روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير - شماره 3939

در نیروگاه رامین اهواز صورت پذیرفت

صرفه جویی 5 میلیارد تومانی با بازسازی یاتاقان های ایرهیتر

 متخصصان نیروگاه رامین اهواز با تکیه بر دانش و تجربه خود موفق به بازسازی 2 عدد یاتاقان ایرهیترهای واحدهای 4 و 6 نیروگاه و صرفه جویی 5 میلیارد تومانی شدند.
به گزارش کائنات، فربد قیصری سرپرست معاونت نگهداری و تعمیرات نیروگاه رامین با اعلام این خبر اظهار داشت : ایرهیتر های نیروگاه رامین وظیفه پیش گرمایش هوای مورد نیاز جهت احتراق بویلرها را به عهده دارند و نقش این تجهیز در راندمان و تولید انرژی برق واحدها مهم و اساسی است.
قیصری افزود : عدم تأمین و دسترسی به قطعات یدکی تجهیزات نیروگاه با توجه به تحریمها و هزینه بالای خرید قطعات این تجهیزات یکی از مهمترین دغدغه های مجموعه نیروگاه بوده و بر این اساس طی تحقیقات و بررسی های تخصصی، مشورت با مدیران فنی و اعتماد مدیرعامل نیروگاه ، بازسازی یاتاقان های ایرهیتر واحدهای 4 و 6 را در دستور کار خود قرار دادیم .
وی  هزینه خرید نمونه روسی یاتاقان شاخه B ایرهیتر واحد305 مگاواتی شماره  4 را ۸۰۰۰۰ یورو و هزینه خرید نمونه آلمانی یاتاقان شاخه B  ایرهیتر واحد 315 مگاواتی شماره 6 را ۱۰۰۰۰۰ یورو عنوان نمود.
قیصری صرفه جویی ناشی از بازسازی 2 عدد یاتاقان ایرهیترهای واحدهای 4 و 6 نیروگاه و عدم خرید یاتاقان جدید را حدود 5 میلیارد تومان برآورد نمود. سرپرست معاونت نگهداری و تعمیرات همچنین هزینه بازسازی هر کدام از این ایرهیترها را حدود 75 میلیون تومان عنوان کرد.
سامان علی محمدی مدیر پروژه بازسازی یاتاقانهای ایرهیتر نیروگاه نیز به تشریح متریال و کارکرد قطعات و تجهیزات حساس این نوع نیروگاههای بخاری پرداخت و دانش و توانمندی این جوانان در بازسازی یاتاقان ایرهیتر واحدهای نیروگاه رامین را نیز اقدامی شاخص و تخصصی دانست و از توانایی این نیروگاه جهت ارائه خدمات فنی- مهندسی در این عرصه به سایر نیروگاهها و شرکتهای صنعتی خبر داد.
وی اظهار داشت: یاتاقان ایرهیتر وظیفه تحمل بارهای محوری استاتیکی و دینامیکی ناشی از وزن ۲۰۰ تنی مجموعه سازه با قطر ۱۰ متری ایرهیترهای بویلرهای ۱۰۰۰ تنی نیروگاه رامین را به عهده دارد و کارکرد این قطعه در فرآیند عملکرد صحیح ایرهیتر مهم و اساسی است.
 وی افزود :  هر واحد نیروگاه رامین دارای 2 ایرهیتر و هر ایرهیتر دارای یک یاتاقان تراست می باشد که کارکرد بالا و نیروی وارده بر این تجهیز منجر به ایرادات و اشکالات فنی در ایرهیترهای نیروگاه می شود . علی محمدی در ادامه گفت : این یاتاقان یکی از بزرگترین یاتاقان های غلتشی موجود در صنعت برق کشور از نوع Spherical roller thrust bearing با قطر خارجی 1220 میلی متر و قطر داخلی 710 میلی متر و وزن 1500 کیلوگرم می باشد.
علی محمدی مهمترین اشکالات بوجود آمده در این یاتاقانها را وجود اتمام عمر بیرینگ، خوردگی های فیزیکی ناشی از سایش ذرات خارجی درون روغن ، از بین رفتن صافی سطح در سطوح غلشتی و روانکاری نامناسب عنوان نمود که بر عملکرد تجهیز اثرات مخربی ایجاد می کردند و با بازسازی این قطعات قبل از تخریب توانستیم از تخریب بیرینگ و سایر تجهیزات مرتبط با ایرهیترها جلوگیری کنیم و باعث تداوم تولید انرژی شدیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه