روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر - شماره 4000

طلاي سياه در آستانه ورود به کانال 86 دلاري

 ايرنا - اگرچه قيمت ها در بازار نفت همچنان به دليل شيوع بيماري کرونا در جهان شکننده است، اما کمبود انرژي در اروپا و شرق آسيا همزمان با آغاز فصل سرما، قيمت نفت را در آستانه ورود به کانال 86 دلاري قرار داده است.
افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني با آغاز معاملات در هفته جاري ادامه پيدا کرد. بر اين اساس قيمت نفت که هفته گذشته را با رشدي حدود 3 درصد به پايان برد، در آغاز معاملات اين هفته نيز با افزايش بيش از يک درصدي همراه شد.
اين افزايش قيمت، طلاي سياه را در آستانه ورود به 86 دلار در هر بشکه قرار داده است. افزايش قيمتي که به گفته رئيس جمهوري روسيه، ممکن است طلاي سياه را تا 100 دلار در هر بشکه برساند.
رئيس‌جمهوري روسيه رسيدن قيمت‌هاي جهاني نفت خام به سطوح 100 دلار به ازاي هر بشکه را بسيار محتمل مي‌داند. ولاديمير پوتين گفت: با افزايش تقاضا براي انواع انرژي، قيمت نفت مي‌تواند به‌راحتي به 100 دلار براي هر بشکه برسد.
با بازگشايي اقتصادها پس از ماه‌ها قرنطينه ناشي از شيوع ويروس عالم‌گير کوويد-19 (کرونا) و کاهش عرضه، قيمت انرژي در سراسر جهان افزايش يافته است. با اين حال اعضاي اوپک پلاس تصميمي براي تغيير در روند افزايش توليد خود چيزي فراتر از توافق کاهش توليد ندارند. در اين زمينه حتي وزير انرژي عربستان مخالفت خود را با پيشنهاد افزايش عرضه نفت فراتر از توافقنامه همکاري کشورهاي عضو ائتلاف اوپک‌پلاس اعلام کرد.
از سوي ديگر کمبود گاز در بخش‌هايي در جهان همزمان با آغاز فصل سرد در نيمکره شمالي زمين نيز بر اين افزايش قيمت دامن زده است.
قيمت تک‌محموله‌هاي گاز در اروپا امسال 800 درصد افزايش يافته، زيرا تقاضاي نفت که از بحران شيوع ويروس عالم‌گير کرونا آسيب ديده بود، بهبود يافته است.
البته قيمت‌ها اوايل ماه جاري ميلادي کاهش يافت زيرا روسيه، تأمين‌کننده اصلي گاز اروپا، اعلام کرد که مي‌تواند گاز بيشتري به اين قاره صادر کند اما اين مسئله هنوز تحقق نيافته است.
با اين حال معاون نخست وزير روسيه اعلام کرده که اين کشور، با وجود افزايش مصرف داخلي، آماده افزايش عرضه گاز طبيعي به کشورهاي عضو اتحاديه اروپا است.
اين عوامل باعث شده تا در معاملات ديروز نفت برنت با رشدي حود يک درصدي به 85 دلار و 75 سنت در هر بشکه برسد.
نفت شاخص آمريکا نيز 1.5 درصد گران شد و 83 دلار و 50 سنت در هر بشکه قيمت خورد.  افزايش قيمت نفت که در سايه بازگشت تدريجي فعاليت‌هاي اقتصادي جهان بعد از شيوع کرونا اتفاق مي‌افتد، حتي ممکن است به سه رقمي شدن قيمت نفت در هر بشکه بيانجامد.
با اين حال ريسک‌هايي بيرون از بازار نفت مي‌تواند در اين رشد قيمت‌ها اثرگذار باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه