روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۱ مهر - شماره 4220

در بررسی حسابرسی مناطق ۱۰ و ۱۸ شهرداری تهران مطرح شد؛

از معطل ماندن ۵۰ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مشارکتی تا واگذاری املاک به افراد غیر


 اعضای شورای شهر تهران وضعیت مالی دو منطقه ۱۰ و ۱۸ را در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ بررسی و تصویب کردند.
اعضای شورای شهر تهران صبح دیروز بررسی حساب‌های مالی شهرداری منطقه ۱۰ برای سال‌های ۹۶ تا ۹۹ را روی میز بررسی قرار دادند و میثم مظفر در تشریح ابهامات گزارش حسابرس تصریح کرد: اطلاعات ۲۸ زمین و ۱۸ مورد واحد مسکونی و تجاری در اختیار حسابرس قرار داده نشده است و این عدم در اختیار گذاشتن اطلاعات تخلف است و قابلیت پیگیری دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون شهرداری‌ها در مورد واگذاری املاک، تعداد ۷۲ ساختمان به ارگان و اشخاص مختلف سپرده شده است که در یک مورد از این ساختمان‌ها ۳۱ واحد دارد،‌ گفت: باید واگذاری املاک از شورای شهر مجوز بگیرد که این اتفاق رخ نداده است.
شرفی شهردار منطقه ۱۰ نیز در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه این حسابرسی برای سال‌های گذشته است،‌ افزود: برخی از اطلاعات را برای اینکه در اختیار حسابرس قرار دهیم باید از چند سامانه و نهاد پیگیری کنیم و اینگونه نیست که با زدن یک دکمه به اطلاعات می‌رسیم و بهتر بود قبل از قرائت این گزارش در صحن یک جلسه انطباق برگزار می‌شد و ما نیز اطلاعات را به روزرسانی می‌کردیم.
وی در مورد اطلاعات ۲۸ ملک نیز گفت: این املاک در جریان واگذاری هستند و سازمان املاک شهرداری متولی ارزیابی آنها است و در مورد واگذاری بیش از ۷۰ ساختمان نیز باید بگویم که ۴۴ فقره که عمدتا در آنها سرای محله یا درمانگاه و ... بود تعیین تکلیف شده که البته در مورد تعیین تکلیف مابقی املاک که بخشی از آنها در اختیار نهادهای مختلف است در حال رایزنی هستیم.
اعضای شورای شهر به گزارش حسابرس در مورد وضعیت مالی شهرداری منطقه ۱۰ برای سال‌های ۹۶ تا ۹۹ رأی دادند.
در ادامه بررسی وضعیت مالی شهرداری منطقه ۱۸ برای سال‌های ۹۶ تا ۹۹ روی میز بررسی قرار گرفت که میثم مظفر در این باره گفت: ۹۱ ساختمان در منطقه ۱۸ واگذار شده است و جالب است بدانید که بالای ۹۵ درصد از پروژه‌های مشارکتی در شهرداری تهران با مشکل مواجه شده و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان معادل رقم بودجه امسال در این پروژه‌ها فریز شده‌اند که در منطقه ۱۸ نیز ما شاهد این اتفاق هستیم و پروژه‌های مشارکتی مشکل دار این منطقه تا سال ۹۹ حل نشده بود.
وی افزود: از شهردار می‌خواهیم در مورد وضعیت بهره برداری شهرداری از اراضی راه آهن و تونل روباز تهران – تبریز نیز گزارشی ارائه کند.
خسروی شهردار منطقه ۱۸ نیز با بیان اینکه حدود یک ماه پیش با حضور شهردار تهران جلسه‌ای با مسئولان راه آهن برگزار کردیم،  اظهار کرد: قرار شد شهرداری با ایجاد تاسیسات ایمنی و رمزهای دسترسی حق بهره‌برداری از پیاده راه حضرت زهرا (س) را داشته باشد که در دوره گذشته این پیاده راه افتتاح شد اما مشکلاتی داشت که ما در آن طرح بازنگری انجام دادیم. وی گفت: برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه شهید شوشتری چند ملک تملک کردیم که در صدد آن هستیم که هر چه سریعتر اسناد مالکیت آن را به شهرداری منتقل کنیم. گفتنی است، اعضای شورای شهر به گزارش حسابرس در مورد منطقه ۱۸ برای سال‌های ۹۶ تا ۹۹ را تصویب کردند.

«پوشاک»، دومین صنعت آلاینده محیط زیست
 صنعت مد و پوشاک بعد از نفت آلوده‌ترین صنعت است چراکه علاوه بر مصرف زیاد آب برای تولید هر لباس، میزان بسیار بالایی آلاینده در محیط زیست رها می‌شود که مخاطرات بسیاری را به همراه دارد. با توجه به این مخاطرات، به گفته معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست طی همایشی با حضور متخصصان حوزه محیط زیست وپوشاک ضوابط و مقرراتی را برای آموزش مشاغل مرتبط با صنعت نساجی تهیه خواهیم کرد.
صنعت مد و پوشاک دومین صنعت آلوده کننده محیط زیست است. بیش از ۸۰۰۰ ماده شیمیایی مضر در این صنعت کاربرد دارند که مقصد نهایی تمام آن‌ها جایی نیست جز خاک، آب‌های زیر زمینی و آب‌های‌ جاری همچنین حدود ۱۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای در دنیا توسط صنعت پوشاک تولید می‌شود.
برای کشت پنبه نیاز به آب و حتی سم‌پاشی داریم. پنبه از جمله محصولاتی است که بیشترین نیاز آبی را دارد به طوری‌که یک کیلو پنبه ۲۰ هزار لیتر آب مصرف می‌کند اما در مرحله کشت نه تنها به آب بلکه به مواد شیمیایی برای مقابله با آفات‌ نیاز است. در بررسی ۲.۵ درصد از زمین‌های کشاورزی کشت پنبه متوجه‌ شدند که از ۱۶ درصد آفت‌کش‌های جهان برای تولید پنبه استفاده می‌شود و کارگرهایی که سر زمین‌های پنبه مشغول فعالیت هستند، در تماس مستقیم با این سموم قرار دارند و بعضا دچار اختلالات ژنتیکی شده‌اند.
در رنگرزی پارچه‌ها نیز اغلب از مواد شیمیایی استفاده می‌شود و پس از رنگ آمیزی پارچه گندآب آن به سمت رودخانه‌ها و خاک رها و تبدیل به تهدیدی علیه سلامت انسان و سایر موجودات زنده می‌شود. از آن‌جایی که خیلی از رنگ‌های مورد استفاده در این صنعت ارگانیک نیستند و خواص صنعتی دارند آلودگی زیادی را وارد طبیعت می‌کنند.
۷۰ درصد از مقدار کربن منتشر شده در جهان از تولید پوشاک به وجود می‌آید و پس از تولید و استفاده از پوشاکی که با صرف هزینه‌های زیست‌محیطی فراوان به بازار مصرف راه پیدا کرده‌اند، با حجم بسیار زیادی از پوشاکی روبرو می‌شویم که حالا تبدیل به زباله شده‌اند و قابل تجزیه نیستند و طبیعت را با سیل انبوهی از آلودگی‌های تازه مواجه می‌کنند بنابراین صنعت پوشاک از زمان تولید تا زمان پخش بین قاره‌ای و حتی زمان دفع محصولات استفاده شده به مثابه یک نابودگر عمل می‌کند.
نورالله مرادی - معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست - درباره صنعت پوشاک و کنترل مضرات آن بر محیط زیست گفت: صنعت پوشاک دومین صنعت آلاینده است بنابراین قرار است که طی همایشی با حضور متخصصان  حوزه محیط زیست وپوشاک ضوابط و مقرراتی را برای آموزش مشاغل مرتبط با صنعت نساجی تهیه کنیم تا از میزان آلایندگی‌های این صنعت کاسته شود.

مقامات بهداشتی آمریکا:
 آبله میمونی به این زودی‌ها از بین نمی‌رود
 برخی از مقامات بهداشتی ایالات متحده اعلام کرده‌اند که احتمالا به این زودی‌ها نمی‌توان بیماری‌ آبله‌ میمونی را در این کشور ریشه‌کن کرد.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا در این زمینه گفت: گسترش این بیماری در حال کاهش است با این حال ویروس آنقدر گسترده است که از بین بردن آن بعید به نظر می رسد. در همین حال مقامات بهداشتی این کشور نیز این موضوع را تایید کرده اند.
به گفته یکی از مقامات بهداشتی این کشور، آبله میمونی تهدیدی مداوم برای چند سال آینده خواهد بود. وی همچنین گفت: آبله میمونی در بسیاری از نقاط کشور و همچنین کشورهای خارجی وجود داشته و هیچ مسیر روشنی در ذهن ما برای حذف کامل این بیماری در داخل کشور وجود ندارد.
این ویروس عمدتاً در بین مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی داشته اند، گسترش یافته با این حال مقامات بهداشتی همچنان تاکید می‌کنند که هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود. مهم است افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، اقداماتی را برای جلوگیری از شیوع آن انجام دهند و واکسیناسیون این بیماری نیز ادامه یابد.
گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نشان داده که روند ابتلا به آبله میمونی در این کشور نزولی بوده و انتظار می رود که در چند هفته آینده نیز این روند ادامه یابد. آبله میمونی در بخش‌هایی از آفریقا بومی است با این حال مواردی از ابتلا به این بیماری از ماه مه سال جاری میلادی (۲۰۲۲) در دیگر نقاط جهان نیز گزارش شده است.
تاکنون بیش از ۶۷ هزار مورد ابتلا به این بیماری در کشورهای غیربومی به ثبت رسیده است.
در عین حال ایالات متحده بیشترین موارد ابتلا به این بیماری را در بین کشورهای جهان دارد و تاکنون ۲۵ هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا به این بیماری را گزارش کرده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از ۹۷ درصد موارد ابتلا به آبله میمونی در ایالات متحده را مردان تشکیل می دهند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه