روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ مرداد - شماره 4188

پایانی خوش برای برای جام ؛

سیگنال‌های ایرانی در نیمه شب

سرانجام انتظارها به سر رسید و دیروز در اولین واکنش رسمی مقامات کشورمان به متن پیشنهادی طرف‌های غربی برای احیای توافق برجام، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، اعلام کرد که ایران تا ساعت ۱۲ امشب، (دوشنبه ۲۴) مرداد به این متن پاسخ می‌دهد.(شرح این مطالب را می توانید در صفحه دوی امروز روزنامه بخوانید).
سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران دریافت می‌شود
اولیانوف نیز در واکنش به اظهارات دیروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا هم در صفحه توییترش نوشت: سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران دریافت می‌شود.
نماینده روسیه در مذاکرات وین با استقبال از اظهارات دیروز وزیر امور خارجه ایران درباره پاسخ به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، تاکید کرد که روسیه هیچ گاه مانعی سر راه احیای توافق نبوده و نخواهد بود.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین، در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر این که آیا پیش از آن که متن پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه شود، مشورتی با طرف روسی انجام شده بود و آیا روسیه هم در صورتی که ایران متن پیشنهادی را بپذیرد، توافق را خواهد پذیرفت یا نه، در صفحه توییترش نوشت: من از «متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا» اطلاعی ندارم. متنی که روی میز مذاکرات قرار دارد، توسط تمامی طرفین مذاکرات وین تشریح شده. اتحادیه اروپا فقط در تاریخ ۸ اوت، چند اصلاحیه به آن وارد کرد.
اولیانوف در ادامه گفت: روسیه هیچ وقت مانعی سر راه احیای برجام[توافق هسته‌ای] نبوده و نخواهد بود.
جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی
در جلسه فوق‌العاده بعد از ظهر دیروز دوشنبه‌ شورای عالی امنیت ملی که به ریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور تشکیل شد، گزارش مبسوطی از سوی علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در خصوص گفتگوهای مرتبط با رفع تحریم‌ها به اعضاء شورا ارائه شد.
 باقری در این جلسه ضمن تشریح روند دور اخیر گفت‌وگوها در وین که ۵ روز ادامه داشت، توضیحات کاملی پیرامون محتوای ایده‌های طرح شده از سوی «انریکه مورا» معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی ارائه کرد.
باقری در ادامه ضمن تشریح روند بررسی ایده‌ها در تهران گفت: بر اساس راهبردهای تعیین شده، پایان دادن به ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی و ایجاد ضمانت‌های لازم برای اطمینان‌یابی از پایداری انتفاع اقتصادی ایران از توافق، محور گفت‌وگوهای هیئت مذاکره‌کننده در وین بوده است.
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان افزود: جلسات متعدد کارشناسی در خصوص بررسی ایده‌های ارائه شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی از بدو بازگشت هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران برگزار شد و جمع‌بندی نظرات کارشناسی در حال تدوین نهایی است.
در جلسه  دیروز، اعضای شورای عالی امنیت ملی ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس و اعضای هیئت مذاکره‌کننده ایران، بر تداوم اقدامات این هیئت و سایر دستگاه‌های ذیربط تا حصول نتیجه نهایی بر اساس مطالبات قانونی کشورمان تاکید کردند
 عقب نشینی امریکایی ها
همچنین محمد جمشیدی ، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور دیروز نوشت: آمریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب نشینی کرد.آمریکا به دنبال ۱- برجام ابدی و ۲- مذاکرات منطقه ای و موشکی بود که نهایتا از جاه طلبی های خود عقب رانده شد.
همه کشورها باید از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشند
رییس سازمان انرژی اتمی نیز روز گذشته گفت: امروز جلوه‌های قدرت و مولفه‌های آن در کنار سرمایه‌های اجتماعی مطرح می‌شود به طوری که در جهان امروز علوم و فناوری‌های نوین تبدیل به نماد قدرت‌ساز شده‌اند. ‌ محمد اسلامی گفت: اکنون چرخه سوخت و حوزه اتم جزو حوزه قدرت محسوب می‌شوند و در 25 سال گذشته نیز رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به این موضوع و توسعه فناوری هسته‌ای تاکیداتی داشته‌اند. وی ادامه داد: خوشبختانه در این سال‌ها و با لطف الهی، همکاری و تلاش همکاران و همچنین تاثیرات قانون اقدام راهبردی شاهد تقویت توازن و بازدارندگی در مذاکرات برجامی هستیم و بازگشت به تعهدات و لغو تحریم‌ها را مطالبه می‌کنیم. برای رسیدن به یک برنامه‌ مسنجم، اقدام به تدوین و تصویب سند جامع راهبردی در سازمان انرژی اتمی ایران کردیم و در راه رسیدن به توسعه، گام‌های بلندی برداشته‌ایم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه