روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور - شماره 4667

صادرات نفت ونزوئلا به بالاترین سطح ۴ سال اخیر رسید

  صادرات نفت خام ونزوئلا در اوت ۲۰۲۴ به بالاترین حد در چهار سال گذشته رسید. براساس داده‌های کشتیرانی، صادرات نفت خام ونزوئلا در پی افزایش بارگیری محموله‌ها به مقاصد چین، ایالات‌متحده آمریکا و اروپا در ماه اوت به بالاترین حد خود در بیش از چهار سال گذشته رسید.
وزارت خزانه‌داری آمریکا که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ تحریم‌های نفتی را علیه ونزوئلا اعمال کرد، در اکتبر سال گذشته میلادی به‌منظور به‌رسمیت‌شناختن توافق انتخاباتی، تحریم‌ها را برای این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کاهش داده بود، این مجوز در آوریل تمدید نشد، اما از آن زمان مجوزهای جداگانه برای بعضی شرکت‌ها صادر شده است.
تحریم‌های گسترده علیه صنعت نفت ونزوئلا نخستین بار از سوی دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ پس از پیروزی دوباره مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعمال شد؛ انتخاباتی که ایالات‌متحده و دیگر دولت‌های غربی نتیجه آن را نپذیرفتند.
تولید نفت در ونزوئلا، یکی از اعضای مؤسس اوپک، از زمانی که ایالات‌متحده تحریم‌ها علیه صنعت نفت این کشور را در سال ۲۰۱۷ اعمال کرد، کاهش یافته است و این شرایط روند کاهشی پیش از آن را تشدید کرد.
براساس داده‌های مربوط به رصد حمل‌ونقل نفتکش‌ها، شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) و سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت با شرکت‌های شورون آمریکا و رپسول اسپانیا به‌طور میانگین در ماه اوت امسال حدود ۸۸۵ هزار بشکه نفت خام و سوخت روانه بازارهای جهانی کرده است که نسبت به ماه پیش از آن ۵۰درصد و نسبت به دوره مشابه پارسال ۶۲درصد افزایش نشان می‌دهد. اختلاف بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا در ماه ژوئیه، ونزوئلا را با بحرانی سیاسی دیگری روبه‌رو کرده است و نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری کنونی، و ادموندو گونزالس، رهبر مخالفان، هر دو مدعی پیروزی در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. واشنگتن تهدید کرده است که اگر دولت مادورو به روند کنونی ادامه دهد، تحریم‌هایی تازه علیه کاراکاس اعمال خواهد کرد.
در ماه گذشته میلادی درمجموع ۵۱ محموله حامل نفت خام، سوخت، فرآورده‌های جانبی نفت و پتروشیمی ونزوئلا  از آب‌های این کشور عضو اوپک خارج و راهی مقاصدی در آسیا، آمریکا، اروپا و کوبا شده‌اند.
براساس داده‌ها، صادرات نفت خام شورون به پالایشگاه‌های ایالات‌متحده و دیگر مشتریان این شرکت آمریکایی در دوره مورد بررسی به ۲۲۷ هزار بشکه در روز رسید که دومین میانگین بالای ثبت‌شده در سال جاری میلادی است.
رپسول هم در دوره مورد بررسی روزانه حدود ۸۶ هزار بشکه نفت خام به مقاصد آمریکا و اروپا بارگیری کرده است که نسبت به رقم ۱۰۲ هزار بشکه در ماه ژوئیه، کاهش نشان می‌دهد.
داده‌های یکی از نهادهای وزارت انرژی و محیط‌زیست اسپانیا نشان داد واردات نفت خام ونزوئلا از اسپانیا در سال جاری میلادی از مجموع سال ۲۰۲۳ فراتر رفته است. شورون، رپسول و دیگر شرکت‌های نفتی خارجی در سال‌های اخیر با مجوز واشنگتن تجارت خود را در ونزوئلا گسترش داده‌اند.
واشنگتن ماه گذشته گفت که قصد ندارد مجوزها را پس بگیرد، اما به‌تازگی به این موضوع اشاره نکرده است. ونزوئلا همچنین در ماه اوت ۵۸۹ هزار تن فرآورده‌ نفتی به بازارهای جهانی صادر کرده است که نسبت به رقم ۲۶۶ هزار بشکه ثبت‌شده در ماه ژوئیه افزایش نشان می‌دهد.
واردات سوخت ونزوئلا در ماه اوت به حدود ۹۰ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به رقم روزانه ۵۹ هزار بشکه در ماه ژوئیه افزایش نشان می‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه