روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد - شماره 4657

مدیر عامل پیشین شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی:

بنزین از روند افزایش مصرف جا می‌ماند


   مدیر عامل پیشین شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه امسال قرار است خودروسازان ۲ میلیون خودرو روانه بازار کنند که این تعداد خودرو به معنای ۸ میلیون تقاضای بیشتر برای بنزین است، گفت: در حالی که اقتصاد ضعیغی داریم، معادل ۷ میلیون بشکه نفت خام انرژی مصرف می‌کنیم.
عباس کاظمی درباره اینکه اوضاع بنزین در دولت چهاردهم به چه شکل خواهد بود، اظهار داشت: اوضاع بنزین نامناسب است، به طوری که ۱۰ پالایشگاه موجود در کشور ۹۶ میلیون لیتر در روز بنزین تولید می‌کنند و مابقی از امتزاج نفتا، پیرولیز و ریفرمیت پتروشیمی تامین می‌شود که به لحاظ زیست محیطی بر سر تولید این نوع سوخت حرف است.
وی با اشاره به کیفیت پایین سوخت در کشور گفت: موضوع مهم این است که علاوه بر لزوم ارتقای کیفیت سوخت؛ باید به نحوی روی کنترل مصرف کار کنیم.
مدیرعامل پیشین شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: امسال قرار است خودروسازان ۲ میلیون خودرو روانه بازار کنند که این تعداد خودرو به معنای ۸ میلیون تقاضای بیشتر برای بنزین است. از سوی دیگر اگر قرار است پالایشگاه احداث شود از زمان شروع به ساخت تا نهایی شدن ۱۰ سال زمان می‌برد یعنی ۵ سال طول برای اقدامات اولیه و تامین فاینانس و ۵ سال هم ساخت آن طول می‌کشد، بعبارت دیگر ساخت پالایشگاه ۱۰ سال زمان می‌برد، بنابراین اگر پالایشگاهی هم ساخته شود به ۲ میلیون خودرویی که سالانه روانه بازار می‌شود؛ نمی‌رسد.
وی با بیان اینکه نفت به تنهایی در ناترازی بنزین مقصر نیست، خاطرنشان کرد: ما نتوانسته‌ایم مصرف را کنترل کنیم یعنی وزارت صمت، کشور و راه نیز باید در قضیه کنترل مصرف ورود کنند، زیرا با روند کنونی مصرف؛ ناترازی همچنان در حال افزایش خواهد بود منابع هم که محدود است.
کاظمی ادامه داد: باید روی مصرف کار کنیم، الگوها را تغییر دهیم، دولت الکترونیک را توسعه دهیم، کاهش سفر داشته باشیم، چراکه با وضع کنونی آینده خوبی را برای سوخت کشور نمی‌بینم.
وی تصریح کرد: ما ۴ دهم درصد درآمد ناخالصی دنیا را داریم اما ۲.۲ درصد انرژی دنیا را مصرف می‌کنیم، یعنی ۶ برابر پولی که درآمد داریم انرژی مصرف می‌کنیم. مدیر عامل پیشین شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی بیان داشت: هر کاری هم انجام دهیم اما مصرف را کنترل نکنیم ناترازی بیشتر می‌شود، زیرا پالایشگاه پول نیاز دارد و فعلا امکان تامین اعتبار نداریم و این عاقلانه نیست که از اعتبارات ملی پول برداشت کنیم که پالایشگاه بسازیم و مصرف را افزایش دهیم. وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت چهاردهم به نکات کارشناسی در حوزه سوخت کشور توجه کند تا مصرف را کنترل کند، گفت: در حالی که اقتصاد ضعیغی داریم، معادل ۷ میلیون بشکه نفت خام انرژی مصرف می‌کنیم که رقم بالایی است.
کاظمی با بیان اینکه دولت باید روی کنترل مصرف، تغییر الگوها، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه دولت الکترونیک، کاهش سفر از طریق دورکاری تمرکز کند و راهی غیر از این وجود ندارد، یادآور شد: اگر پالایشگاه بسازیم تنها کمک کرده‌ایم که مصرف بالاتر برود، زیرا خیابان‌ها مملو از خودرو است و این اوضاع در تهران وخیم‌تر است، از ۲ میلیون خودروی جدیدی که سالانه وارد بازار می‌شود؛ یک میلیون وارد خیابان‌های تهران می‌شود در حالی که توان و ظرفیتی برای تردد این میزان خودرو وجود ندارد. بعبارت دیگر هر قدر تولید بنزین را افزایش دهیم؛ نمی‌توانیم پاسخگوی این میزان رشد تقاضا باشیم.

ارتش نیجریه ۲۷ پالایشگاه غیرقانونی را منهدم کرد
  سخنگوی ارتش نیجریه از کشف و انهدام ۲۷ پالایشگاه غیرقانونی و توقیف محموله‌های سرقتی نفت خام خبر داد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، یک سخنگوی ارتش نیجریه گفت: ارتش نیجریه حداقل ۲۷ واحد پالایشی غیرقانونی را منهدم و نفت خام سرقتی را در پی حملات به مراکز ذخیره‌سازی غیرقانونی نفت در دلتای رود نیجر توقیف کرده‌ است.
سرقت نفت خام سالانه میلیون‌ها دلار به نیجریه خسارت وارد می کند. نیجریه یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از سال‌ها پیش صحنه بروز خشونت‌هایی در بخش نفتی «دلتای نیجر» واقع در جنوب این کشور است، سرقت نفت خام از خطوط لوله نیجریه، به زیرساخت‌های این کشور آسیب جدی وارد کرده و عامل اصلی کاهش تولید و صادرات این کشور بوده و از نظر مالی دولت بولا تینوبو، رئیس‌جمهوری آفریقا را با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خود روبه‌رو کرده است.
دانجوما جونا دانجوما، سخنگوی موقت ارتش گفت: در جریان این حمله‌ها حدود ۱۰۰ هزار لیتر نفت خام سرقت‌شده کشف و توقیف شد، سه خودروی حامل نفت پالایش‌شده غیرقانونی نیز کشف و ضبط شده است. وی تصریح کرد: این حمله‌ها بخشی از عملیات جاری برای جلوگیری از سرقت نفت است.
ساکنان دلتای نیجر معتقدند سرقت نفت حق آنهاست، زیرا در ازای نشت نفت و آتش‌سوزی‌های ناشی از گاز که محیط زیست آنان را تباه و منابع کشاورزی و ماهیگیری آنها را نابود کرده است، غرامت ناچیزی به آنها پرداخت شده است.
بسیاری از پالایشگاه‌های نفتی غیرقانونی واقع در امتداد نهرهای منطقه جنوب دلتای نیجر بیش از ۴۰ مترمربع مساحت ندارند.
بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده، سارقان نفتی که در زبان محلی به آنها «بانکرینگ» گفته می‌شود از عاملان نشت نفت در نیجریه به‌شمار می‌روند، سرقت نفت که در اصطلاح محلی نیجریه «بارگیری غیرقانونی» خوانده می‌شود به عامل اصلی اختلال در صادرات نفت نیجریه بدل شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه