روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ دي - شماره 4060

قاسمي در صحن مجلس مطرح کرد؛

تلاش براي تأمين زمين جهت ساخت 2 ميليون و 300 هزار واحد مسکوني

وزير راه و شهرسازي گفت: ما زمين مورد نياز براي 600 هزار واحد را تامين کرديم و اميدواريم تا پايان سال 2 ميليون و 300 هزار واحد از زمين هاي راه و شهرسازي آماده بارگذاري شود.
رستم قاسمي در نشست علني ديروز (سه‌شنبه 21 دي ماه) مجلس شوراي اسلامي، در جريان ارائه گزارش عملکردي 3 ماهه دولت درخصوص قانون جهش توليد مسکن گفت: با تصويب و ابلاغ قانون مترقي جهش توليد مسکن، اقدامات خوبي در دولت آغاز شد و براي تحقق ابرپروژه يک ميليون مسکن در سال که يکي از ابرپروژه هاي بزرگ در دنياست، نيازمند برنامه ريزي دقيق و تامين زيرساخت هاي فراواني است.
وي افزود: يکي از اقدامات راه اندازي سامانه نهضت ملي مسکن براي شناسايي و مشارکت مردم بود، همچنين تدوين و تامين شيوه نامه هاي اجرايي و آيين نامه ها و دستورالعمل ها براي اجراي قانون طي 3 ماه آماده شد و پس از آن براي ارائه تسهيلات پيش بيني شده در قانون، جلسات متعدد و فشرده اي با بخش هاي مختلف در شوراي پول و اعتبار، بانک ها، بانک مرکزي و صندوق ها برگزار و ضوابط و شيوه نامه هاي تعيين ضمانت نامه ها و اقساط و تعيين منابع معين شد تا پرداخت ها صورت گيرد.
اين عضو کابينه دولت خاطرنشان کرد: تامين زمين اقدام مهم ديگري بود که با ايجاد بانک زمين براي جمع آوري اطلاعات در 3 ماه گذشته صورت گرفت و 1300 شهر در اين بانک به روز شدند و ما اطلاعات آنها را جمع آوري کرديم و مشخص شد چه ميزان زمين با چه کاربري در شهرها وجود دارد و به دليل مغايرت قانوني و عدم شفافيت در قانون جهش توليد مسکن و قانون مولدسازي در بودجه 1400 بود، ما نتوانستيم از بخشي از قانون و زمين هاي دولتي استفاده کنيم، اما امروز با اقدامات انجام شده، ما زمين هاي مورد نياز براي 600 هزار واحد مسکوني را تامين کرديم و يک ميليون و 400 هزار واحد را نيز در دست بررسي و اقدام داريم و اميدواريم تا پايان سال 2 ميليون و 300 هزار واحد از زمين هاي راه و شهرسازي آماده بارگذاري شود.
قاسمي بيان کرد: توافقاتي با سازمان اوقاف براي استفاده از زمين هاي اوقافقي در شهرهايي که زمين نداريم، صورت گرفت، البته اشکالات جزئي در اين زمينه وجود دارد و اميدواريم بتوانيم اين مسائل را هر چه سريعتر مرتفع کنيم. همچنين براي يک هزار هکتار زمين با بنياد مستضعفان توافق شده تا به صورت رايگان براي طرح نهضت ملي مسکن اختصاص يابد و توافقي نيز با نيروهاي مسلح صورت گرفته تا از زمين هاي خود اين نيرو براي مشمولان نيروهاي مسلحي که در طرح نهضت ملي ثبت نام کرده اند، استفاده شود، به طوري که امروزه به لطف خدا ساخت 100 هزار واحد مسکوني در اين بخش آغاز شده و در مکان هايي که زمين مازاد دارند نيز ما از توان آنها استفاده خواهيم کرد و يا اگر در شهرهايي کمبود زمين باشد، زمين آنها را تامين مي کنيم.
لزوم پيش‌بيني منابع لازم براي ساخت دو ميليون مسکن ملي در بودجه 1401
قاسمي گفت: يکي از موضوعات جدي که در دستور کار سه ماه گذشته اين وزارتخانه بوده است، باعث شده که امروز در وضعيت خوبي در حوزه تأمين زمين باشيم و عليرغم اينکه نتوانستيم از قانون جهش توليد مسکن براي برگرداندن زمين‌هاي دولتي استفاده کنيم اما امروز براي ساخت دو ميليون و 300 هزار واحد مسکوني برنامه‌ريزي شده که تا پايان سال تعيين تکليف مي‌شود، همچنين 760 واحد مسکوني آماده بارگذاري است و ساخت 200 هزار واحد مسکوني در شهرها شروع شده است.
وي ادامه داد: موضوع تأمين زمين براي ساخت اين واحدهاي مسکوني بايد در مواد 10، 11 و 12 قانون جهش توليد و بودجه 1401 شفاف شود تا بتوانيم از اين فرصت باقي مانده براي تأمين زمين‌هاي مورد نياز استفاده کنيم.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامه وزارتخانه در اجراي قانون جهش توليد مسکن تصريح کرد: ما براي اينکه بتوانيم طبق برنامه زمانبندي شده تا پايان 4 سال اين برنامه را اجرا کنيم لازم است در نوبت او ساخت دو ميليون واحد مسکوني را آغاز کنيم چرا که ساخت مسکن در کشور بين 1.5 تا 2 سال به طول مي‌انجامد.
عضو کابينه دولت سيزدهم يادآور شد: هم اکنون در اجراي اقدام ملي ساخت 520 هزار واحد مسکوني آغاز شده و بر اساس گزارش ديوان ساخت آنها بين 10 تا 15 درصد پيشرفت فيزيکي داشته‌اند که در شوراي عالي مسکن تصويب کرديم 90 درصد از اجراي اين پروژه باقي مانده است که بايد با استفاده از ظرفيت قانون جهش توليد مسکن در نهضت ملي مسکن ادغام شوند، همچنين بر اساس ليست ساخت 200 هزار واحد مسکوني جديد در شهرهاي جديد را در اين فرصت کوتاه بر اساس اجراي نهضت ملي مسکن کلنگ زني کرده و آغاز کرديم. از سوي ديگر ساخت 150 هزار واحد مسکوني روستايي بر اساس کد ملي متقاضيان در اختيار بنياد مسکن قرار گرفته است.
قاسمي افزود: امروز ساخت بيش از 800 هزار واحد مسکوني را در دست اجرا داريم و به دنبال اين هستيم که اين عدد را به سرعت به دو ميليون برسانيم تا در دو سال اول فعاليت دولت به اتمام برسد و در نوبت دوم ساخت دو ميليون واحد مسکوني جديد را آغاز کرده و تا پايان اين دولت ساخت 4 ميليون واحد مسکوني به اتمام برسد ضمن اينکه به رغم گذشت 3 ماه و 11 روز از ابلاغ قانون جهش توليد مسکن در وزارت راه و شهرسازي اقداماتي انجام شده است که حتما از اين فرصت قانوني جلوتر برويم.
وي در مورد تأمين منابع مالي صندوق ملي مسکن خاطر نشان کرد: قانون دقيق و خوب جهش توليد مسکن ابلاغ شده و آماده اجرا است اما براي تأمين منابع آن ابهامات جدي وجود دارد کما اينکه در قانون هزينه اين بخش تعيين شده است اما با توجه به تجربه ساخت مسکن مهر که اقدام تاريخي در کشور بود و مردم در آنها با مشکلات در حوزه آموزشي مواجه بودند بنابراين هزينه هاي مراکز آموزشي، فرهنگي، مذهبي و نظامي همچون کلانتري‌ها در اين قانون لحاظ شده است که هزينه بسيار بالايي است و همزمان با ساخت مسکن بايد تأمين شود بنابراين اگر بخواهيم اين چرخ بچرخد و نيازمندي‌هاي جدي کشور در حوزه تأمين مسکن برطرف شود بايد منابع لازم براي صندوق ملي مسکن در بودجه 1401 لحاظ شود.
وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در پيش‌بيني منابع لازم براي اين بخش آمده است از فروش املاک وزارت راه و شهرسازي تأمين شود بنابراين ما به دنبال اين هستيم که املاک و زمين‌هاي قابل فروش براي پشتيباني از نهضت ملي مسکن فروخته شده و درآمد آن در صندوق گذاشته شود اما براي اجراي اين قانون براي مدت زمان کوتاه نمي‌توان تنها از اين طريق اقدام کرد.
عضو کابينه دولت سيزدهم عنوان کرد: تأمين منابع صندوق ملي مسکن يک موضوع مالياتي است و اما آنچه به زمين و مسکن برمي گردد بر اساس آنچه تفسير شده داراي ابهاماتي است که بايد برطرف شود چرا که در سال 1401 اجراي پروژه بزرگي را در دستور کار داريم که هم پيشران اقتصاد کشور و هم ايجاد اشتغال مي‌شود بنابراين بايد به سرعت اين چرخه را به حرکت درآوريم. وي بيان کرد: دولت براي اجراي قانون جهش توليد مسکن اهتمام جدي داشته و شخص رئيس جمهور نيز روزانه پيگير اين موضوع است بنابراين لازم است تأمين منابع لازم براي آن در بودجه 1401 مد نظر قرار گيرد تا بتوانيم در پايان دولت عدد پيش‌بيني شده در اين قانون را محقق کنيم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه