روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر - شماره 4683

روایت سازی های شهید نصرالله

 جنگ روانی مقابل صهیونیست‌ها برای کم کردن قدرت و قوت آنها، کاری است که آنها را عموما در مقابل محور مقاومت بازنده کرده است. برگ برنده‌ای که محور مقاومت همواره در مقابله با رژیم از آن استفاده می‌کرد، در کنار انجام عملیات و استفاده از قوای نظامی، تکیه برهمین موضوع بود. سیدحسن نصرالله این کار را به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن انجام می‌داد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان به خوبی مهارت داشت که در اوج درگیری‌ها و فشارهایی که از سمت رژیم متوجه لبنان و محور مقاومت بود، صحبت‌هایی را مطرح کند که روحیه دشمن را تضعیف کند و ‌انگیزه دوباره‌ای برای محور مقاومت باشد تا درگیری را ادامه دهد.
سیدحسن نصرالله، رسانه را به خوبی می‌شناخت. الفاظی که او در صحبت‌های خود استفاده می‌کرد به سرعت وارد ادبیات سیاسی کشورهای حامی مقاومت و ازجمله ایران می‌شد. آخرین سخنرانی سیدحسن نصرالله بعد از انفجار پیجرها در لبنان را می‌توان نقطه اوج این هنرنمایی رسانه‌ای سیدحسن نصرالله دانست.
او تلاش نکرد ضربه‌ای که به حزب‌الله وارد شده را کتمان کند اما در ادامه تاکید کرد که با وجود این حملات، جبهه لبنان متوقف نخواهد شد و حمایتش را از غزه و کرانه باختری متوقف نخواهد کرد. این صحبت‌ها منش و رویه سیدحسن نصرالله از زمانی بود که به‌عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان انتخاب شد.
حالا از سید برای همه ما فایل‌های سخنرانی آتشینش و عبارات معجزه‌گر و حماسی‌اش باقی مانده‌ است که تک‌تک آنها را می‌توان در محفل‌های رسانه‌ای مورد بحث و بررسی قرار داد. به بهانه شهادت جانسوز سیدمقاومت در جمعه سیاه ضاحیه برخی از عبارات او که تمام رسانه‌های جهان را تحت تأثیر خود قرار داد، بررسی کردیم. اغراق نیست اگر بگوییم سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله مهم‌ترین رسانه مقاومت بود.
شاید اولین سخنرانی تاریخی سیدحسن نصرالله را بتوان سخنرانی او بعد از شهادت سیدعباس موسوی دانست. سیدعباس موسوی در فوریه 1992 درحالی‌که برای شرکت در مراسم سالگرد راغب حرب، به روستای جبشیت رفته بود، توسط نیروهای رژیم به شهادت رسید.
سیدحسن نصرالله در اولین سخنرانی خود و بعد از انتخاب به‌عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان، از ادامه پیدا کردن راه حزب‌الله لبنان گفت: «شهادت سیدعباس موسوی، دلیل سطح رشد و بالندگی راه حزب‌الله در لبنان است و دلیل سطح بالای خلوصش در راه اهداف الهی است و دلیل سطح بالای همبستگی فرماندهی با نیروهای خود است و دلیل سطح بالای از خودگذشتگی بی‌مرز و دلیل سطح بالای حضور میدانی است و دلیل سطح بالای وفاداری به مقاومت و مردم است و آغاز تحول بزرگ روحی و معنوی و جهادی است که برای قاتل او باورپذیر نیست.»
نصرالله در این سخنرانی تلاش می‌کند تا شهادت سیدعباس موسوی که در نگاه رژیم یک شکست بود را دلیل رشد و بالندگی حزب‌الله لبنان معرفی کند.
پنج سال بعد در 1997 رژیم‌صهیونیستی پسر سیدحسن نصرالله را به شهادت رساند. واکنش سیدحسن نصرالله در مورد این حادثه تلخ نیز به نوعی شکوه و صلابت را با خود به همراه دارد. نصرالله این حادثه تلخ را در سخنرانی خود به یک اتفاق شکوهمند تبدیل کرد که گویی همیشه منتظر آن بوده است.
او در بخشی از این سخنرانی گفت خوشحال است که به‌عنوان یک خانواده شهید شناخته می‌شود و ذکر کرد: «خدا را سپاس می‌کنم که نعمت عظیمی به من داد و عنایت فرمود و یک شهید از خانواده من انتخاب کرد و عضوی از خانواده من را در جمع مبارک و مقدس شهدا قرار داد. کسانی که وقتی به دیدارشان می‌رفتم، خجالت می‌کشیدم. از مادر شهید، پدر شهید، از همسر شهید و هنوز هم شرمنده آنهایم و خواهم بود.»
در صحبت‌های او اصلا ردی از دشمن و اقدامی که او انجام داد، دیده نمی‌شود. نصرالله بدون اینکه به دشمن اشاره کند، اقدام او را کوچک می‌شمرد.
سیدحسن نصرالله یک ویژگی بارز و مشخص داشت. او به خوبی قادر بود در مبارزه و مواجهه با دشمن دست به واژه‌‌سازی‌هایی بزند و عباراتی را خلق کند که در ادبیات سیاسی ثبت شود و اصطلاحا جا بیفتد. سیدحسن نصرالله در جریان سخنرانی خود در جنگ 33روزه، در مواجهه و مقابله با دشمن گفت: «این اسرائیل که صاحب سلاح اتمی است و قوی‌ترین نیروی هوایی منطقه را دارد، به خدا قسم که از لانه عنکبوت سست‌تر است.»
سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود صراحتا به توانمندی‌های رژیم اشاره می‌کند و تلاش نمی‌کند تا آنها را تقلیل دهد اما در ادامه به‌وضوح می‌گوید این قدرت او پوشالی و غیرواقعی است. سیدحسن نصرالله در این صحبت خود تاکید می‌کند قدرتی که رژیم‌صهیونیستی دارد، واقعی نیست؛ امری که در راستای تقویت روحیه محور مقاومت و در ادامه برای کم کردن روحیه دشمن استفاده می‌کند و می‌گوید اسرائیل از خانه عنکبوت سست‌تر است.
عبارتی که آنقدر موثر واقع می‌شود که در ادبیات سیاسی محور مقاومت ثبت می‌شود. تقریبا در همه سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله می‌توان به‌وضوح استفاده از این واژه‌های ماندگار را دید.  نصرالله در سخنرانی که بعد از شهادت اسماعیل هنیه می‌کند، درحالی‌که تقریبا این سوال بزرگ در ذهن افکار عمومی محور مقاومت و ایران وجود داشت که ایران و مقاومت چطور پاسخ خواهد داد و درحالی‌که حتی اسرائیل نیز هراس داشت ایران چه پاسخی خواهد داد، به این موضوع اشاره کرد که پاسخ به ترور هنیه آرام، آرام و به‌تدریج خواهد بود. نصرالله در این سخنرانی، استراتژی محور مقاومت را به نحوی بیان می‌کند که مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. نصرالله در مورد اینکه چطور به ترور اسرائیل پاسخ داده خواهد شد، گفت: «شوی، شوی... یواش، یواش.» او در این سخنرانی به دو زبان صحبت می‌کند و از لفظی فارسی استفاده می‌کند. عبارتی که به سرعت در فضای سیاسی مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد.


معاون سیاسی سپاه:
سپاه وسط میدان است
 معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: درباره کریدور زنگه زور و حضور اسرائیل گوش به فرمان رهبر انقلاب هستیم و برای حفظ منافع ملی کشور لحظه ای درنگ نمی‌کنیم.
  سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست سیاسی با پرسنل سپاه پاسداران سپاه حضرت صاحب الامر (عج) استان قزوین که امروز در سالن  اجتماعات حضرت الزهرا(س) ستاد فرماندهی سپاه استان برگزار شد، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و جبهه مقاومت اظهار داشت: شهادت شهدای مقاومت خصوصاً سیدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان، ضایعه بزرگی برای جبهه مقاومت بود هر دو شخصیتی بزرگ و تاثیرگذار بودند.
 وی ادامه داد: درگیر یک جنگ ترکیبی فراگیر هستیم. در جنگ ترکیبی و شناختی بصیرت شرط لازم برای جهاد تبیین است. کسانی که می خواهند مجاهد فی سبیل‌الله باشند بصیرت مستمر می‌طلبد که تعطیل بردار نیست، زیرا جنگ جامعه توحیدی در مسیر عبودیت و بندگی، مجاهدت بابصیرت می‌خواهد. لازمه جهاد تبیین با جنگ شناختی بصیرت کامل است و اگر بصیرت نباشد مطالب و اقداماتی انجام می‌شود که تضعیف کننده جبهه ولایت باشد.  
 جوانی افزود: در این جبهه یک تقابل سنگین با اسرائیل و جبهه عبری عربی غربی داریم که استعمارگران عالم پشت سر آنهاست و برای حفظ رژیم صهیونیستی حاضرند هرکاری انجام دهند تا موجودیت این رژیم را حفظ کنند. اسحاق هرتزوگ می گوید؛ جنگ بین حماس و اسراییل برای نجات تمدن غرب است، یعنی با ظهور تمدن نوین اسلامی تمدن غرب در حال فروپاشی است لذا شرط از بین رفتن تمدن غرب نابودی اسرائیل است که کارویژه مختلف برای مهار تمدن اسلامی و امت اسلامی تشکیل داده اند.
 معاون سیاسی سپاه پاسداران بیان کرد: امام خمینی(ره) با صراحت محو رژیم اسرائیل را فریاد زدند. لازمه تمدن نوین اسلامی ریشه‌کنی رژیم صهیونیست است. اتفاقاتی در یک سال اخیر رقم خورده و نیروهای میدان کارشان را بلدند اما در سطح جامعه تحلیل‌های  پراکنده در جریان است که در زمین دشمن بازی می‌کنند و ما خواسته به بخشی از عملیات روانی دشمن تبدیل می شوند. اگر درست تحلیل نکنیم مردم و جوانان در دام رسانه‌های معاند می‌افتند. پاسداران که پیش‌برنده اهداف انقلاب اسلامی هستند باید تا پای جان به نظام و رهبری و انقلاب وفادار باشند.  معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشریح کرد: در فضای مجازی در مورد سپاه و فرماندهان میدانی نیروهای مسلح اطلاعات نادرستی را بیان می کنند. مثلاً اگر جواب ترور سردار سلیمانی، ترور هنیه را می‌دادیم این اتفاق نمی افتاد یا اگر جواب ندهیم گام بعدی را برمی‌دارند. هیجان برای اقدام است و طراحی اقدام را که انجام می دهید باید با در نظر گرفتن عقلانیت، تدبیر و سنجش همه جوانب اقدام به تحلیل صحنه و اجرای عملیات کرد.   وی تصریح کرد: سیاست نظام اسلامی محو موجودیت رژیم صهیونیستی است. رهبر انقلاب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این وظیفه را یک تعهد می داند و رهبر انقلاب در امتداد امام، سیاست را دنبال کرد و نیرویی ایجاد کرد بنام سپاه قدس که وظیفه اش روشن است و انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی برای تحقق حذف اسراییل در دستور کار است.
  جوانی اذعان کرد: انقلاب اسلامی مصمم به ریشه کنی رژیم صهیونیستی است در حالی که کل دنیای غرب و مرتجعین منطقه از این رژیم جعلی حمایت می کنند. کاری که امام خمینی(ره) در ارتباط با تأسیس بسیج و فراخوان تشکیل هسته های مقاومت در سراسر دنیا کرد باعث شد که سال 1361 حزب الله شکل گیرد و در جنگ سوریه تشکیل ارتش اسلامی یمن، سوریه، لبنان، عراق، فاطمیون نمونه بارز این اقدام بود. قوه عاقله حکم می کند که ظرفیت جهان اسلام را پای کار بیاوریم چرا که غرب از اتحاد امت اسلامی واهمه دارد.
 وی گفت: بعد از جنگ عراق، اشغال افغانستان و داعش منطقه دچار خسارت سنگین شد و در راستای نابودی غده سرطانی اسراییل در هفت اکتبر حماس کار بزرگی انجام داد که در جنگ 33 روزه هم حزب الله شکست را به آنها تحمیل کرد. با حمله حماس در هفت اکتبر، سران رژیم جعلی گفتند؛ باید برای بقا بجنگیم اگر سران کشورهای اروپایی و آمریکا به داد اسراییل نمی رسیدند کار تمام شده بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه