روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ شنبه ۲۰ اسفند - شماره 4328

رئیسی در جلسه شورای اجتماعی کشور:

مسأله حجاب یک ضرورت شرعی و الزام قانونی مورد اتفاق آحاد جامعه ایرانی است


 رئیس جمهور در جلسه شورای اجتماعی با اشاره به اهمیت و ضرورت احترام همگانی به قانون، مسأله حجاب را یک ضرورت شرعی و الزام قانونی مورد اتفاق آحاد جامعه ایرانی دانست و با تأکید بر اینکه همه مسئولان در موضوع حجاب اتفاق نظر دارند، گفت: تجربه اجتماعی انقلاب اسلامی نشان داد که زنان و دختران این سرزمین با زندگی عفیفانه و مؤمنانه بر حفظ عفاف و حجاب به عنوان یک اولویت امنیت‌آفرین تأکید دارند.
رئیسی با اشاره به ضرورت حاکمیت قانون در زندگی اجتماعی، دستگاه‌های فرهنگی اعم از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش و صدا و سیما را به تلاش بیشتر برای تبیین مسائل مرتبط با حجاب و عفاف و رفع برخی شبهات در این زمینه فرا خواند.
رئیسی با تأکید بر اینکه گسترش معروف‌ها در جامعه باید مورد حمایت جمعی قرار گیرد، خطاب به مردم بویژه جوانان گفت: در موضوعی مانند حجاب ضروری است همگان احساس مسئولیت کنند و اگر چه ممکن است در این زمینه برخی افراد نظر متفاوتی داشته باشند، اما در زندگی اجتماعی، پایبندی به موازین قانونی، می‌بایست به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور همچنین ضمن تأکید بر حمایت دستگاه‌های مسئول از آمرین به معروف، حجاب را مهم‌ترین توصیه و وصیت همه شهدای افتخارآفرین ایران اسلامی خواند و افزود: ضروری است شورای اجتماعی به عنوان مسئول، هماهنگی لازم را در بخش‌های مختلف ایجاد و با نظارت بر اجرای قانون زمینه حفظ امنیت اجتماعی را فراهم کند.
رئیسی با تبریک میلاد مسعود حضرت ولیعصر(عج) و نیز با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: تردید نداریم زنان و دختران افتخارآفرین و تربیت شده در مکتب انقلاب اسلامی خود بیشترین همراهی را در رعایت و احترام به قانون خواهند داشت.
در این جلسه همچنین مقرر شد شورای اجتماعی کشور تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از قبیل طلاق و اعتیاد را در دستور کار جدی قرار داده و نتایج اقدامات صورت گرفته را به صورت مستمر گزارش کند.
در ابتدای این جلسه دبیر شورای اجتماعی کشور گزارشی از اقدامات به عمل آمده دبیرخانه این شورا ارائه کرد.
باید کاستی‌ها را شناسایی و تلاش کنیم آهنگ تربیتی کشور با روند توسعه یکسان باشد
سید ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار با جمعی از دختران نوجوان شرکت‌کننده در برنامه «بینهایت شو» که از سوی موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شده، گفت: انقلاب اسلامی تمدنی جدید و نوین با عنوان مردم‌سالاری دینی ارائه کرد که در آن سبک جدیدی از زندگی برای انسان‌های معاصر ارائه شد.
رئیسی با بیان اینکه امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی را با نگاه به نیازهای انسان معاصر بنا نهاد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی با برخورداری انسان‌ها از لذت و رفاه مخالف نیست و آن را سرکوب نمی‌کند، بلکه به آن جهت می‌دهد تا انسان‌ها بدانند که هدف از زندگی آنها چیست.
رئیس جمهور ترویج فرهنگ اباحه‌گری و رفتارهای غیرانسانی از جمله همجنس‌گرایی در غرب و تبلیغ آن به‌عنوان مظاهر تمدن و پیشرفت را سقوط از مرتبه انسانیت به خود فراموشی دانست و افزود: غربی‌ها در فضای نوین جهانی با قدرت رسانه‌ای و اتکا به روش‌های قهری در صدد ترویج فرهنگ خود به مردم دنیا به ویژه ایران اسلامی هستند که مقابله با این تهاجم دقت و ظرافت زیادی را می‌طلبد.
رئیس جمهور آینده کشور را متعلق به نوجوانان و جوانان دانست و با بیان اینکه کشور ظرفیت‌های زیادی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد، گفت: باید با بازنگری مسیر طی شده، ضعف‌ها و کاستی‌ها را شناسایی و تلاش کنیم آهنگ تربیتی کشور با روند توسعه یکسان باشد.
سلامت معنوی در اولویت سیاست‌گذاری‌های نظام آموزشی قرار گیرد
در خبری دیگر رئیس‌جمهور در پیامی به هفتمین همایش ملی سلامت معنوی در قم، از وزرای دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی خواسته است تا موضوع سلامت معنوی در اولویت سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی نظام آموزشی کشور قرار گیرد. در پیام سید ابراهیم رییسی آمده است: موضوع «سلامت» دارای جایگاهی بس بالا در آیات نورانی قرآن کریم و احادیث و ادعیه ماثوره است. تامین، نگهداشت و ارتقای سلامت در ابعاد فردی خانوادگی و اجتماعی، همواره مورد تاکید پیامبر عظیم اشان و اولیای دین مبین اسلام قرار داشته است.
رئیس جمهور در این پیام تصریح کرده است: در اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به ویژه سیاست های کلی سلامت و نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ابلاغیه مقام معظم رهبری بر ضرورت و اهمیت رشد و نهادینه سازی معنویت و اخلاق مبتنی بر اصول و ارزش های انسانی – اسلامی در افراد و جامعه تاکید و تصریح شده است. معنویت و اخلاق جهت دهنده همه حرکت ها و فعالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است، بودن آنها محیط زندگی را حتی با کمبودهای مادی بهشت می سازد و نبودن آن حتی با برخورداری مادی جهنم می آفریند.
«در این میان سلامت مبتنی بر معنویت که از آن به « سلامت معنوی» تعبیر می شود از جایگاه ممتازی در منظومه سلامت همه جانبه بشری برخوردار است. از منظر اندیشه اسلامی سلامت معنوی وضعیتی است که در آن عقاید، تمایلات و اعمال فردی و اجتماعی انسان در جهت تقرب به خدای تبارک و تعالی و رضایت او قرار می گیرد از این رو سلامت معنوی مهمترین و موثرترین بعد از ابعاد سلامت است که گسترده نفوذ و اثر گذاری آن جسم و روح افراد و نیز عرصه های مختلف جامعه بشری را در بر گرفته جهت و معنای متعالی به آن می بخشد.»
رئیس جمهور تصریح کرده است: بنابر نکات فوق ضرورت دارد آموزش سلامت معنوی علاوه بر محیط خانواده، مهدکودک و پیش دبستانی در مقاطع مختلف تحصیلی و نیز در مقاطع آموزش عالی در رشته های علوم پزشکی و نیز ضمن ارائه مراقبت ها و خدمات سلامت در شبکه بهداشتی درمانی کشور و همچنین در دیگر رشته های آموزش عالی کشور و به ویژه در حوزه های علمیه دینی آغاز شود. علاوه بر این فعالیت ها موضوع معنویت در فرایند آموزش عمومی از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دیگر رسانه ها خاصه فضای مجازی تسری تداوم و ارتقا یابد.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: لازم به نظر می رسد مجموعه کادر آموزشی کشور اعم از آموزگاران دلسوز و دغدغه‌مند استادان محترم حوزه و دانشگاه طلاب و دانشجویان ارجمند و دانش آموزان عزیز کشورمان با مقوله سلامت معنوی آشنا شده آن را در جهت فرآیند آموزش و آموختن بکار بندند تا « آموزش معنویت محور» در جامعه ما نهادینه شده فرزندان و نسل جوان کشور از تربیت معنوی برخاسته از تعالیم مقدس اسلامی بهره مند شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه