روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ شنبه ۲۰ اسفند - شماره 4328

آیت‌الله خاتمی در نمازجمعه تهران؛ ما با شادی مردم مخالف نیستیم

عاملان مسمومیت دانش‌آموزان مفسدفی‌الارضند و حکمشان اعدام است


 خطیب نمازجمعه تهران گفت: کسانی که با اقدام جنایتکارانه دست به مسموم‌سازی دانش آموزان می‌زنند، چه عامل و چه مسبب باشند مرتکب افساد فی‌الارض شده‌اند و حکمشان اعدام است و به فرموده مقام معظم رهبری مشمول هیچ عفوی هم نخواهند شد.
«سید احمد خاتمی» در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران در مصلای امام خمینی (ره)، عصر غیبت را عصر دعوت به دین و ایستادن پای دین و دفاع از آن دانست و گفت: از سفارش‌هایی که در عصر غیبت تکلیف ماست، حفظ دین و ایستادن پای دین است که هم باید خودمان پایبند باشیم و هم به دیگران سفارش کنیم. در زمان غیبت امام عصر، آنها که قائل به امامت ایشان و منتظر ظهور حضرت‌شان هستند، از مؤمنان همه زمان‌ها برترند.
امام جمعه تهران در خطبه دوم نماز درباره مسمومیت پیاپی دانش‌آموزان گفت: حادثه‌ای که این روزها رخ داده و بسیاری از شهرها را هم فرا گرفته، مسمومیت‌ پیاپی دانش‌آموزان و عمدتاً دانش‌آموزان دختر است. وی افزود: سران اغتشاش برای آسیب رساندن به نظام سه برنامه داشتند که اولین آنها آوردن مردم به کف خیابان‌ها بود و به نوجوان‌ها و جوانان بازی‌خورده گفته بودند یک هفته در خیابان‌ها باشید، نظام می‌رود که البته زبان حال شما مردم این بود که شتر در خواب بیند پنبه دانه و به فضل خداوند این انقلاب ریشه در دل‌ها دارد و با چهار تا حرکت نابخردانه، نظام آسیب نمی‌بیند. آیت‌الله خاتمی ادامه داد: دومین برنامه که سران اغتشاش داشتند راه‌اندازی جنگ مسلحانه بود که آذر ماه اعلام جنگ مسلحانه کردند و فراخوان هم دادند ولی هیچ‌کس نشنید و از همان ابتدا برنامه این شیاطین ناکام ماند.
خطیب نمازجمعه تهران بیان کرد: سومین برنامه‌ای که داشتند ایذاء دائم یعنی اذیت کردن مدام ملت بزرگ ایران بود و این مسمومیت‌های پیاپی را من از مصادیق این ایذاء و اذیت می‌بینم؛ آن مقداری که واقعاً هست و در وقوع این حادثه تلخ هیچ تردیدی نیست ولی مقداری هم ناشی از تلقین و استرس است که بحث آن جداست.
وی افزود: دشمنان از این مسمومیت‌های‌ پیاپی سه هدف دارند؛ اول اینکه امنیت را از بین ببرند و دلشوره در جامعه ایجاد کنند. زیرا احساس امنیت از خود امنیت مهمتر است. اینکه پدرها و مادرها بچه‌هایشان را به مدرسه فرستاده‌اند، دلشوره پیدا کنند که این بچه‌ها کِی به سلامت برمی‌گردند، یکی از اهداف این حرکت غیرانسانی است.
آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: هدف دوم توقف رشد علمی و تحصیلی فرزندان ایران است. بعضی جاها برخی دانش آموزان گفته‌اند اگر قرار است مسموم شویم، به مدرسه نمی‌رویم. این همان چیزی است که دشمنان و معاندان می‌خواهند. هدف سوم هم اتهام به نظام و متدینین است که از تهمت‌های صددرصد گناه است. اگر برخی رسانه‌ها و مطبوعات در روزهای آخر سال در پی یک دروغ بزرگ هستند، همین است که این حرکت را پای نظام و متدینین بنویسند اما این دروغ، دروغی است که نگرفته و نخواهد گرفت.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در روز درختکاری فرمودند کسانی که دست به این کارها می‌زنند، چه عامل و چه مسبب باشند، باید حکم اشد مجازات برای آنها داده شود و این حکم باید اجرا شود؛ رهبری به صراحت فرمودند در ارتباط با این افراد عفوی هم در کار نخواهد بود و آنچه مقام معظم رهبری فرمودند مبنای فقهی دارد و مبنای فقهی این است که آنهایی که این کارها را انجام می‌دهند، افساد فی‌الارض می‌کنند و مفسد فی‌الارض حکمش اعدام است.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این قانون همین الآن در حال اجراست و بر اساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی «هر کس به‌طور گسترده مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب و اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها شود، به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع شود، مفسد فی‌ الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌شود».
آیت‌الله خاتمی افزود: جرم شایعه‌افکنان در این ارتباط هم جرم سنگینی است؛ کسانی که در رسانه‌، متدینین را متهم به این اتهام می‌کنند، کارشان مصداق شایعه‌افکنی است و رئیس قوه قضائیه هم به صراحت این موضوع را عنوان کرد و از دستگاه قضایی می‌خواهم با کسانی که دروغ و شایعه در فضای مجازی و فضای مکتوب پخش می‌کنند، با قاطعیت تمام برخورد کنند. آیه‌ای هم در سوره احزاب در این ارتباط آمده که می‌گوید اگر منافقین دست از این کارشان برندارند (بیماردلان) کسانی که اخبار وحشتناک نقل می‌کنند تا مردم بلرزند، به‌شدت باید با اینها برخورد کنیم. وی در ادامه از رئیس قضاییه برای زمینه‌سازی اجرای فرمان عفو مقام معظم رهبری درباره فریب‌خوردگان در اغتشاشات اخیر قدردانی کرد و گفت: نظام اسلامی توبه‌پذیر است و کسانی که بازی خوردند و اشتباه کردند، مشمول رأفت اسلامی شدند اما با همان ملاک که آنها عفو شدند که اقدامی قابل تجلیل است، به همان ملاک می‌گویم که اقدام کسانی که علیه فرزندان ملت مرتکب جنایت شدند، گناهی نابخشودنی است و به همین دلیل هم مقام معظم رهبری فرمودند این افراد به اشد مجازات برسند.
خطیب نمازجمعه تهران گفت: ما با شادی مردم نه تنها مخالف نیستیم بلکه نظام اسلامی در پی ایجاد شادی مناسب برای مردم است؛ ما با نوروز مخالف نیستیم، نبوده‌ایم و نخواهیم بود، منتها نوروز اسلامی، نوروزی که با «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال و حول حالنا الی احسن الحال» آغاز شود.
آیت‌الله خاتمی افزود: سنت‌های خوب نوروزی را پاس می‌داریم که مهم ترین آنها صله رحم و کینه‌زدایی از دل‌ها و دید و بازدید بزرگان و پاکیزگی شهر است که همه از سنت‌های خوب اسلامی است. به همه به‌خصوص به جوان‌های عزیز می‌گوییم که دنبال شادی بخردانه باشید؛ چهارشنبه‌سوری که شما می‌توانید اسم آن را چهارشنبه‌سوزی بگذارید، از مراسم‌های نابخردانه است.  وی ادامه داد: هنوز چهارشنبه‌سوری نشده، تعدادی جان خود، تعدادی چشم خود و تعدادی اعضا و جوارحشان را در این رسم غلط از دست داده‌اند. شما را به خدا کدام عقلی اینگونه شادی را تأیید می‌کند؟! فکر نمی‌کنم هیچ عاقلی به خودش آسیب برساند و پدر و مادر و چه‌بسا فرزندان خود را داغدار کند. این مراسم خردورزانه نیست. ان‌شاءالله به‌ویژه جوانان این سخن از دل برآمده را خواهند شنید.

سفیر جمهوری آذربایجان امکان استفاده
 از فرودگاه‌های کشورش را علیه ایران رد کرد
  سفیر جمهوری آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین (اسرائیل) گفت: امکان ندارد از فرودگاه‌های ما برای سوخت‌رسانی جنگنده‌ها علیه جمهوی اسلامی ایران استفاده شود.
«مختار محمدوف» سفیر جمهوری آذربایجان در «تل آویو» در گفت و گو با روزنامه «جروزالم پست» گفت: باکو اجازه نمی‌دهد که ارتش رژیم اسرائیل در صورت حمله به ایران از جمهوری آذربایجان به عنوان پایگاه سوخت‌رسانی استفاده کند.
وی گزارش رسانه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه «هاآرتص» را در روزهای گذشته مبنی بر اینکه در صورت تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، جمهوری آذربایجان با هدف کمک به رژیم اسرائیل یک باند هوایی در اختیار این رژیم قرار خواهد داد، رد کرد.
سفیر جمهوری آذربایجان همچنین ایجاد شعبه‌ای از موساد در خاک کشورش را برای نظارت بر آنچه در ایران می‌گذرد، تکذیب کرد.   وی با تاکید بر اینکه این گزارش‌ها دروغ است گفت: جمهوری آذربایجان از ابتدا اعلام کرده است که در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد از زمین‌هایش علیه سایر کشورها استفاده شود… چرا که ما هم انتظار داریم کشورهای دیگر در امور داخلی ما دخالت نکنند.
در حالی که گمانه زنی‌ها در مورد حمله نظامی احتمالی رژیم اسرائیل به ایران در پی انتشار اخبار بی‌اساس مبنی بر اینکه ایران به تولید اورانیوم غنی شده مورد استفاده در تسلیحات نزدیک شده، افزایش یافته است قرار بود محمدوف روز پنجشنبه گذشته استوارنامه خود را به «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی تقدیم کند اما این نشست به تاریخ نامشخص دیگری موکول شد. در ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد که در نتیجه آن یک نگهبان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند و باکو این اقدام را یک اقدام تروریستی دانست و فعالیت سفارت را تا انجام تحقیقات کامل به حالت تعلیق درآورد. سفیر جمهوری اذربایجان درباره این حادثه گفت: تصور اینکه اگر این فرد به طبقات بالایی که دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان در آن زندگی می‌کردند دسترسی پیدا می‌کرد بسیار سخت است زیرا اگر این اتفاق می‌افتاد تلفات بسیار بیشتری داشتیم. وی تاکید کرد که تصمیم بازگرداندن دیپلمات‌ها به کشورشان با هدف قطع رابطه با ایران نبوده است. محمدوف درباره تعداد تسلیحاتی که جمهوری آذربایجان از رژیم اسرائیل خریداری کرده است و یا تعداد هواپیماهایی که از این رژیم منتقل کرده است اظهار بی‌اطلاعی کرد اما گفت که رژیم اسرائیل یکی از تامین کنندگان عمده تسلیحات این کشور است.
در گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم آمده است که رژیم اسرائیل بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ سهم ۲۷ درصدی در واردات عمده تسلیحات جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص داده است. با این حال بیشترین تحویل بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ زمانی که اسرائیل ۶۹ درصد از واردات تسلیحات بزرگ جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص داده، انجام شده است.
بر اساس این گزارش، روسیه، ترکیه و بلاروس از دیگر تامین کنندگان اصلی تسلیحات جمهوری آذربایجان بودند.
محمدوف با بیان اینکه نگرانی در مورد خرید تسلیحات توسط جمهوری آذربایجان از رژیم اسرائیل قابل درک نیست، ادامه داد: هر کشوری مسئول حفاظت و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود است و جمهوری آذربایجان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
محمدوف در پاسخ به این سوال که آیا این تسلیحات در جنگ ۲۰۲۰ با ارمنستان به باکو کمک کرد تا اراضی خود را بازپس گیرد، گفت: پیروزی جمهوری آذربایجان حاصل رهبری راهبردی نظامی «الهام علی اف» رئیس جمهور و توانمندی‌های ارتش و تسلیحات و تمرینات آن بوده است.
سفیر جمهوری آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی گفت: ما متهم شدیم که پول زیادی برای ارتش خرج کرده‌ایم و پاسخ دادیم که دنیا به ما در حل مناقشه [با ارمنستان] کمکی نکرد. اگر درگیری، اشغالگری و تهدیدی برای سرزمین و شهروندان ما وجود نداشته باشد ما برای ارتش خود این همه هزینه نخواهیم کرد.

وی افزود: اگر به نقشه جهانی نگاه کنید، کشورهایی که در مناطق امن زندگی می‌کنند کمتر هزینه می‌کنند اما ما متاسفانه این رفاهیات را نداریم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه