روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر - شماره 4683

سخنگوی وزارت امور خارجه:

جنگ‌طلب نیستیم اما دست‌و‌پای متجاوز را قطع می‌کنیم

 سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و در اثنای این نشست چفیه به گردن انداخت؛ اقدامی که مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.
ناصر کنعانی درباره اقدامات ایران در پی شهادت سیدحسن نصرالله اظهار داشت: ایران اقدامات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را فورا در دستور کار قرار داد و با حضور آقای عراقچی در نیویورک و ادامه برنامه‌های وی در حاشیه نشست مجمع عمومی، مواضع و دیدگاه‌های روشن ایران در این باره اعلام شد.
کنعانی افزود: مجموعه اقدامات ما ادامه خواهد یافت. ایران در مشورت نزدیک با مقامات دولت لبنان این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد. ما هیچ یک از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ارتباط با اهداف مرتبط با کشورمان را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت و رژیم صهیونیستی برای جنایاتی که در حق ملت ایران و محور مقاومت و اتباع و شهروندان و نظامیان ایرانی مرتکب شده است بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند.
ضرورت اعمال تحریم علیه رژیم صهیونیستی
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: انشاءالله شاهد حمایت جدی کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین و اعمال تحریم علیه رژیم صهیونیستی باشیم. در شرایطی که دولت آمریکا از ابزار تحریم به‌عنوان سلاح علیه کشورهای اسلامی استفاده کرده است، کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های خود برای مطالبه مشروع و بحق خود و مطالبه حقوق ملت فلسطین استفاده نکرده‌اند.
جنگ‌طلب نیستیم
وی تصریح کرد: ما جنگ‌طلب نیستیم اما برای تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تلاش می‌کنیم و در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه و تعدی به امنیت ملی ایران و مورد هدف قراردادن منافع و امنیت ملی ایران هیچگاه دست بسته نمانده و نخواهیم ماند.
کنعانی افزود: ما در عمل نشان دادیم که در مقابل متجاوزان و ماجراجویانی که قصد دارند به امنیت ملی ایران تعدی کنند، به حاکمیت و امنیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران تعدی و تجاوز کنند، قاطع می‌ایستیم و دست‌وپای متجاوز را قطع خواهیم کرد.
وی چفیه به گردن انداخت و تصریح کرد: ملت ایران فرزندان عملیات «الی بیت‌المقدس» هستند. اگر شرایط ایجاب کند و زمان آن برسد، عملیات «الی بیت‌المقدس» را تا خود بیت‌المقدس ادامه خواهیم داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: کسی در توانایی ایران برای پاسخگویی ایران به هیچ متجاوزی تردید نکند. در توانایی ایران برای پاسخ دادن به اقدامات ماجراجویانه و احمقانه رژیم صهیونیستی تردیدی نیست؛ ما عمل می‌کنیم. دنیا این را می‌داند و دیده است.
هیچ نیروی نیابتی در منطقه نداریم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد. جریان‌های مقاومت در منطقه نمایندگان ملت‌ها و کشورهای خود در مقابله با اشغالگری و تجاوزگری بیگانگان هستند. آنها نمایندگان ملت خود و برآمده از متن ملت‌ها و کشورهای خود هستند و به‌هیچ‌ وجه نیروهای نیابتی ایران به شمار نمی‌روند.
کنعانی گفت: ایران به رویکرد اصولی و اساسی خود در حمایت از گروه‌های مقاومت پایبند است. در مسیر حمایت از امنیت ملی خود قاطع و بازدارنده عمل می‌کنیم و احیاناً داشتن زمان یا طولانی شدن برخی از اقدامات به معنای نادیده گرفتن اقدامات تجاوزکارانه متجاوزان نیست.
برای دفاع از ملت فلسطین منتظر کسی نمی‌مانیم
وی در پاسخ به سؤالی گفت: اهدای بمب‌های یک‌تنی به رژیم صهیونیستی برای استفاده‌های ضدبشری علیه اماکن مسکونی و آوارگان ساکن در اردوگا‌ه‌های آوارگان فلسطینی، مدارس محل سکونت آوارگان و علیه منطقه پرجمعیت و متراکم از ساکنان مدنی و شهروندان در ضاحیه جنوبی بیروت چه نسبتی با شعار حقوق بشر و دفاع از آن دارد؟ آنها چه پاسخی برای افکار عمومی دنیا دارند؟
پاسخ به ترور شهید هنیه قطعی است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات منتسب به پزشکیان مبنی بر اینکه می‌خواستیم در پی ترور شهید هنیه به اسرائیل حمله کنیم ولی آمریکا و اروپا گفتند حمله نکنید؟ اظهار داشت: درباره ادعاهای رسانه‌ای صحبت نمی‌کنم. آنچه مسلم است پاسخ به اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه در تهران قطعی است و در آن تردیدی نیست و جنایتکاران از پیگرد و تنبیه در امان نخواهد ماند.
وی تاکید کرد:‌ حمایت ما از ملت فلسطین و مقاومت فلسطین در جای خود محفوظ است و این در کنار هم ادامه خواهد یافت.
نیازی به اعزام نیروهای داوطلب ایران
به غزه و لبنان نیست
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار وال‌استریت ژورنال درباره اعزام نیروی داوطلب و کمکی از ایران به غزه و لبنان گفت: معتقدم کشورها و دولت‌های منطقه از جمله در لبنان و فلسطین از توانایی لازم برای دفاع از خود در مقابل تجاوزگری رژیم صهیونیستی برخوردارند و نیازی به اعزام نیروهای داوطلب و کمکی ایران به غزه و لبنان نیست.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا در حمله اسرائیل به ضاحیه جنوبی به غیر از سردار نیلفروشان، ایرانی دیگری شهید شده است؟ گفت: تا این لحظه اطلاع دیگری غیر از آنچه اعلام شده است، در اختیار ندارم.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر دستگیری جاسوس مرتبط با ایران برای ترور نتانیاهو بیان کرد: اظهارنظری درباره ادعاهای واهی مقامات فاسد رژیم صهیونیستی ندارم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه