روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد - شماره 4638

اتحاد ملی و انسجام اسلامی


 حمید عربی- اتـحـاد مـلى بـه مـعـنـاى یـکـپـارچـگـى مـلت ایـران ، راز پـیـروزى مـلت و عـامـل اسـتـحـکـام جـامـعه است . مخاطبان آن نیز عبارت اند از توده هاى ملت ، مسئولین نظام و دستگاه هاى دولتى . انـسـجـام اسـلامـى بـه مـعـنـاى همدلى ، همراهى و برادرى مسلمانان جهان بر مبناى اسلام و تـوحـیـد، و هـمان دستور صریح خداى حکیم ، و پیشوایان معصوم علیهم السلام است . بى گـمـان دلیل اصلى ما براى دعوت از جهان اسلام به وحدت ، لزوما نیاز شیعه به وحدت بـا اهـل سـنـت و یا بالعکس نیست ، بلکه این ضرورت حفظ اسلام است که همه مسلمین را به وحـدت فـرا مـى خـوانـد. انـسجام اسلامى شرط اصلى اعلاى کلمه اسلام ، راز عظمت و کلید حـل تـمـام مـشـکـلات مـسـلمـیـن بـوده ، موجب احساس قدرت آنان مى گردد. با وجود این اهمیت ، پـرسـش این است که ماهیت اتحاد ملى و انسجام اسلامى چیست ؟ چرا، چگونه و با چه کسانى بـایـد اتحاد و انسجام داشت ؟
اتحاد ملی، مترادف با هم بستگی ملی و وفاق اجتماعی است و در فرهنگ لغات، به معنای موافقت با عملی است که میان دو طرف واقع می شود. اتحاد ملی، هرگز به معنای یکی شدن همه افراد کشور نیست، بلکه بدین معناست که با وجود اختلافات قومی، نژادی، مذهبی و جغرافیایی، همه افراد جامعه حول اسلام و آموزه های اسلامی گام بردارند و هنگام رخ دادن اختلاف نظر نیز به آموزه های دینی توجه کنند، چنان که خداوند در قرآن کریم، مؤمنان را راهنمایی می کند:
ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا و پیامبرخدا و اولی الامر خود پیروی کنید و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبرش بازگردانید. اگر به خدا و رستاخیز ایمان دارید، این (کار) برای شما بهتر و پایانش نیکوتر است. (نساء: 59).
خداوند متعال خواهان انسجام مسلمانان با اهل کتاب نیز شده و از آنان خواسته است به دلیل برخی اشتراک عقیده هایی که با هم دارند، در کنار هم باشند، آنجا که می فرماید:
بگو ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است و آن این است که: جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم و بعضی از ما، بعضی دیگر را به جای خدا، به خدایی نگیرند. (آل عمران: 64)
انسجام اسلامى را مى توان در سه واژه خلاصه کرد:
1. همدلى :انسجام اسلامى به این معناست که همه مسلمین ، یار و یاور هم بوده ، شریک غم هـا و شـادى هـاى یـکـدیـگـر بـاشند. از غم هم خوشحالى نکنند و از شادى هم اظهار تاءسف نـنـمـایـنـد. در واقـع دوسـتـدار هـم بـاشـنـد و کـیـنـه اى از هـم بـدل نـداشـته باشند. تعابیر قرآن مجید از رفتارهاى مؤ منان با یکدیگر به گونه اى است که روحیه وحدت را به خوبى باز مى تاباند. در این رهنمودها بر این نکته اساسى تاءکید شده است که مؤ منان به یکدیگر کینه نورزند. ... (مؤ منان مى گویند) پروردگارا، بر ما و بر آن برادرانمان که در ایمان آوردن بر ما پیشى گرفتند ببخشاى ، و در دل هایمان نسبت به کسانى که ایمان آورده اند [هیچ گونه ] کینه اى مگذار!... . (حشر: 10)
بـر ایـن اسـاس ، انسجام اسلامى یعنى این که دل هاى مسلمین به هم نزدیک تر شود و همه در زیر پرچم توحید و اسلام گرد آیند. در این باره ، مقام معظم رهبرى مى فرماید:
رسـالت و پـیـام و وظـیـفـه الهـى مـا ایـن اسـت کـه در مـقـابـل آنـچـه اسـتـعـمـار انجام داد، حرکت کنیم ، یعنى دلهاى مسلمین را درسطح جهان به هم نزدیک کنیم و آنهارا زیر پرچم توحید و اسلام گرد آوریم . (31/3/1368)
مـسـلمین باید به هم کمک کنند و در شادى یکدیگر شاد، و در غم یکدیگر غمگین باشند. این پیام انقلاب ماست . (31/3/1368)
2. هـمـراهـى : مـقام معظم رهبرى که خود سال 1386 را به نام اتحاد ملى و انسجام اسلامى نامیدند، در تعریف انسجام اسلامى چنین مى فرماید:انـسـجـام اسـلامـى ، یعنى ملت هاى مسلمان با هم همراه باشند. ملت ایران رابطه خود را با ملت هاى اسلامى محکم تر کند. (1/1/1386)
3. بـرادرى : هـمـدلى و همراهى را در جمع مى توان روحیه برادرى نامید که تعبیر زیباى قـرآن مـجـیـد بـراى تـوصـیف روابط مؤ منین است . بر این اساس ، انسجام اسلامى به این معناست که مسلمین باید با هم احساس برادرى داشته باشند. به تعبیر قرآن مجید:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ... . (حجرات : 10)در حقیقت مومنان با هم برادرند... .
همچنین مقام معظم رهبرى مى فرماید:معتقد به استحکام روابط برادرى بین مسلمانان هستیم . (31/3/1368)

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه