روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر - شماره 4683

توررسانه ای وبازدید خبرنگاران از پروژه های جهادکشاورزی شهرکرد

 سیمین رئیسی:خبرنگاران همراه با دکتر برزگر ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان ،معاونین، مدیر امور اراضی و مسئولان روابط عمومی از مهم‌ترین پروژه‌های کشاورزی جهاد بازدید کردند.
 بازدید از بزرگترین طرح اجرای شبکه آبیاری استان و احیای اراضی کشاورزی بخش لاران . بازدید از طرح سورتینگ و بسته بندی محصولات گلخانه ای فلفل دلمه ای بروجن ، بازدید از بزرگترین گلخانه استان در سفید دشت افتتاح وبازدید از گلخانه شهرستان کیار، ازمهمترین برنامه های این تورمی باشد.
رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت :پروژه اراضی پایاب سد بیدکان در سه فاز به بهره‌برداری رسیده است کل طرح تامین و انتقال آب سد بیدکان ۵۵ کیلومتر است که تاکنون ۲۷ کیلومتر آن اجرا شده است وبالای ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه پروژه بوده است.
برزگر تصریح کرد: بخش لاران به فاصله ۱۳ کیلومتر از مرکز استان در بالاترین نرخ بیکاری و از مناطق محروم استان به شمار می‌رود و اکنون سد بیدکان و انتقال آب به اراضی منطقه می‌تواند در رونق تولید و کشاورزی منطقه موثر واقع شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: طرح پایاب سد بیدکان اراضی کشاورزی هارونی، اسدآباد، کتک، وانان، فتح‌آباد، آقبلاغ، خوی، سورشجان و دره‌سیر را آبیاری می‌کند. برزگردربازدید از سورتینگ و بسته‌بندی محصولات گلخانه فلفل دلمه‌ای شهرستان بروجن اضافه کرد: فلفل دلمه‌ای تولید شده در این واحد به کشور روسیه و ترکیه صادر می‌شودکه در حال حاضر ۳۹ مرکز خدمات غیر دولتی در فرآیند صدور مجوز فعالند و ۵۰ شرکت رتبه‌دار نظام مهندسی سازماندهی شده است همچنین در گذشته شرکتی در استان وجود نداشت که سازه گلخانه‌ای بسازد، اما در حال حاضر اولین شرکت سازه گلخانه‌ای در بروجن راه‌اندازی شد و در حال تکمیل است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه بازدید از گلخانه سفیددشت خاطرنشان کرد: طرح اولیه این گلخانه ۳۰ هکتار می باشدکه چهار هکتار آن آماده بهره‌برداری است با اعتباری بالغ بر۱۲۰ میلیاردتومان هزینه شده و اشتغال ۴۰ نفر که در آینده به ۳۰۰ نفر خواهد رسید.
وی افزود: صادرات این محصول به روسیه، امارات، قطر و ترکیه است که پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده ۲۰۰ تن فلفل دلمه‌ای از این گلخانه برداشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری درپایان بازدید هجدهمین گلخانه در شهرستان کیاررا افتتاح و بیان کرد:گلخانه سبزی و صیفی کیار، روستای گشنیزجان در ۵۰۰۰ متر مساحت با اشتغالزایی پنج نفر به صورت مستقیم و ۱۰ نفر غیر مستقیم با اعتباری بالغ‌بر ۹‌۵ میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداری رسید.

مدیر بانک صنعت‌ومعدن گلستان :
آغاز عرضه اوراق گواهي سپرده مدت دار
ويژه سرمايه‌گذاري عام
 مدیر بانک صنعت‌ومعدن گلستان از آغاز عرضه اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه‌گذاری عام خبر داد.علیرضا محبی به تداوم خدمات‌رسانی بانک صنعت‌ومعدن گلستان به هم استانی‌ها خبر داد و اظهار کرد: عرضه اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه‌گذاری عام در سال 1403 یکی دیگر از خدماتی است که در دستور کار دست اندرکاران بانک مذکور قرار گرفت.وی با بیان اینکه بانک صنعت‌ومعدن از بدو تأسیس پیشرو در پیشرفت و توسعه بوده است، ادامه داد: این اوراق «با نرخ سود سالانه 21.5 درصد علی الحساب» قابل پرداخت در مقاطع ماهانه یک ساله، با نام، «معاف از مالیات» و غیرقابل انتقال است.مدیر بانک صنعت‌ومعدن گلستان با تأکید بر اینکه هم استانی‌ها و متقاضیان جهت خرید اوراق گواهی سپرده به شعب بانک صنعت‌ومعدن استان و سراسر کشور مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: هموطنان جهت کسب هرگونه آگاهی در این زمینه می‌توانند با سامانه یکپارچه پاسخگویی 8498-021 تماس گرفته و یا به سایت اینترنتی www.bim.ir مراجعه کنند.

منطقه آزاد تجاری اینچه برون
محور توسعه گلستان است
 امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در هشتاد و پنجمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان بیان کرد:در امسال بخش کشاورزی استان گلستان فراز ونشیبهای زیادی را پشت سر گذاشت و کشاورزان با مشکلات عدیده ای روبرو بودند. وی افزود:در بحث سیب زمینی تصمیمات غیرکارشناسی در خصوص صادرات زیان بزرگی را به کشاورزان و صادرکنندگان وارد کرد.یوسفی با اشاره به این که اقتصاد اصلی گلستان بر پایه کشاورزی است، افزود:درمورد محصول گندم و کلزا، تاخیر در پرداخت طلب کشاورزان مشکلاتی ایجاد کرد که موجب فشار بانکها به کشاورزان شد به طوریکه تعهدات کشاورزان در بازار با مشکل روبرو شد و کشت پائیزه تحت الشعاع قرار گرفته است.رئیس اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد:علی رغم مشکلات پیش رو، کشاورزان همواره در صحنه حضور دارند و خواهند داشت.وی خاطر نشان کرد:قطعی برق موجب کاهش تولید، کاهش درآمد شرکتها و عدم توانایی کارخانه ها در انجام تعهداتشان شده است انتظار ما این است که بانکها در خصوص بازپرداخت تسهیلات مساعدت و همکاری کنند.یوسفی بیان کرد: امید داریم زمستان لااقل در بحث گاز بدرستی مدیریت بشود که واحدهای تولیدی دچار مشکل نشوند.وی افزود: انتظار داریم دست اندرکاران بیشتر به فکر باشند تا این مشکلات در امسال تکرار نشود. وی در ادامه بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران بومی در مسیر توسعه گلستان، توجه به قیمت خرید تضمینی گندم براساس قیمت ارز و پیشگیری از زیان به کشاورزان منطقه، چاره جویی برای رفع ناترازی انرژی به ویژه گاز و برق در زمستان پیش‌رو و پیشگیری از زیان به واحدهای تولیدی منطقه و تامین سرمایه در گردش بانکی واحدهای تولیدی تاکید کرد. رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: سیاست دولت جدید تقویت تعامل با کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه است و امیدواریم که با اقدامات دولت  گشایش هایی اتفاق بیافتد و کشور و ملت ایران از نتایج این اقدامات بهره مند بشوند.

بازارچه گل زعفران در فاروج راه‌اندازی می‌شود
محمد حیدریان- معاون بازرگانی تعاون روستایی خراسان شمالی از راه‌اندازی بازارچه گل زعفران در شهرستان فاروج خبر داد.
مهدی یزدانی  اظهار کرد: این بازارچه از ۲۰ مهر ماه فعالیت خود را آغاز می‌کند و کشاورزان می‌توانند در این بازارچه گل‌های خود را خرید و فروش کنند.
وی با اشاره به اینکه تعداد غرفه‌های این بازارچه ۳۷ باب خواهد بود، گفت: این غرفه‌ها به خریداران گل زعفران از کشاورزان تحویل داده می‌شود.
یزدانی با بیان اینکه حدود سه سال است که این بازارچه در این شهر برپا می‌شود، ادامه داد: در گذشته، گل‌های زعفران در کوچه، خیابان، روی زمین از سوی کشاورزان به خریداران عمده گل زعفران فروخته می‌شد که در کاهش قیمت و متضرر شدن کشاورز تاثیرگذار بود؛ اما دو - سه سال است که این بازارچه برپا می‌شود و باید خرید و فروش گل به‌صورت عمده در این مکان انجام می‌شود. وی بیان کرد: راه‌اندازی این بازارچه تاثیر زیادی بر جلوگیری از کاهش قیمت محصول خواهد داشت. هر روز، قیمت در این بازارچه هماهنگ با قیمت‌های استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی اعلام می‌شود.  وی افزود: هر سال این بازارچه با استقبال خوب خریداران گل زعفران مواجه می‌شود و امسال نیز استقبال برای حضور در این بازارچه وجود دارد.   خراسان شمالی سومین استان تولیدکننده زعفران در کشور است و محصول تولیدی آن، کیفیت بالایی دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه