روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۳ تير - شماره 4162

آب 9 مشترک پرمصرف در تهران قطع شد

5 شهر در محدوده قرمز آبي

 سخنگوي صنعت آب اظهار کرد: پس از اخطار به مشترکان پرمصرف آب 9 مشترک در تهران چهار تا پنج ساعت قطع شد و به ساير مشترکان پرمصرف نيز اخطار داده شده است.
فيروز قاسم‌زاده ديروز در نشستي خبري با اشاره به وضعيت منابع آبي در کشور گفت: سال گذشته از نظر منابع آبي وضعيت خوبي را نداشتيم به طوري که ميزان بارش‌ها در 50 سال اخير بي سابقه بود و پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي در مورد امسال وضعيت زير نرمال را نشان مي‌دهد. در همين راستا پيش‌بيني‌هاي لازم انديشيده شده است.
وي با بيان اين‌که سه سناريو براي اين شرايط تعريف کرده‌ايم ادامه داد: تاکنون 28 ميليارد مترمکعب آب وارد سدها شده که نسبت به سال گذشته ميزان ورودي‌ها چهار درصد رشد داشته اما بارندگي 26 درصد رشد داشته است.
سخنگوي صنعت آب با بيان اين‌که نسبت به سال گذشته 23 درصد خروجي‌ها را کاهش داده‌ايم که اين عدد بزرگ است، گفت: اگر کمک و همراهي مشترکان نبود نمي‌توانستيم به اين عدد برسيم. در حال حاضر 51 درصد حجم مخازن سدها پر است که اين مساله در مدت مشابه سال گذشته 70 تا 80 درصد بوده و بايد گفت که ميزان بارندگي‌ها نسبت به بلندمدت 22 درصد منفي است.
قاسم‌زاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي برخورد با مشترکان پرمصرف اظهار کرد: بخش عمده‌اي از مشترکان با درج پرمصرفي آنها در قبوض الگوي مصرف خود را تغيير دادند اما تعدادي از آنها در همان شرايط قبلي باقي ماندند که اخطارهاي لازم به آنها داده شد و آب 9 مشترک را در تهران به مدت چهار تا پنج ساعت قطع کرديم که اين مساله تاثير مثبتي در کاهش مصرف مشترکان ديگر گذاشت.
وي با بيان اين‌که اين طرح تاکنون در تهران اجرايي شده، تصريح کرد: براي ساير کلانشهرها نيز اخطارهاي لازم صادر شده است و اگر مشترکان پرمصرف در کل کشور به روال مصرف خود ادامه دهند آب آنها را قطع خواهيم کرد.
به گفته سخنگوي صنعت آب تعرفه جديدي را براي مشترکان پرمصرف لحاظ کرده‌ايم اما اين‌که اين تعرفه تا چه ميزان بازدارنده باشد موضوع قابل بحث است چرا که با توجه به درآمد افراد و رقمي که لحاظ شده نمي‌توان گفت که اين روش مي‌تواند بازدارندگي 100 درصد براي کاهش مصرف داشته باشد. وي با اشاره به ميزان مصرف آب در بخش خانگي اظهار کرد: در حال حاضر حدود 8.2 ميليارد مترمکعب در بخش شرب مورد استفاده قرار مي‌گيرد که اين عدد در تابستان متفاوت است. در دو هفته اخير به دليل افزايش گرماي هوا شاهد افزايش مصرف بوده‌ايم به گونه‌اي که اکنون از پيک سال گذشته عبور کرده‌ايم اما اميدواريم پيک‌هاي جديد را تجربه نکنيم.
قاسم‌زاده ادامه داد: مصرف را با تهران مورد سنجش قرار مي‌دهيم در حال حاضر 44 هزار ليتر بر ثانيه آب وارد شبکه توزيع تهران مي‌شود که تاکنون توانسته‌ايم بدون مشکل از اين وضعيت عبور کنيم.
وي در خصوص طرح‌هاي داراي تنش آبي اظهار کرد: در طول 50 سال اخير ميزان بارندگي‌ها از 250 ميلي‌متر به 236 ميلي‌متر کاهش يافته است اين‌که شهرهاي داراي تنش افزايش پيدا مي‌کند بدين معنا نيست که اجراي طرح‌ها متوقف شده است. ما در شهرهاي داراي تنش اقدامات اضطراري را انجام مي‌دهيم.
سخنگوي صنعت آب با تاکيد بر اين‌که درحال حاضر حدود چهار تا پنج شهر در وضعيت قرمز از نظر زيرساخت‌ها قرار دارند، گفت: براي اين شهرها به صورت اضطراري آب را تامين مي‌کنيم و از شهرهايي که وضعيت زرد و نارنجي دارند طرح‌هايي را برنامه ريزي کرده‌ايم که در مردادماه به بهره‌برداري مي‌رسند. در حال حاضر حدود 300 شهر در مرحله تنش آبي قرار دارند. وي در خصوص افزايش قبوض آب ادامه داد: امسال افزايش قبوض در تعرفه پايه براي مشترکان خوش مصرف اتفاق نيفتاد و براي مشترکان پرمصرف الگوي جديدي تعريف شد که براساس آن الگو قبوض آنها محاسبه مي‌شود. قاسم‌زاده در اين خصوص که تا چند سال آينده وارد کننده آب شرب خواهيم شد؟ گفت: اگر بتوانيم در بخش کشاورزي توفيق حاصل کنيم مشکلي ايجاد نخواهد شد مگر اين‌که شرايط منابع آبي به گونه ديگري پيش برود که براي اين مساله پيش‌بيني‌هايي را لحاظ کرده‌ايم.
وي در خصوص آخرين اقدامات صورت گرفته براي تخصيص آب هيرمند تصريح کرد: نشست‌هاي متعددي را با طرف افغان برگزار کرده‌ايم که چالش‌هايي ايجاد شد و قرار بر اين شده که مذاکرات کافي در دو کشور صورت گيرد و بعد از آن مذاکره ديگري انجام شود که بر اساس برآوردهاي صورت گرفته ممکن است به امسال نرسد.
سخنگوي صنعت آب در خصوص آخرين وضعيت نيروگاه‌هاي برق آبي ادامه داد: 15 درصد توليد برق از اين بخش است و تمام نيروگاه‌هاي برق آبي تا 15 خردادماه اورهال شده است و اکنون در مدار هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه