روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر - شماره 4000

2 درصد مشترکان صنعت برق بي توجه به مديريت مصرف

 2 درصد از مشترکان صنعت برق همچنان لزوم رعايت مديريت مصرف را جدي نگرفته‌اند و براين اساس و طبق قانون بايد هزينه مصرف مازاد خود را پرداخت کنند.
لزوم توجه به مديريت مصرف صحيح انرژي و به خصوص انرژي برق هم مورد تاکيد رييس جمهوري و هم وزير نيرو قرار دارد.
چندي پيش و در جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت «آيت الله سيدابراهيم رييسي» ضرورت مديريت توليد، تامين و مصرف برق کشور را مورد تاکيد قرار داده و خواستار تهيه طرح جامع نيازهاي کشور به انرژي شد.
اين تاکيدها بيانگر آن است که همه ارکان کشور و به خصوص مشترکان بايد به رعايت صرفه جويي و پرهيز از اسراف توجه جدي داشته باشند تا هم علاوه بر کاهش مصرف در سايه مصرف بهينه مشمول هزينه هاي گزافي که قانون براي مشترکان پرمصرف درنظر گرفته نشوند. طبق بررسي هاي انجام شده توسط شرکت مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران(توانير) تاکنون 85 درصد از مشترکان صنعت برق توجه جدي به رعايت الگوي مديريت مصرف داشته اند.
براين اساس آنها قبض هايي با مبالغ 30 هزار تومان و کمتر دريافت کرده‌اند. 13 درصد مشترکان نيز به دليل مصرفي تا 2 برابر الگوي تعيين شده براي مصرف در هر منطقه قبض هايي کمتر از 200 هزار تومان دريافت کرده اند.
بنا به گفته قبلي سخنگوي صنعت برق اين افراد اگر بيشتر صرفه جويي کنندمي توانند قبض هاي کمتري دريافت کرده و مشترک کم مصرف باشند. اما در اين بين 2 درصد مشترکان هستند که هنوز نسبت به رعايت صرفه جويي با وجود تاکيدهاي فراوان بي توجهي دارند و همين امر سبب شده برق آنها بدون يارانه محاسبه شده و مبالغ بيش از حدي دريافت کنند. در همين زمينه چندي پيش سخنگوي صنعت برق گفت:25 ميليون از 30 ميليون مشترک برق در کشور در سطح الگو برق مصرف کرده بودند که بهاي برق اين تعداد تنها 7 درصد اضافه شده است . مصطفي رجبي مشهدي  افزود: متوسط قبض اين دسته از مشترکان 30 هزار تومان بود که با رعايت بيشتر مي توانند قيمت کمتري پرداخت کنند. وي ادامه داد:حدود 2.6  درصد از مشترکان کشور جزو مشترکان پرمصرف بودند که  بيش از دو برابر الگوي منطقه اي مصرف کرده بودند. مديرعامل شرکت مديريت شبکه برق خاطرنشان کرد: به طور مثال در شهر تهران که الگو 300 کيلووات ساعت در ماه است اين مشترکان بيش از 600 کيلوات مصرف داشته اند که براي اينها آن ميزان بيشتر از الگو با تعرفه خريد تضميني محاسبه شده است. رجبي مشهدي گفت:رقم مذکور 800 تومان است که براي اين 850 هزار مشترک اعمال شده است.
وي ادامه داد: براي اين دسته از مشترکان قبض با قيمت بالاتري صادر شده و اينها براي رسيدگي ابتدا مطمئن شوند که مصرف آنها درست بوده و براي اينکار مي توانند به شرکت هاي توزيع در سراسر کشور مراجعه کرده و از مصرف خود اطمينان حاصل کنند. اکنون چنين به نظر مي رسد که مشترکان پرمصرف بايد عادت بد خود را ترک کرده تا مشمول هزينه هاي نسبتا سنگين نشوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه