف در سطح الگو باشد، مي توان شبکه برق پايداري داشت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه