روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد - شماره 4657

مصرف روزانه سوخت کشتی‌ها ۵۰۰ هزار بشکه‌ افزایش یافت


  شرکت بازرگانی کالای ترافیگورا تخمین زد تغییر مسیر نفتکش‌ها و کشتی‌های کانتینری که به جای دریای سرخ، مسیر طولانی‌تر دماغه امید نیک در آفریقا را دور می‌زنند، مصرف نفت کوره را امسال ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد.
از اواخر سال ۲۰۲۳، بسیاری از مالکان کشتی و اجاره‌دهندگان کشتی‌ها، در واکنش به وقایع ژئوپلیتیکی و عملیات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های متعلق یا مرتبط با رژیم صهیونیستی، از دریای سرخ اجتناب کرده  و از مسیر طولانی‌تر آفریقا استفاده کرده‌اند.
تنش‌ها در منطقه از اوایل سال میلادی جاری شدت گرفت و نیروهای مسلح یمن، عملیات علیه کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی را که در مسیر دریای سرخ، از تنگه باب المندب عبور می‌کنند، تشدید کردند. در نتیجه، بسیاری از مالکان و اپراتورهای کشتی  مجبور  شدند برای حمل و نقل کالا از اروپا به آسیا و بالعکس، استفاده از کانال سوئز را متوقف کنند.
ترافیگورا که بزرگترین بازرگان نفت مستقل در جهان است، برآورد کرد ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت کوره بیشتری توسط نفتکش‌ها در سال میلادی جاری مصرف خواهد شد زیرا این کشتی‌ها، مسیر دماغه امید نیک را دور می‌زنند. مصرف سوخت بالاتر معادل افزایش ۴.۵ درصدی آلایندگی سالانه نفتکش‌ها است.
هنگامی که کشتی‌های کانتینری و سایر کشتی‌هایی که دیگر از مسیر دریای سرخ استفاده نمی‌کنند، حساب شوند، در این صورت، مصرف سوخت صنعت کشتیرانی امسال به دلیل اختلال رفت و آمد در منطقه خاورمیانه، به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
این گروه بازرگانی نفت هشدار داد سفرهای طولانی‌تر به افزایش چشمگیر آلایندگی افزوده است. تدابیر کوتاه مدت برای خنثی کردن آلایندگی بخش کشتیرانی شامل سوخت‌های زیستی و بهینگی انرژی است اما تدابیر کوتاه مدت جایگزین استفاده از سوخت‌های کشتیرانی کم آلاینده نیستند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، این بازرگان نفت بر این باور است که در بلندمدت، آمونیاک و متانول کم آلاینده، در نهایت به سوخت‌های اصلی حمل و نقل در آینده تبدیل خواهند شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه