روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور - شماره 4667

سعودی‌ها تسلیم وضعیت بازار نفت شدند

 عربستان سعودی با افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا، قیمت فروش نفت خود در اکتبر را برای بازار اصلی خود آسیا کاهش داد.
بر اساس لیست قیمتی که توسط بلومبرگ مشاهده شد، شرکت دولتی آرامکوی سعودی، قیمت فروش رسمی گرید نفتی «عرب لایت» به خریداران آسیایی را به میزان ۷۰ سنت کاهش داشت و یک دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه منطقه‌ای تعیین کرد. معامله‌گران و پالایشگاه‌ها در نظرسنجی بلومبرگ، پیش‌بینی کرده بودند این شرکت، قیمت «عرب لایت» را به میزان ۸۵ سنت در هر بشکه کاهش می‌دهد.
قیمت نفت هفته گذشته با شدت گرفتن نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف، ریزش کرد و همه رشدی که در سال ۲۰۲۴ داشت را از دست داد. بهای معاملات نفت حتی پس از اینکه اوپک پلاس با تعویق دو ماهه افزایش تولید خود موافقت کرد، نتوانست بهبود پیدا کنند. نمایندگان اوپک پلاس اعلام کردند هشت عضو این گروه، افزایش برنامه‌ریزی شده تولید به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز را در اکتبر و نوامبر اجرا نمی‌کنند.
تاخیر در بازگرداندن بشکه‌های بیشتر به بازار، صادرات نفت عربستان سعودی را کمتر از ۶ میلیون بشکه در روز نگه می‌دارد که روال سه ماه گذشته بوده است.
با وجود نگرانی‌ها مبنی بر اینکه مصرف کند نفت در چین، نفت خام بیشتری را در بازار باقی می‌گذارد، به نظر می‌رسد عربستان سعودی، در افزایش حجم تردید دارد. حاشیه‌ سود ضعیف‌تر پالایش در آسیا، توان آرامکو را برای تقویت قیمت‌ها محدود می‌کند. بسیاری از ناظران بازار، افزایش ذخایر تا پایان سال جاری و در سال ۲۰۲۵ را پیش بینی می‌کنند.
تحلیلگران از جمله سیتی گروپ هشدار می دهند اگر اوپک پلاس به کاهش برنامه ریزی شده تولید خود ادامه دهد، نفت برنت ممکن است به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.
آرامکو همچنین قیمت فروش نفت به شمال غربی اروپا را حدود ۸۰ سنت در هر بشکه کاهش داد و قیمت فروش نفت به آمریکای شمالی را ۱۰ سنت در هر بشکه کاهش داد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، نگرانی‌های تقاضا همچنین دغدغه اصلی سرمایه‌گذاران در آمریکاست که با تقاضای تا حد زیادی ناامیدکننده برای سوخت موتوری در تابستان روبرو شد و شاهد سقوط حاشیه‌ سود پالایشگاهی به کمترین میزان از سال ۲۰۲۱ بود. این وضعیت در حالی روی داد که ذخایر نفت آمریکا، به پایین‌ترین میزان در یک سال گذشته افت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه