روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند - شماره 4327

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان:

پیش بینی کشت ۳.۵ میلیون اصله نهال در همدان سال آینده

 محبوبه یادگاری: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به پویش کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال، گفت: استان همدان در سال آینده سه میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال کشت خواهد کرد.
اسفندیار خزایی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه کاشت امسال تمرینی برای کاشت یک میلیارد درخت است، اظهار کرد: برای اجرایی شدن کاشت یک میلیارد درخت نیازمند نهال هستیم چراکه نهالستان‌های ما با ظرفیت کامل کار نمی کنند بنابراین برای این امر از ظرفیت مردم و بخش های مختلف استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه در استان همدان سالانه ۳۸۰ هزار اصله نهال تولید می‌شود، بیان کرد: فاصله زیادی بین تولید نهال با سهمیه سه میلیون و ۵۰۰ هزاری داریم که نیارمند ۶۵۰۰ هکتار سطح است.
خزایی یادآور شد: تفاهم‌نامه هایی با بخش های مختلف از جمله کارخانجات، شهرک های صنعتی، نیروگاه شهید مفتح و ... منعقد شده تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال تولید شود و مابقی را در بخش خصوصی تولید خواهیم کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: پنج هکتار از زمین های موجود در نیروگاه مفتح نیز برای ایجاد نهال پیش بینی شده همچنین دیگر واحدهای موثر در تولید گاز کربنی باید در کاشت نهال فعال شوند.
خزایی ادامه داد: کمیته علمی متشکل از دانشگاهیان و مرکز تحقیقات در حال بررسی این است که چه گونه ای با کمترین نیاز به آب در چه محلی کشت شود تشکیل شده است تا با کمترین نیاز به آب به عدد پیش بینی شده دست یابیم. وی با اشاره به اینکه به مرور تقاضاهای تولید نهال به منابع طبیعی ارسال می شود، تأکید کرد: بخش هایی که در تولید دی اکسیدکربن مؤثر هستند، با تولید نهال مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند. حداکثر کاری که در همدان داشتیم، ۱۰۰۰ هکتار بوده اما این طرح باید در ۶۵۰۰ هکتار اجرا شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه باید دانش محور کار شود، اظهار کرد: کمیته های علمی برای کشت گونه های مناسب در استان همدان تشکیل شده است.
وی ادامه داد:  در استان همدان گونه های خشبی و چوبی پایه کوتاه و درختچه ای و زون های کوچک جنگل های تیپیک وجود دارد که در این طرح نیز گونه های جنگلی از جمله بنه یا پسته وحشی، بلوط، زالزالک، سماق و توت به کار خواهد رفت.
این مقام مسئول با بیان اینکه سطح اراضی جنگلی استان همدان ۴۵ هزار هکتار است، تصریح کرد: اگر سالی ۶۰۰۰ هکتار کار شود می توان ۴۵ هزار هکتار را غنی سازی کرد.
وی با اشاره به اینکه حداکثر تاج پوشش جنگل های همدان پنج تا ۱۰ درصد است، اظهار کرد: در زون های کمی تاج پوشش بالای ۵۰ درصد است.
خزایی با تأکید بر اینکه بخش عظیمی از طرح یک میلیارد درختکاری مشارکت است، بیان کرد: گونه صنوبر یکی از گونه هایی است که می توان توسعه داد و همچنین از سنجد در عرصه های بیابانی می‌توان کاشت.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه کاشت درختان از آبان سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد، گفت: تولید نهال باید به سرعت انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه توزیع نهال مکان محور است، یادآور شد: باید در این طرح حتماً باید از توالی اکوسیستم استفاده کنیم و از گونه های پیشاهنگ کشت کرد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: برای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال اعتباری در نظر گرفته نشده است بنابراین باید از نهادهای مردمی برای اجرای این طرح کمک گرفت حتی این نهادها برای پیشبرد کار می توانند ایده بدهند.
خزایی بیان کرد: گونه هایی نظیر بنه، پسته رشید، بلوط، زالزالک، سماق، توت و سنجد قابلیت کاشت در اراضی جنگلی استان همدان را دارند.
وی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به همدان برای اجرای طرح های آبخیزداری در سطح ۳۰ هزار هکتار مصوب شد که تاکنون ۵۰ میلیارد قرارداد بسته شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: کارخانجات، معادن و دیگر واحدها به علت مصرف انرژی، موجب تولید گازها و دی اکسید کربن می شوند بنابراین این واحدها به علت استفاده از منابع خدادادی و این سرزمین، در قبال طبیعت مسئولیت اجتماعی دارند.
خزایی با اشاره به اینکه پارک های جنگلی و جنگل کاری حاشیه جاده ها تاج پوشش مناسب ندارند، تأکید کرد: با گونه های تولیدی غنی سازی جنگل ها را خواهیم داشت.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: امسال در هفته منابع طبیعی ۸۰۰۰ اصله نهال به یاد ۸۰۰۰ شهید استان همدان کاشته خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه