روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر - شماره 4000

وزير نيرو در دومين اجلاس بين‌المللي وزراي انرژي در کشور چين عنوان‌کرد:

آمادگي ايران براي پذيرش سرمايه‌گذاري انرژي‌هاي تجديدپذير

 وزير نيرو با اشاره به توانمندي‌ها و ظرفيت حقيقي ايران در توليد انرژي‌هاي تجديدپذير، براي پذيرش سرمايه‌گذاري و توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير براي تحقق آينده سبز و فراگير انرژي در کشور اعلام آمادگي کرد.
به گزارش وزارت نيرو ، «علي‌اکبر محرابيان» ديروز (دوشنبه) در دومين اجلاس وزراي انرژي در کشور چين با موضوع «آينده سبز و فراگير انرژي» که به‌صورت ويدئوکنفرانسي برگزار شد، افزود: ظرفيت حقيقي ايران براي توليد انرژي تجديدپذير به واسطه بافت و موقعيت جغرافيايي آن بسيار بالاست و حجم توليد انرژي تجديدپذير در ايران در سال‌هاي اخير رو به افزايش گذاشته است.
وي با بيان اينکه دولت کنوني ايران برنامه‌اي چهار ساله براي افزايش 10 هزار مگاواتي انرژي‌هاي تجديدپذير دارد، خاطرنشان‌کرد: بازار توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير ايران، با اتکا به پتانسيل بالاي منابع انرژي‌هاي تجديدپذير اعم از خورشيدي، بادي، زيست‌توده، زمين‌گرمايي، از طريق امکان عقد قراردادهاي بلندمدت با نرخ‌هاي تشويقي، بازار بسيار جذابي براي سرمايه‌گذاران است.
وزير نيرو ادامه‌داد: ايران از قانون تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي برخوردار بوده و فرصت اقتصادي مناسبي براي سرمايه‌گذاران حوزه تجديدپذير براي ايجاد مزارع تجديدپذير فراهم کرده که در صورت نياز مي‌توان آن را در جلسه هاي تخصصي بيشتر تشريح کرد.
محرابيان گفت: بي‌ترديد غلبه بر چالش‌هاي جهان در قرن 21 نيازمند چندجانبه‌گرايي، احترام به حقوق بين‌الملل، اصلاح نهادهاي حاکميت سياسي و اقتصادي و توسعه همکاري‌هاي بين‌المللي است.
وي اضافه‌کرد: امروزه پيشرفت‌هاي علمي و فناوري، تأثير گسترده‌اي بر فرايند رشد اقتصادي و توسعه پايدار گذاشته و موجب ارتقاي مراودات فرهنگي، اجتماعي، تجاري و توسعه سرمايه‌گذاري ميان کشورهاي جهان شده است.
وزير نيرو با اشاره به موضوع انرژي سبز، خاطرنشان کرد: در جايي که اقتصاد نقش برجسته‌تري نسبت به هر زمان ديگري پيدا کرده و ژئواکونومي انرژي فصل نويني در جهان گشوده است، انرژي سبز نيز صرف نظر از ملاحظات زيست محيطي، اهميت اقتصادي يافته و به‌کارگيري کلمه سبز در کنار منابع انرژي با کاهش توليد دي اکسيدکربن، هماهنگي با محيط و عدم آلودگيي هاي زيست محيطي مترادف شده است.
محرابيان، صنعت برق را يکي از زيرساخت‌هاي حياتي و بنيادين ساير صنايع دانست و افزود: اين صنعت نقش مهمي در توسعه صنعتي و اقتصادي کشورها، به‌دليل ضرورت نياز به آن در فرآيند توليد کالا و محصولات و در نهايت توليد ناخالص داخلي ايفا مي‌کند.
وي با بيان اينکه انرژي برق، ضمن آنکه سبب رشد کيفي زندگي مردم مي‌شود، رابطه مستقيمي با توسعه پايدار، رونق و افزايش توليد در جوامع مختلف دارد، گفت: در اين ميان در صحنه جهاني نيز حرکت از سمت استفاده از انرژي‌هاي فسيلي براي توليد برق به سمت انرژي هاي تجديدپذير، به‌دليل ملاحظات زيست محيطي شدت گرفته و سبب توسعه و افزايش سهم سبد انرژي کشورهاي مختلف از انرژي برق پاک و تجديدپذير شده که همين عامل به دليل بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي تحقيق و توسعه جهاني، منجر به خلق فناوري‌هاي نوين و رشد و توسعه صنعت برق طي چند دهه اخير شده است.
وزير نيرو خاطرنشان‌کرد: جمهوري اسلامي ايران، همانند ساير کشورهاي مسووليت‌پذير به موضوع کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و سازگاري با تغييرات اقليمي احترام گذاشته و به دنبال جهان ايده‌آل و عاري از هرگونه آلودگي است. به همين دليل نيز با دارا بودن ذخاير غني انرژي فسيلي و تجديدپذير، از سرمايه‌ها و سرمايه‌گذاران در زمينه انرژي‌هاي پاک يا سبز حمايت کرده و آن را در اولويت قرار داده است.
در اين اجلاس بيش از 15 تن از وزرا و مقام‌هاي انرژي کشورهاي مختلف از جمله عربستان، جمهوري آذربايجان، الجزاير، پاکستان، کوبا و صربستان حضور داشتند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه