روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور - شماره 4667

بخش عمده صادرات نفت لیبی همچنان متوقف است

  بخش عمده صادرات نفت لیبی هنوز متوقف است و مجوز برای بارگیری بعضی از نفتکش‌ها از مخازن صادر می‌شوند. به گزارش کائنات و به نقل از خبرگزاری رویترز، داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد بخش عمده صادرات نفت لیبی هنوز متوقف بوده، اما به بعضی نفتکش‌ها مجوز بارگیری از مخازن ذخیره‌سازی داده شده است. درحالی‌که تولید این کشور آفریقای شمالی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هنوز به‌دلیل اختلاف بین دولت‌های شرقی و غربی  بر کنترل بانک مرکزی و درآمدهای نفتی محدود است.
مهندسان زیرساخت‌های لیبی به رویترز گفتند نفتکش «کریتی ساماریا» مجوز ورود به پایانه نفتی «الزویتینه» لیبی را برای بارگیری ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از  مخازن ذخیره‌سازی برای حرکت به‌سمت ایتالیا دریافت کرد.
صادرات نفت خام لیبی در بحبوحه رویارویی سیاسی دولت‌های شرق و غرب بر سر کنترل بانک مرکزی، تنها محل تأمین درآمدهای نفت لیبی و حقوق کارکنان دولت، به حال تعلیق درآمده است.
مهندسان  زیرساخت‌های نفتی لیبی به رویترز گفته بودند: نفتکش دیگری به نام «فرانت جگوار» (Front Jaguar) در حال بارگیری نفت خام از مخازن ذخیره‌سازی پایانه «البریقه» لیبی بود.
دو نهاد قانون‌گذاری لیبی اعلام کردند که درباره سازوکاری برای حل‌وفصل اختلاف‌ها بین دولت‌های شرقی و غربی بر سر بانک مرکزی به توافق رسیده‌اند.
بحران کنترل بانک مرکزی لیبی، اختلافی تازه را بین جناح‌های شرق و غرب این کشور که از حمایت ترکیه و روسیه برخوردارند رقم زده است، به‌طوری که عرضه نفت، این کشور آفریقای شمالی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را تهدید می‌کند.
تعطیلی تأسیسات تولید در میدان نفتی لیبی به سراسر این کشور کشیده شده است و رهبران دولت مستقر در شرق (بنغازی) از مقام‌های دولت مستقر در غرب (طربلس) خواستند درخصوص جایگزینی رئیس بانک مرکزی عقب‌نشینی کنند. این بحران، تهدیدی برای پایان‌دادن به دوره چهارساله صلح نسبی در این کشور عضو اوپک است.
شرکت ملی نفت لیبی هفته گذشته اعلام کرده بود که تولید روزانه شرکت نفت «عربین گالف» که اداره میدان‌های «نفوره»، «سریر» و «مصلا» را عهده‌دار است، در ۲۸ اوت ۱۳۹ هزار بشکه بوده است که نسبت به ۲۹۰ هزار بشکه در ۲۰ ژوئیه کاهش نشان می‌دهد.
این شرکت اعلام کرده بود که مجموع تولید روزانه نفت این کشور آفریقای شمالی عضو اوپک از ۹۵۹ هزار بشکه در ۲۶ اوت به بالای ۵۹۱ هزار بشکه در ۲۸ اوت رسیده است که نشان‌دهنده بیش از ۱۲۰ میلیون دلار زیان در سه روز است.
شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که تولید نفت خام این کشور در ۲۰ ژوئیه حدود یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز بوده است. براساس گزارش منابع ثانویه اوپک، میانگین تولید روزانه لیبی در ماه ژوئیه یک‌میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه