روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر - شماره 4000

خبرهاي خوش براي درياچه اروميه

 هرچند که اوضاع فعلي درياچه اروميه مطلوب نيست اما معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا خبرهاي خوبي را درباره احياي اين درياچه اعلام کرده که مي توان نسبت به اوضاع آن اميدوار بود.
آخرين آمار از درياچه اروميه گوياي اين است که در پايان سال آبي 00 - 99 حجم آب موجود در اين درياچه به دو ميليارد و 730 ميليون متر مکعب رسيده که اين رقم در مقايسه با پايان سال آبي 99-98، حدود دو ميليارد متر مکعب و نسبت به ميانگين بلندمدت 13 ميليارد و 659 ميليون متر مکعب کاهش را نشان مي‌دهد.
همچنين  تراز سطح آب اين درياچه با کاهش 62 صدم متري نسبت به سال آبي گذشته (99-98) به رقم 1270 متر و 65 سانتي‌متر رسيده که اين روند کاهشي با آغاز بارش‌هاي پائيزه و اجراي برنامه‌هاي هدايت آب، مي‌تواند متوقف شود، بر اساس اين آمار، تغييرات تراز سطح آب درياچه اروميه در پايان سال آبي 00 - 99 نسبت به ميانگين بلندمدت بيانگر کاهش 3065  متري است. سال آبي 00 - 99، در حالي به پايان رسيد که وسعت درياچه اروميه رقم 2027  کيلومتر مربع را نشان داده و در مقايسه با سال آبي گذشته 1472 کيلومتر مربع کاهش دارد، همين موضوع نگراني هايي را براي درياچه اروميه به وجود آورده، اما تاکيد دولت جديد بر احياي درياچه اروميه روزنه اميدي را ايجاد کرده است.
تاکيد معاون رئيس جمهور بر احياي درياچه اروميه
در آخرين جلسه کارگروه نجات درياچه اروميه محمد مخبر - معاون اول رئيس جمهوري بر اتمام و تکميل اقدامات و طرح‌هاي نيمه تمام و سخت افزاري احياي درياچه اروميه از جمله طرح‌هاي انتقال آب از حوضه‌هاي آبريز و اقدامات محقق کننده تثبيت درياچه اروميه تا پايان سال جاري تاکيد کرد.
به گفته وي دستگاه‌هاي اجرايي موظفند نسبت به انجام تعهدات خود درخصوص احياي درياچه اروميه به طور کامل عمل کنند. او همچنين وزارت نيرو را مکلف کرد با همکاري وزارت جهاد کشاورزي، سازمان حفاظت محيط زيست و دبيرخانه ستاد احياي درياچه اروميه ظرف دو هفته آينده ضمن آسيب شناسي از وضعيت فعلي درياچه اروميه و روند اجراي طرح‌هاي احياي اين درياچه گزارش جامعي مشتمل بر راهکارهاي عملي براي تصميم‌گيري در جلسه آتي ارايه کند.
آغاز انتقال آب به درياچه اروميه از سد کاني سيب تا اسفند ژماه
بي شک وزارت نيرو نقش مهمي در احياي درياچه اروميه دارد، در اين راستا  قاسم تقي زاده خامسي - معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا در صفحه اينستاگرام خود نوشت: اجراي طرح‌هاي تونل زاب، تصفيه خانه هاي شهرهاي اروميه و تبريز به عهده وزارت نيرو قرار دارد، از تونل 36 کيلومتري زاب که بلندترين تونل آبرساني کشور بوده فقط 210 متر ديگر باقي مانده که با روند فعلي پيشرفت دستگاه حفار حداکثر ظرف دو ماه آينده حفاري به پايان خواهد رسيد و دو ماه فرصت لازم است که دستگاه و ريل ها جمع آوري شود، لذا به احتمال زياد ان شاالله تا اسفندماه انتقال آب به درياچه اروميه از سد کاني سيب آغاز خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه