روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد - شماره 4650

باید در روایت‌ها قلب‌ها و مغزها را تسخیر کنیم


  معاون راهبردی رئیس جمهور گفت: امروز در بازی روایت‌ها و جنگ روایت‌ها و تنازع و رقابت روایت‌ها حضور داریم.
محمد جواد ظریف معاون راهبردی ریاست جمهوری و رئیس بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در پنجمین گردهمایی کانون حرفه‌ای رسانه با عنوان «رسانه، تعامل و توسعه» گفت: ما امروز در بازی روایت‌ها و جنگ روایت‌ها و تنازع و رقابت روایت‌ها حضور داریم. آنچه که تعیین می‌کند ما به چه سمتی حرکت کنیم الزاماً واقعیات نیست.
وی افزود: این برداشت‌ها هستند که حرکت‌ها را تعیین می‌کنند و نه واقعیات و ما رفتار خود را بر اساس برداشت‌ها تنظیم می‌کنیم که الزاماً بر اساس واقعیت‌ها نیست.
ظریف تاکید کرد: بعد از آنکه فضای جهانی از فضای دو قطبی خارج شد و یک فضای سیال‌تری پیدا کرد. امکان روایت سازی گسترده‌تر شد و این روایت‌ها بودند که در روابط بین‌الملل غلبه پیدا می‌کرد.
معاون راهبردی جمهوری اظهار کرد: قرار ما این نیست که وقتی می‌خواهیم با مخاطب خود صحبت کنیم به او بگوییم تو نمی‌فهمی، ظالمی، خشن هستی و به درد نمی‌خوری زیرا از این مخاطب چه توقعی دارید که مجبور می‌شود تلویزیون خود را خاموش کند و از دست ما ناراحت شود.
وی ادامه داد: قرآن می‌گوید به کسانی که به غیر از خدا را می‌خواهند، با شدت زبان برخورد نکنید. باید گفت شدت با کفار با زبان نیست بلکه قرار است شدت ما در باورهای ما باشد تا باورهای خود را باور داشته و در برابر باورهای آنها بایستیم و مؤثر واقع شویم.
ظریف تاکید کرد: در قرآن آمده است، ما پیامبری را نفرستادیم مگر آنکه با زبان مردم خودش صحبت کند و اینها برای ما درس تبلیغاتی است، لذا اگر دعوای دنیا بر سر روایت است و اگر قرار است این روایت‌ها آینده را شکل بدهد، ما باید توجه کنیم که چگونه عمل کنیم تا این روایت ما بیشتر بتواند بر قلب‌ها و مغزها بنشیند و آنها را تسخیر کند.
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک با اشاره به نامه چندی پیش مقام معظم رهبری به جوانان غربی بیان کرد: در نامه مقام معظم رهبری به جوانان آمریکایی را ملاحظه کنید که با زبانی نوشته شده است که بتواند آن جوانان آمریکایی را جذب کند و با زبانی نوشته نشده است که آن جوان احساس تحقیر کرده و احساس کند که راهی برای گفتگو ندارد.
وی ادامه داد: اتفاقاً شروع گفت و گو با شنیدن است نه با صحبت کردن. قرآن شنیدن را مقدم بر اندیشیدن می‌داند، لذا قرار است ما آماده باشیم که بشنویم و به نوعی گفت و گو و صحبت کنیم که طرف مقابل برایش یک واقعیتی روشن شود نه آنکه از آن واقعیت متنفر شود. در نتیجه از ابتدای صحبت ما پرده و حجابی در برابر خودش قرار دهد که مثل آینه به آن بر بخورد و به صورتش منعکس شده و برگردد.
معاون راهبردی ریاست جمهوری گفت: با دنیا که هیچ؛ اما چرا ما نتوانستیم با بچه‌های خود درست صحبت کنیم و به زبان مشترکی برسیم؟ این برای آن است که خوب گوش نمی‌کنیم و حرف آنها را نمی‌فهمیم و فقط می‌خواهیم آنها به ما گوش دهند و با زبانی صحبت می‌کنیم که برای آنها تحقیرآمیز و غیر قابل باور است.
ظریف ادامه داد: در ارتباطات و روابط عمومی باید مخاطب شناسی داشته و مخاطب خود را بشناسیم و پیام خود را متناسب با مخاطب تعیین کنیم. مشکل این است که ما نمی‌توانیم مخاطب خود را انتخاب کنیم. از سویی نباید اجازه دهیم حتی یک کلمه از پیام ما از دست برود، لذا باید توجه داشته باشیم که مخاطب ما جهانیست و فقط یک گروه خاص نیست. باید مواظب باشیم هم آن گروه مخاطب خود را در نظر بگیریم و هم آنکه دیگرانی وجود دارند که پیام ما به آنها می‌رسد. می‌توان گفت حتی اخبار فارسی ما همزمان ترجمه می‌شود به همه جهان آنها را می‌شنوند.
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژی ریاست جمهوری با اشاره به جنگ غزه گفت: اولاً که معتقدم جنایات اسرائیل در غزه بیشتر از همه تاریخ آنها را به خطر می‌اندازد. اما آنها باید توجه کنیم، در یک روایت سازی بسیار موفق بودند و لازم است که ما این روش‌ها را یاد بگیریم ولو اینکه صهیونیست‌ها از آن استفاده می‌کنند. البته مرگ بر صهیونیست‌ها و من نمی گویم از آنها تقلید کنیم.
وی افزود: آنها دو روایت ساختند؛ یک روایت مظلومیت است که همیشه گفتند ما از مظلومان تاریخ هستیم.از ظلم‌هایی که در تاریخ بر یهود رفته در هولوکاست و تروریسم و در نهایت ایران را تجسم هولوکاست اتمی ضد یهود تصویر می‌کنند. البته در مورد ایران این کار جدیدی نیست که از سال ۹۲ و۹۳ و ۹۴ این کارا انجام می‌دهند. از همان زمان نتانیاهو مطرح کرد اینکه ایران شش ماه با سلاح هسته‌ای فاصله فاصله دارد و همچنان هم آن را ادامه می‌دهند.
معاون راهبردی ریاست جمهوری ادامه داد: آنها می خواهند روایت مظلومیت شان را دنیا باور کند. اسرائیلی‌ها می‌خواهد دنیا و منطقه باور کند روایت شکست ناپذیری آنها واقعی است همان طور که در فیلم‌های هالیوود می‌بینیم که هیچ وقت آمریکا و اسرائیل شکست نمی‌خورند و همیشه پیروز هستند. لذا اگر هم در جایی شکست می‌خورند سبوعیت نشان می دهند، لذا این همه سبوعیت آنها در غزه برای آن است که آن شکست را بپوشانند، تا روایت شکست ناپذیری شان را بپوشانند.
وزیر سابق امور خارجه با اشاره به زمان ریاست جمهوری ترامپ گفت: ما موفق شدیم روایت‌های ترامپ را در امنیتی‌سازی ایران در شورای امنیت و مجمع عمومی شکست دهیم.البته معنای آن این نیست که او نتواست اقتصاد ما را نابود کند، اما روایت امنیتی سازی ترامپ را شکست دادیم.
ظریف بیان کرد: زمانی اوباما گفت «اگر می‌توانستم یک پیچ و مهره از برنامه هسته‌ای ایران را به جا نمی‌گذاشتم» و همه آن را تیتر کردم کردیم در حالی که جمله بعدی آن این بود که گفت «اما نمی‌توانیم»؛ ولی جمله دوم را بزرگ نکردیم. آن زمان آیا نمی‌توانستیم به مردممان عزت و سربلندی دهیم؟
وی ادامه داد: روایت سازی خیلی هنر است و با سوت و کف و تکبیر جواب نمی‌دهد بلکه با از خود گذشتگی جواب می‌دهد. هیچکس نمی‌تواند به منافع ملی خدمت کند و همزمان به خودش هم خدمت کند. جمع این دو غیر ممکن است. از همان روز اول باید تکلیف خود را مشخص کنیم که دنبال خدمت به خود جناح و گروهمان هستیم یا خدمت به منافع ملی. در عین حال کسی که به منافع ملی خدمت می‌کند الزاماً قهرمان نمی‌شود. البته بودند کسانی که به منافع ملی خدمت کردند و قهرمان هم شدند؛ مانند شهید بزرگوار شهید سلیمانی یا برادرمان شهید امیرعبداللهیان؛ و این پاداش را خداوند به انسان می‌دهد، اما این قهرمان شدن برای همه آنانی که به منافع ملی خدمت می‌کنند نیست.
ظریف با تبریک روز خبرنگار گفت: قدرت روایتگری این گونه است که آن زمان که دیپلمات‌های ما در افغانستان ترور شدند در کنار آن خبرنگار شهید ۱۰ دیپلمات هم شهید شدند اما آن روز، روز خبرنگار شد.


کنعانی در توییتر:
غرب حیثیت و شرافت خود
را در جنگ علیه غزه باخته است
  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه با انتشار مطلبی در ایکس نوشت: در قاموس آمریکا و اروپا مردم و گروه‌هایی که از سرزمین خود در مقابل نیروی اشغالگر خارجی دفاع می‌کنند و برای دفاع از خانه و خانواده و شرافت انسانی خود با یک ارتش متجاوزِ تا بُنِ دندان مسلح و قاتلِ کودکان و زنان می‌جنگند، تروریست هستند و هر طرفی نیز که از این ملت مظلوم تحت اشغال حمایت کند، حامی تروریسم است!
اما رژیم اشغالگر و قاتلِ بیش از ۴۰ هزار نفر در ۱۰ ماه -که حدوداً ۱۰ هزار نفر از آنان کودک هستند، نه تنها تروریست نیست، بلکه شایسته تشویق و همه گونه حمایت سیاسی، امنیتی، نظامی و تسلیحاتی است!! ‌غرب حیثیت و شرافت خود را در جنگ علیه غزه باخته و دچار فروپاشی اخلاقی و انحطاط تمدنی شده است.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس:
صحن علنی برای برگزاری جلسات رأی اعتماد دوشیفته می‌شود
 سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم آمادگی کامل دارد.
علیرضا سلیمی اظهار داشت: درصورتی که رئیس‌جمهور وزرای پیشنهادی خود را هفته آینده به مجلس معرفی کند کمیسیون‌های تخصصی به‌مدت یک هفته صلاحیت و برنامه‌های آنان را بررسی می‌کند.
وی افزود: در این صورت صحن علنی در دو شیفت صبح و بعد از ظهر جلسات رأی اعتماد را برگزار خواهد کرد.
سلیمی اظهار کرد: اگر رئیس‌جمهور امروز لیست را به صحن ارائه دهد ما در جلسه امروز نامه را اعلام وصول می‌کنیم و کمیسیون‌ها ظرف هفته آینده صلاحیت وزرا را مورد بررسی قرار می‌دهند و بعد از ۲۷ مرداد صلاحیت وزرا در صحن مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما اگر این لیست امروز ارائه نشود این زمانبندی مقداری به‌هم می‌ریزد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه