روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد - شماره 4638

خطر در کمین فوتبال ایران با تصمیمات ناگهانی فدراسیون


  فدراسیون فوتبال پس از حدود یک ماه از ابلاغ دستورالعمل به باشگاه‌ها، به فکر تغییر قانون افتاده است و پس از اصلاح دو بند، برای افزایش سقف بودجه هم برنامه دارد.
 فدراسیون فوتبال با تشکیل جلسه‌ای به‌ریاست مهدی تاج، دو بند مهم از دستورالعمل کارگروه نظارت بر قراردادها را که در تاریخ 3 تیرماه به باشگاه‌ها ابلاغ شده بود، تغییر داد، اصلاحی که مستقیماً با دستور مهدی تاج انجام شد و حداقل تغییر قانون ممنوعیت عقد قرارداد بیش از یک سال با بازیکنان بالای 30 سال و اصلاح آن به 35 سال، اتفاق مثبتی بود، هرچند این قانون باید از ابتدا مورد کارشناسی قرار می‌گرفت و اعمال چنین قانونی در یک ماه گذشته منجر به عقد قراردادهای یک‌ساله زیادی در فوتبال ایران شده و خواه ناخواه باشگاه‌ها را درگیر قراردادهای یک‌ساله با بازیکنان کرده است. اگرچه از شجاعت فدراسیون در اصلاح قانون و پذیرفتن اشتباه نمی‌توان به‌راحتی عبور کرد اما این پرسش پیش می‌آید؛ چرا از ابتدا این مسائل به‌صورت دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار نگرفته است؟
قانون دیگر که توسط مدیران فدراسیون فوتبال اصلاح شد، مربوط به تعداد بازیکنان خارجی تیم‌ها بود که از 1+4 به 1+5 افزایش پیدا کرد. این‌که چرا سهمیه از 1+5 به 1+4 و در ادامه بار دیگر به 1+5 تغییر پیدا کرده پرسشی است که پاسخی برای آن پیدا نمی‌شود. یکی از علل افزایش شدید و غیرمنطقی قیمت بازیکنان داخلی منع حضور بازیکنان خارجی است هرچند در مورد خارجی‌ها نیز نکات فراوانی از جمله کیفیت آنها و دلالی‌ها وجود دارد.
موضوع دیگر شایعه افزایش ناگهانی سقف بودجه باشگاه‌هاست که شنیده می‌شود فدراسیون قرار است به‌زودی درباره آن تصمیم‌گیری کند. فدراسیون امسال سقف 325میلیاردی را برای باشگاه‌ها در نظر گرفته است و حالا زمزمه‌های افزایش 100میلیاردی آن به گوش می‌رسد.
در حالی که مدیران فدراسیون فوتبال بارها در مورد سقف بودجه 325میلیاردی و ضمانت‌های اجرایی آن صحبت کردند و رئیس فدراسیون دلیل تصویب این سقف را کنترل هزینه‌کرد باشگاه‌ها اعلام کرد،‌ افزایش ناگهانی آن چه‌علتی می‌تواند داشته باشد، آن هم در شرایطی که اکثر باشگاه‌ها آخرین فعالیت‌های خود در نقل‌و‌انتقالات را دنبال می‌کنند و حتی شایعات درباره عدم‌رعایت سقف بودجه توسط برخی باشگاه‌ها در چند روز گذشته مطرح شده است؟!
حال این پرسش مطرح می‌شود؛ مگر فدراسیون فوتبال بارها اعلام نکرده است سقف قرارداد برای کنترل بازار است تا باشگاه‌ها در چارچوبی خاص کار کنند و از ریخت‌وپاش‌ها جلوگیری شود، پس چگونه است که اکنون موضوع افزایش رقم پیش آمده است؟ اگر موضوع کمک به باشگاه‌ها باشد چگونه یک ماه پیش چنین کاری انجام نشده بود؟ آیا یک ماه پیش تیم‌های حاضر در آسیا و سایر تیم‌های لیگ برتری قرار بود در لیگی دیگر به میدان بروند؟!
اگرچه اصلاح قانون و پذیرش اشتباهات کاری درست و پسندیده است، اما فدراسیون که تجربه ناموفق سقف بودجه در سال گذشته را دارد، چگونه می‌خواهد با تصمیمات ناگهانی و یک‌باره کنترل امور را در دست بگیرد؟ آیا بهتر نیست تا رسیدن به فرمولی مناسب صبر کرد و زمانی که همه چیز مورد بررسی و کارشناسی دقیق قرار گرفت، آن وقت کار را به‌صورت درست و اصولی اجرا کرد؟ طبیعی است که تصمیمات ناگهانی ضربه‌ای بد به فوتبال می‌زند و خطرناک خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه