روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ دي - شماره 4060

رييس کل سازمان توسعه تجارت ايران مطرح کرد؛

ورود رمزارزها به تجارت خارجي ايران تا دو هفته آينده

رييس کل سازمان توسعه تجارت ايران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاين در حالي از بکارگيري رمزارزها در حوزه تجارت خارجي ايران خبر داده بوده که قرار است ظرف دو هفته آينده، سازوکارهاي قانوني براي بکارگيري ارزهاي ديجيتال در حوزه واردات ابلاغ شود.
بکارگيري رمزارزها در عرصه تجارت خارجي يکي از ايده‌هاي سازمان توسعه تجارت ايران براي دور زدن تحريم‌ها از يک سو و استفاده از ابزارهاي جديد بين‌المللي از سوي ديگر است که بر اين اساس، عليرضا پيمان‌پاک، رييس کل سازمان توسعه تجارت ايران از بکارگيري ارزهاي ديجيتال براي پرداخت‌هاي مرتبط با خريد کالاهاي وارداتي در عرصه بين‌المللي خبر داده بود.
او اعلام کرده بود زمينه‌سازي براي استفاده از رمزارزها در عرصه تجارت خارجي صورت گرفته و سامانه‌هاي مبتني بر بلاکچين مورد تاييد وزارت صمت و بانک مرکزي قرار گرفته است.
به گفته معاون وزير صمت، هدف اين است که در فضاي بين‌المللي و در جايي که بتوان از رمزارزها براي مديريت تجارت بين‌المللي و دور زدن تحريم‌ها استفاده کرد
نکته حائز اهميتي که در اين ميان وجود دارد، پذيرش بانک مرکزي بر بکارگيري رمزارزها در فضاي اقتصاد ايران است؛ به خصوص اينکه اين بانک بارها اعلام کرده که موافق معاملات رمزارزها در اقتصاد ايران نيست.
اما آنگونه که سازمان توسعه تجارت ايران برنامه‌ريزي کرده، بکارگيري رمزارزها صرفا در حوزه تجارت خارجي صورت گرفته و معاملات آن در داخل کشور، با سياستگذاري بانک مرکزي پيش خواهد رفت. حالا پيمان پاک، خبر از نهايي شدن دستورالعمل‌هاي مرتبط با بکارگيري رمزارزها در عرصه تجارت خارجي ظرف دو هفته آينده داده و مي‌گويد: بکارگيري رمزارزها براي واردات کالا و تعاملات بين‌المللي تجار نيازمند فراهم‌سازي زيرساختهاي لازم در سامانه‌هاي مرتبط تجاري کشور است.
وي مي‌افزايد: زمينه‌سازي براي اين کار انجام شده و ساز و کارهاي لازم نيز در سامانه جامع تجارت کارسازي شده است؛ اما آيين نامه‌هاي مرتبط هنوز ميان وزارت صمت و بانک مرکزي در حال چانه‌زني ميان تيم‌هاي کارشناسي و فني است.
در واقع، بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، از ابزار رمزارز براي انتقال اعتبار از صادرکننده به واردکنندگان يا استفاده از اين ابزار براي واردات کالا استفاده خواهد شد و به نظر مي‌رسد دريچه جديدي را پيش روي تجارت خارجي ايران باز کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه