روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۶ تير - شماره 4621

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

لغو تحریم ها منجر به رفع فقر و فلاکت می شود


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: اسرائیل از تحریم ایران بسیار خشنود است چرا که تحریم منجر به فقر مردم و افزایش نارضایتی در جامعه می شود به این خاطر باید پیش از هر چیزی دولت آینده به سمت رفع تحریم و حل اختلافات با جامعه جهانی برود.
میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص موضوع ارتباط مسائل سیاسی و سیاست خارجی با افزایش مشکلات و رکود اقتصادی بخصوص در ناحیه افزایش نرخ ارز و تورم به واسطه تشدید تحریم ها از دهه نود تا کنون گفت: در موضوع سیاست خارجی کشور باید برنامه بلند مدت و هدفمندی برای توسعه روابط با کشورهای مختلف داشته باشیم. این موضوع از آن جهت بسیار حائز اهمیت است چر که متاسفانه مسائل سیاسی، اقتصاد و معیشت مردم را سال هاست به گروگان گرفته و رفاه را به شدت کاهش داده است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: دنیای امروز، دنیای تامین منافع است، یعنی کسی وقتی به دیگری نمی دهد و یا فرصتی طلب نمی کند، بلکه همگان به فکر توسعه روابط برد- برد هستند در عین اینکه به شدت از تامین منافع خود پاسداری و حفاظت می کنند در غیر این صورت ارتباطی با کشوری برقرار نمی کنند که نفع و فرصتی برای آنها نداشته باشد.
میر قاسم مومنی با اشاره به اینکه باید مساله تحریم حل و فصل شود، گفت: بدون حل تحریم نمی توان امیدی به رشد اقتصادی، ثبات نرخ ارز و کاهش تورم به عنوان اصلی ترین مطالبه مردم ایران داشت، چرا که تحریم ها مسائل مرتبط با صادرات، واردات و حتی قیمت نفت ما را زیر سوال برده به طوری که به دلیل تحریم نفت را ارزان به چین می فروشیم و در عوض بخش قابل توجهی از آن کالای بی کیفیت چینی با چند برابر قیمت وارد می کنیم، یعنی زیان محض.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: تحریم باید تمام شود چرا که تحریم برای کاسبان تحریم مفید بوده نه برای مردم، برای مردمی که کالای یک دلاری را به چند برابر قیمت باید خریداری کنند در حالی که حقوق و قدرت خریدی برای آنها باقی نمانده است.
میر قاسم مومنی توضیح داد: مردم به خاطر تحریم ها نباید جریمه شوند و تورم بیشتری به عنوان مالیات پنهان بر آنها تحمیل شود، چرا که تحریم ها به مثابه فشار و کارشکنی و رواج بیشتر اختلاس در اقتصاد ایران است. بی شک فرصتی نداریم و تا ابد در این وضعیت نمی توانیم باقی بمانیم و دوام بیاوریم.
وی در ادامه بحث خاطر نشان شد: دنیای امروز، دنیای همپیمانی است نباید به دلیل تحریم ها فعالیت های تجاری و روابط اقتصادی را با همپیمانان، دوستان و سایر کشورها از دست بدهیم.
وی با تاکید براینکه باید به سمت اختلاف زدایی با جهان حرکت کنیم گفت: اسرائیل از تحریم ایران بسیار خشنود است چرا که تحریم منجر به فقر مردم و افزایش نارضایتی در جامعه می شود به این خاطر باید پیش از هر چیزی دولت آینده به سمت رفع تحریم و حل اختلافات با جامعه جهانی برود.
میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: بی تردید در دنیای امروز جدای از سایر کشورها نمی توان کار کرد. رشد و جهش تولید نیازمند واردات تکنولوژی های روز دنیاست. به عنوان مثال امروز کشورها تکنولوژی به هم قرض می دهند، مثلا اپل  در چین تولید می شود در حالی که تکنولوژی آن ساخت آمریکاست یا تویوتا در ترکیه تولید می شود در حالی که تکنولوژی آن ازآنِ  ژاپن است. دور بودن وعدم همکاری با دنیا به مثابه خارج شدن از گردونه ارتباط با دنیاست، لذا نمی توان از رشد اقتصادی و کاهش فقر و رفاه مردم سخنی گفت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه