روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ دي - شماره 4060

57 درصد ارز 4200 به خوراک دام و طيور رسيد

57 درصد واردات کالاهاي اساسي با رقمي بيش از 4.2 ميليارد دلار به خوراک دام و طيور اختصاص داشته است که با حذف ارز 4200 توماني با نرخ نيمايي و نزديک به بازار آزاد تامين ارز خواهد شد.
در بين هفت قلم دريافت کننده ارز 4200 توماني، بخش قابل توجهي به نهاده‌هاي توليد براي دام و طيور اختصاص دارد و در مدت اخير در جريان طرح ابعاد حذف ارز ترجيحي، همين موضوع آثار قيمتي آن بر کالاهاي مصرفي مردم که به صورت غير مستقيم از اين کالاها تامين مي‌شود، مورد نظر بوده است، اقلامي مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و يا لبنيات.
گندم‌، روغن خام، دانه هاي روغني، ذرت، جو، کنجاله سويا و بخشي از دارو، تجهيزات و ملزومات پزشکي کالاهاي وارداتي با ارز ترجيحي است، اين در حالي است که بررسي وضعيت واردات نهاده‌ها نشان مي‌دهد که بيش از 50 درصد واردات به سه قلم جو، ذرت و کنجاله سويا اختصاص يافته است.
همچنين در 9 ماهه امسال 20.1 ميليون تن کالاي اساسي به ارزش 11.1 ميليارد دلار با نرخ 4200 تومان از گمرک ترخيص و وارد شده است که از اين رقم 4.2 ميليارد دلار به وزن 11.5 ميليون تن براي ذرت، جو و کنجاله سويا بوده است.
ذرت، همواره بيشترين واردات را در بين کالاهاي اساسي دارد که از ابتداي امسال تا پايان آذرماه نيز بيش از هفت ميليون تن به ارز 2.4 ميليارد دلار واردات داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد از نظر وزن کاهش ولي 35 درصد ارزشي رشد داشته است.
جو، ديگر کالايي است که در اين مدت 2.6 ميليون تن به ارزش 767.5 ميليون دلار وارد شده که نسبت به سال قبل 94 درصد وزن و 135 درصد ارزش رشد دارد.
ديگر نهاده وارداتي با ارز 4200 توماني، کنجاله سويا است که ميزان آن 1.9 ميليون تن به ارزش بيش از يک ميليارد دلار بوده است که در مقايسه با 9 ماهه پارسال 77 درصد وزن و 134 درصد ارزش رشد دارد.
روند تامين کالاي اساسي با ارز ترجيحي از کانال واردات در سال جاري رشد قابل توجهي داشته است؛ به طوري که در مجموع نسبت به 9 ماهه سال قبل 36 درصد از نظر وزن و 83 درصد ارزشي افزايش دارد که اين رشد به دليل افزايش خشکسالي و همچنين رشد قيمت اين اقلام در بازار جهاني اعلام شده است و در سال آينده مي‌تواند تسريع شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه