روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر - شماره 3764

معاون وزیر نیرو :

اقدامات ارزشمندی در مدیریت مصرف در خوزستان انجام گرفته است

 معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی در دو سال گذشته در زمینه مدیریت مصرف در خوزستان صورت گرفته است، بیان کرد: یک مشکل که در خوزستان وجود دارد این است که مصرف پیک با غیر پیک تا ۴ برابر فرق می کند. یعنی باید یک ظرفیت بالا ایجاد شود تا پیک تابستان را پوشش دهد و در زمستان این ظرفیت ها بدون استفاده می ماند.
همایون حائری در جلسه بررسی وضعیت برق شهرستان های مسجد سلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل که با حضور نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس، مسئولین محلی و مدیران صنعت برق خوزستان در فرمانداری مسجد سلیمان برگزار شد، گفت: برق منطقه ای خوزستان دومین برق منطقه ای در کشور از لحاظ مصرف انرژی است با این وجود در دو سال گذشته اقدامات ارزشمندی در زمینه مدیریت مصرف و پیک سایی در خوزستان انجام گرفته که جای تقدیر دارد.
وی تصریح کرد: مشکلاتی در صنعت برق وجود دارد که اصل آن به موضوع نقدینگی بر می گردد در عین حال باید با یک کار جهادی و برنامه ریزی شده در حوزه های که مشکلات وجود دارد، آن را برطرف کرد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: فرسودگی شبکه برق یکی از چالش های صنعت برق بوده که لازم است یک گزارش از میران فرسودگی ها آماده شود تا بتوانیم با تهیه طرح جامعه و تهیه منابع، این فرسودگی ها را برطرف کنیم.
حائری اضافه کرد: با وجود تعداد بالای ایستگاه و ترانس در منطقه یکی از دلایل افت ولتاژ در مسجد سلیمان مربوط به تفاوت در سطح ولتاژ ۱۱ و ۳۳ کیلو ولت است که در مواقع ضروری نمی توانند همدیگر را تامین کنند که لازم است این مشکل برطرف و همسان سازی های لازم انجام شود.
وی تاکید کرد: در جایی که تامین برق انجام می شود نباید افت ولتاژ وجود داشته باشد و این مساله تا تابستان سال آینده نیاز است که برطرف شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: این آمادگی وجود دارد که در بحث تامین برق مورد نیاز صنایع هرگونه همکاری در منطقه صورت بگیرد و برق مورد نیاز تامین شود.
بازدید از تجهیزات و پروژه های برق در مسجد سلیمان از دیگر برنامه های همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بوده در خوزستان بوده است.

اینجا بذر ثروت تولید می شود!
 تحقیقات کشاورزی شاید عبارتی تکراری و ساده به نظر برسد، شاید هم خیلی از ما نه این عبارت را شنیده باشیم و نه به ارزش آن فکر کرده باشیم، اما کشورهای پیشرو دنیا در حوزه کشاورزی همچون برزیل و آمریکا می دانند که تحقیقات کشاورزی را نباید دست کم گرفت.
مراکزی که با تحقیقات در زمینه کشاورزی اصلاحات اساسی در محصولات ایجاد می کنند، مراکزی هستند که می توانند امنیت غذایی را برای کشورها آنهم در عصر کم آبی به ارمغان بیاورند.
شکی نیست که در این عرصه نیز توجه ویژه به سلامت غذایی باید رکنی اساسی تلقی شود و اصلاح در گونه های گیاهی و جانوری در راستای توسعه اقتصادی به افزایش سلامت کمک کند و خود باری بر دوش سلامت نشود، چراکه گاهی برخی محصولات غذایی اصلاح شده خود منشاء دردسر برای سلامت انسان ها بوده اند.
در واقع نمی توان اهمیت تحقیقات کشاورزی در تولید ثروت را منکر شد، بویژه وقتی صرفه جویی در منابع را محقق می کنند یا از بروز خسارات در این عرصه مهم پیشگیری می کنند.
این نکته ای است که آمار ارائه شده توسط رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی آنرا تایید می کند، آنجا که می گوید: از معرفی ارقام جدید و طرح های اجرا شده در این مرکز سالانه چهار هزار و ۵۷ میلیارد ریال ارزش اقتصادی حاصل می‌شود.
غلامرضا گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه هایی که بسیاری از کشورهای جهان با آن دست به گریبان هستند، مسئله بحران غذایی و فشارهای ناشی از آن است. تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از شروط اصلی تحقق امنیت ملی، از وظایف اساسی بخش کشاورزی کشور و عنصر اصلی سلامت فکری و روانی و جسمی اعضای جامعه است.
وی ضمن تاکید بر لزوم تأمین امنیت غذایی با تکیه بر تولید مبتنی بر منابع داخلی و خودکفایی در محصولات اساسی، نقش تحقیقات کشاورزی در این خصوص را حفظ ذخایر ژنتیکی، افزایش بهره‌وری مصرف نهاده‌ها، انتقال دانش فنی و مهارت آموزی به بهره برداران و افزایش تولیدات کشاورزی عنوان کرد و افزود: کلکسیون  بذور لوبیا با هزار و ۵۰۰ ژنوتیپ، کلکسیون درختان انار با ۸۴۰ ژنوتیپ، هرباریوم گیاهی با هزار و ۳۸۰ گونه گیاهی و کلکسیون گیاهان دارویی شامل ۴۶ ژنوتیپ گل محمدی، ۷۶ اکسشن آویشن و بیش از دو هزار گونه مختلف گیاهی، از ذخایر ژنتیکی و کلکسیون های موجود در مرکز تحقیقات استان مرکزی هستند.
وی در خصوص فعالیت های علمی و آموزشی این مرکز افزود: ۵۳۸ عنوان چاپ مقاله علمی و پژوهشی، هزار و ۲۶۱ عنوان مقاله در همایش علمی، ۲۰۳ عنوان تالیف کتاب و نشریه از جمله فعالیت های علمی و ارائه آموزش به ۱۷ هزار نفر روز زنان روستایی، ۳۵ هزار نفر روز آموزش مهارتی بهره برداران، ۲۶۹هزار و ۷۴۳ نفر ساعت آموزش به کارکنان و... از جمله فعالیت های آموزشی این مرکز بوده است. همچنین حمایت از ۶ شرکت دانش بنیان در قالب فعالیت های مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی استان از دیگر خدمات ارائه شده توسط این مرکز است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در خصوص معرفی ارقام گیاهی جدید تصریح کرد: تاکنون در این مرکز ۵۲ رقم جدید شامل ۱۲ رقم لوبیا، پنج رقم گیاهان علوفه ای، پنج رقم انار، دو رقم صنوبر، هفت رقم دانه های روغنی و ۲۱ رقم غلات معرفی شده که از معرفی این ارقام و طرح های اجرا شده در این مرکز سالانه چهار هزار و ۵۷ میلیارد ریال ارزش اقتصادی حاصل می‌شود.
گودرزی بیان کرد: سطح زیرکشت گندم آبی در استان مرکزی ۵۱ هزار هکتار و دامنه نفوذ ارقام اصلاح شده در این اراضی ۲۰هزار و ۴۰۰هکتار و میزان افزایش ثروت ایجاد شده به دنبال کشت این ارقام ۹۹۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است، همچنین از مجموع ۱۰هزار هکتار سطح زیر کشت لوبیا در استان، دامنه نفوذ ارقام اصلاح شده معادل ۸۰۰ هکتار است و این ارقام، تولید لوبیا در استان را ۳۲۰ تن افزایش می‌دهند. میزان ثروت ایجاد شده در هر سال بواسطه کشت این ارقام جدید ۵۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.
وی ادامه داد: به دنبال استفاده از روش نوین آبیاری در زراعت لوبیا میزان صرفه جویی آب حاصل از تکنولوژی معادل ۴.۶ میلیون مترمکعب در هر سال در استان مرکزی است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اضافه کرد: از مجموع ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت انار در استان، دامنه نفوذ ارقام اصلاح شده، هزار هکتار است که میزان تولید انار استان را ۱۳ هزار تن افزایش می‌دهد.
گودرزی ادامه داد: غنی سازی ضایعات کشاورزی جهت تغذیه دام از طریق آمونیاکی کردن، ثبت و پایش جمعیت گوسفند کلکوهی در استان از دستاوردهای شاخص بخش تحقیقات علوم دامی و مدیریت تلفیقی کرم خراط گردو از دستاوردهای شاخص بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی در این مرکز است.
وی میزان ارزش افزوده در اثر کاربرد مدیریت تلفیقی کنترل کرم خراط گردو در استان را ۵۲۰ میلیارد ریال در سال برآورد کرد.
گودرزی خاطرنشان کرد: سطح زیرکشت گردو در استان پنج هزار هکتار و سطح باغات آلوده به کرم خراط گردو دو هزار و ۵۰۰ هکتار و میانگین تولید گردو در هر هکتار هزار و ۷۳۰ کیلو و درصد کاهش محصول ناشی از خسارت کرم خراط معادل ۵۲۰ کیلوگرم است. رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: بررسی و تعیین الگوی مناسب ساماندهی خشکه رودهای منتخب استان از دستاوردهای شاخص بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری است که مجموع ثروت تولید شده ناشی از اجرای این طرح در یک منطقه، ۱۱ و نیم میلیارد ریال برآورد شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه