پرداخت ۷۵۰ میلیون دلار برای افزایش تولید نفت
تا پایان سال
عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: تامین مالی صندوق برای افزایش ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار بشکه ای نفت خام نهایی شده که امسال ۷۵۰ میلیون دلار آن باید پرداخته شود.
میرمحمد صادقی عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی دیروز در نشست خبری اظهار کرد: طبق آمارهای ارائه شده، تقریباً در طول این ۱۴ سال ۶۰ طرح پتروشیمی و نفت و گازی را تأمین مالی کرده ایم. ۴۸ طرح نیروگاهی را معادل ۴.۸ میلیارد دلار یعنی حدود ۷ هزار مگاوات تأمین مالی کردیم. ۷ طرح در حوزه حمل و نقل و ۷ طرح در حوزه آب شیرین کن و انتقال آب داشتیم و ۲۱۱ طرح در دیگر بخشهای اقتصادی مانند دارو، کتشی، سرامیک و … داشته ایم؛ یعنی ۳۷۴ طرح در طول این سالها تأمین مالی شده به اضافه یک طرح خارجی و سه سرمایه گذاری خارجی که انجام شده است.
وی ادامه داد: ۳۸ میلیارد دلار مجموع این طرحها بوده است که حدود ۳۴ میلیارد دلار آنها پرداخت شده و حدود ۵ میلیارد دلار دیگر هم در حال پرداخت هستیم. در طول چند سال اخیر حدود ۱۱ میلیارد دلار از مطالبات خود را وصول کردیم زیرا هم طرحها به بهره برداری رسیدند و قابلیت پرداخت اقساط را دارند و روی وصول مطالبات هم تمرکز شده است.
عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی بیان کرد: در یک سال گذشته حدود ۲۴ طرح تسویه کامل شده است و پرونده آن بسته شده است و با متقاضی و بانک توانستیم برای آن راه حلی پیدا کنیم تا پرونده طرحها بسته شود.
میر محمد صادقی ادامه داد: در حوزه نفت و گاز برای تأمین مالی حدود ۲۶ میلیارد دلار در صندوق در حال مطالعه هستیم و بعضی از اینها مانند تولید ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام نهایی شده و امسال ۷۵۰ میلیون دلار آن باید پرداخته شود. روی طرحهای مهم دیگری در حال مطالعه هستیم مانند طرح ذخیره سازی میدان خاگیان از این موارد است.
وی تصریح کرد: حدود ۳ و نیم میلیارد دلار از اینها باید در سال ۱۴۰۴ مورد استفاده قرار گیرد. حدود ۱.۴ دهم میلیارد دلار سهم تأمین مالی صندوق برای نیروگاهها است و این آمار مخصوص طرحهایی است که به دست ما رسیده است و این آمارها به روز خواهد شد.
همچنین عیوض لو عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی در ادامه تشریح عملکرد صندوق توسعه ملی گفت: اساس صندوق توسعه ملی کار در حوزه سرمایه گذاری خارجی است. اولین طرح سرمایه گذاری خارجی در حوزه پتروشیمی را توانستیم اجرایی کنیم.
وی عنوان کرد: عرصه دوم این بود که تأمین مالی اعتبار خریدار را جا انداختیم. در این عرصه مهمترین خبر قابل بیان که از نگاه دولت هم مهم است خط اعتباری ۲ میلیارد یورویی در آفریقا است. قبل از آن هماهنگی با صندوق توسعه تجارت و بانک مرکزی انجام خواهیم داد. در حوزه آفریقا کار ۱۰۰ میلیون یورویی با ساحل عاج را هم پیش بردیم.
عضو هیئت عالی صندوق توسعه ملی گفت: تفهیم قرارداد اعتبار خرید برای طرف خارجی کمی زمان بر است. ما این تجربه را در ونزوئلا داشتیم. یک خط واحد ۵۰ میلیارد یورویی هم با قرقیزستان به توافق نهایی رسیده است. در حوزه تأسیس صندوقهای مشترک سرمایه گذاری مدل مشترکی را با روسیه پیش برده ایم و شماره گذاری مشترکی هم با کشور چین داریم که در مرحله مقدماتی است. در حوزه صندوق سرمایه گذاری ارزی را در خارج کشور دنبال میکنیم تا زمینه سرمایه گذاری از خارج با داخل هم فراهم شود.
معافیت خودروهای
باری ایرانی
از عوارض عبوری ازبکستان
ازبکستان خودروهای باری ایرانی را در سال ۲۰۲۵ از هزینه های حمل ونقل معاف کرده است. این در قانون بودجه دولتی ازبکستان برای سال ۲۰۲۵ منعکس شده است. این تصمیم بر اساس توافق متقابل بین دو کشور با هدف تقویت روابط تجاری دوجانبه اتخاذ شده است.
در عین حال، ازبکستان هزینههای ترانزیت سایر وسایل نقلیه باری خارجی را به روز کرده است. وسایل نقلیه از افغانستان کمترین هزینه ۵۰ دلار را پرداخت خواهند کرد، در حالی که نرخهای عمومی برای سایر کشورها ۴۰۰ دلار باقی مانده است.
طبق اعلام ترند، ازبکستان ساختار هزینه اضافی را برای وسایل نقلیه باری خارجی با اضافه وزن و بزرگی که از قلمرو خود عبور میکنند در سال ۲۰۲۵ اعلام کرده است. این هزینه اضافی علاوه بر هزینههای حمل ونقل استاندارد که مرتبط به مبدا وسیله نقلیه از ۵۰ تا ۴۰۰ دلار متغیر است، اعمال میشود.