روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۳ شهريور - شماره 4211

وزير نيرو خبر داد:

اميدواريم زمستاني بدون خاموشي داشته باشيم

  وزير نيرو گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با وزارت نفت اميدواريم که در تامين سوخت زمستاني نيروگاه‌ها با مشکل مواجه نشويم و چالشي براي تامين برق ايجاد نشود.
علي‌اکبر محرابيان با بيان اينکه وزارت نفت در چارچوب برنامه‌اي که ما براي تامين برق زمستان داريم، طي يک برنامه‌ريزي خوب مانند سال گذشته کار را مديريت مي‌کند و اميدواريم با همان تجربه موفقي که در زمستان سال گذشته در همکاري تنگاتنگي که با وزارت نفت داشتيم زمستان را به خوبي مديريت کنيم.
وي افزود: اميدواريم مشکلي براي تامين برق وجود نداشته باشد و پيش‌بيني‌ها نيز گوياي همين مساله است.
افزايش 30 درصدي ذخيره‌سازي‌هاي سوخت مايع در نيروگاه‌ها
جواد اوجي وزير نفت نيز به‌تازگي اعلام کرد: در روزهاي آغاز به‌کار دولت سيزدهم حجم ذخيره‌سازي سوخت مايع در نيروگاه‌هاي کشور پايين بود، با اجراي سلسه اقدام‌هايي همچون افزايش قيمت کرايه کاميون‌هاي ويژه حمل سوخت و استفاده بهينه از خطوط لوله انتقال فرآورده نفتي در شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي توانستيم 30 درصد ذخيره‌سازي‌هاي سوخت مايع در نيروگاه‌هاي کشور را افزايش دهيم. وي با تأکيد بر تأمين پايدار سوخت نيروگاه‌ها در زمستان پارسال و تابستان امسال که سبب جلوگيري از قطعي برق شده است، گفت: در همين تابستان تا روزانه 300 ميليون مترمکعب گاز طبيعي به نيروگاه‌ها تزريق مي‌شود.
پيش بيني‌هاي لازم براي ذخيره سوخت صورت گرفته است
عبدالرسول پيش آهنگ مدير عامل شرکت مادر تخصصي توليد برق حرارتي نيز در همين رابطه گفت:  تامين سوخت نيروگاه‌ها به واسطه وزارت نفت صورت مي گيرد. در همين راستا جلسات متعددي را با اين وزارتخانه داشته‌ايم و اکنون پيش بيني‌هاي لازم براي ذخيره سوخت صورت گرفته است.
وي با بيان اينکه دي و بهمن هر سال نياز مصرف سوخت را به وزارت نفت اعلام مي‌کنيم و مطابق برنامه‌ريزي امسال نيز اين مساله صورت گرفته و بايد گفت که روزانه در تابستان 30 ميليون ليتر معادل سوخت مصرف کرديم که اين عدد 3 برابر توليد گازوئيل کشور است، اظهار کرد: 260 ميليون گازوئيل و مابقي سوخت مايع براي مخازن پيش بيني شده است به طوري که 3 و نيم ميليارد گازوئيل، 3 ميليارد مازوت، تا پايان آبان بايد در ذخاير تامين شود تا به عدد معقولي در اين مدت برسيم.
صنعت برق علاوه بر پيک مصرف در تابستان، در فصل زمستان به دليل کمبود سوخت با شرايط سختي مواجه مي‌شود، با اين حال سال گذشته علي رغم احتمال وقوع خاموشي در زمستان اما با تعامل مناسب وزارت نفت و نيرو زمستان با کمترين خاموشي پشت سر گذاشته شد اين در حالي است که در سال 1399 با چالش‌هايي در اين بخش مواجه بوديم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه