روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۳ تير - شماره 4162

وزير نفت در جمع فعالان بازار پول و سرمايه مطرح کرد

سرمايه گذاري 7 ميليارد دلاري براي طرح توسعه ميدان آزادگان

   وزير نفت با اشاره به لزوم 160 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي بالادستي و پايين‌دستي کشور طي هشت سال آينده، گفت: بخش عمده‌اي از سرمايه‌گذاري 7 ميليارد دلاري براي طرح توسعه ميدان آزادگان را مي‌توانيم از بانک‌ها، شرکت‌هاي توسعه‌اي و صندوق توسعه ملي تأمين کنيم.
جواد اوجي در نشست ارائه فرصت‌هاي سرمايه‌پذيري و سازوکار اجرايي مشارکت بانک‌ها در طرح‌هاي بالادستي کلان صنعت با اولويت مگاپروژه توسعه يکپارچه ميدان مشترک نفتي آزادگان با بيان اين که نبود سرمايه‌گذاري در سال‌هاي اخير به‌دليل تحريم، مشکلات زيادي را در زمينه ظرفيت توليد نفت و گاز، پالايش و محصولات پتروشيمي براي کشور به وجود آورده است، گفت: متأسفانه به‌صورت جدي در سال‌هاي اخير نتوانسته‌ايم از ظرفيت‌هاي مالي داخل کشور براي استفاده در صنعت نفت بهره گيريم.
وي با يادآوري اين که ايران پارسال در اوج فصل سرما با کسري 250 ميليون مترمکعبي گاز روبه‌رو بود، گفت: اين در حالي است که کشور ما دومين ذخاير گازي جهان را در اختيار دارد، ضمن آن که در بخش تأمين فرآورده‌هاي نفتي نيز با توجه به رشد مصرف شاهد برابري مقدار مصرف و توليد در کشور هستيم، از اين رو بايد به فکر افزايش ظرفيت توليد فرآورده‌هاي نفتي در کشور باشيم.
اوجي خطاب به مديران بانک‌ها و مؤسسه‌هاي مالي کشور تأکيد کرد: بي‌شک اگر در سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري مناسبي در حوزه نفت و گاز کشور مي‌شد، وضع اقتصادي و معيشتي کشور و مردم به شکل کنوني نبود، از سوي ديگر اگر بتوانيم با سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي پالايشي کشور، نفت خام را به محصولاتي با ارزش افزوده بالاتر تبديل کنيم مي‌توانيم به‌صورت کامل از خام فروشي جلوگيري کنيم.
وي به سهولت صادرات فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي و حتي پيش فروش اين محصولات اشاره کرد و افزود: اگر در سال‌هاي اخير در اين دو حوزه سرمايه‌گذاري بهتري مي‌شد، کشور منفعت بيشتري مي‌داشت.
وزير نفت تأکيد کرد: يکي از اهداف و دغدغه‌هاي بزرگ دولت سيزدهم هم‌افزايي ظرفيت‌هاي فني و اقتصادي داخلي براي پيشبرد طرح‌هاي راهبردي در صنعت نفت است، در اين زمينه پارسال تفاهم‌نامه و قرارداد 45 پروژه در بخش‌هاي بالادست و پايين‌دست به ارزش 16 ميليارد دلار بيشتر با استفاده از منابع داخلي امضا شد؛ امسال نيز پروژه‌هاي نيمه‌کاره صنعت نفت کشور به ارزش 13 ميليارد دلار طبق يک برنامه زمانبدي مشخص با استفاده از منابع داخلي و کنسرسيوم بانک‌هاي داخلي به بهره‌برداري خواهد رسيد.
جذب 4.5 ميليارد دلار سرمايه خارجي
اوجي به جذب 4.5 ميليارد دلار سرمايه خارجي در پروژه‌هاي صنعت نفت و گاز کشور در سال 1400 اشاره کرد و گفت: دو بسته سرمايه‌گذاري جذاب در بخش‌هاي بالادستي و پايين‌دستي براي سرمايه‌گذاران خارجي آماده شده است که اميدواريم به‌زودي منجر به قرارداد شود.
وي با اشاره به علاقه دولت مردمي براي سهيم کردن سرمايه‌هاي مردم در پروژه‌هاي جذاب نفت و گاز کشور تصريح کرد: هم‌اکنون بهترين و شيرين‌ترين مکان براي سرمايه‌گذاري مردم و بانک‌هاي داخلي صنعت نفت است.
وزير نفت گفت: در سال‌هاي اخير الگوي قراردادهاي نفتي در کشور براي جذب بيشتر سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي تغييرات مهمي داشته است، گفت: هم‌اکنون پروژه‌هاي نفت و گاز کشور اولويت‌بندي شده است؛ براي نمونه اگر ما در سال‌هاي آينده در بخش پالايش و پتروپالايش سرمايه گذاري نکنيم به واردکننده فرآورده‌هاي نفتي تبديل خواهيم شد.
استفاده از توان مالي غول‌هاي اقتصادي کشور
اوجي با تأکيد بر اين که براي تامين امنيت انرژي کشور بايستي هرچه زودتر سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي نفت و گاز کشور متحول شود، گفت: بر اساس هماهنگي‌هاي صورت گرفته با مجموعه‌هاي اقتصادي دولت قصد داريم از توان مالي غول‌هاي اقتصادي کشور (هلدينگ‌ها)، بانک‌هاي داخلي و مشارکت‌هاي مردمي براي پيشبرد طرح‌هاي نفت و گاز کشور بهره ببريم.
وي ادامه داد: قرار نيست همه 160 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مورد نياز در بخش‌هاي بالادستي و پايين‌دستي طي هشت سال آينده را از منابع داخلي تامين کنيم، اما حداقل بخش عمده‌اي از اين سرمايه‌گذاري را مي‌توان از ظرفيت‌هاي داخلي تأمين کرد.
وزير نفت به ميدان مشترک نفتي آزادگان ( شمالي و جنوبي) به عنوان بزرگترين ميدان نفتي مشترک ايران با کشور عراق اشاره کرد و گفت: هم اکنون عراق با بهره‌گيري از توان شرکت‌هاي همچون بي‌پي و شل در حال توسعه و توليد از اين ميدان در طرف خود است، در حالي که ما در مجموع از اين ميدان حدود 190 هزار بشکه نفت برداشت مي‌کنيم.
اولويت صنعت نفت، ميدان مشترک نفتي آزادگان
اوجي افزود: هم‌اکنون شرکت ملي نفت ايران با استفاده از داده‌ها و مطالعات شرکت‌هاي داخلي و خارجي توانسته است طرح توسعع جامع خوبي براي توسعه فازهاي تازه ميدان آزادگان شمالي وجنوبي تهيه کند، گفت: به عنوان يک کارشناس مخازن نفتي و گازي مي‌گويم که با توجه به ظرفيت بالاي اين ميدان، توليد از آن بيش از 590 هزار بشکه در روز واقع‌بينانه است.
وي با اشاره به مذاکره شرکت ملي نفت ايران با 5 يا 6 شرکت و بانک بزرگ داخلي و نيز صندوق توسعه ملي براي سرمايه‌گذاري 7 ميليارد دلاري در ميدان آزادگان گفت: بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده قرار است چاه‌هاي زيادي در اين ميدان حفاري شود.
وزير نفت اظهار کرد: در بخش توسعه ميدان‌هاي دريايي به خصوص ميدان مشترک پارس جنوبي نيز ايران هم اکنون شرکت‌هاي توانمند بزرگي دارد؛ نظام جمهوري اسلامي ايران با همکاري شرکت‌ها و بانک‌هاي داخلي در سال‌هاي اخير 150 ميليارد دلار در اين حوزه سرمايه گذاري کرده که هم اکنون از صفر تا 100 عمليات از دريا تا خشکي در آن به دست توانمند پرسنل ايراني انجام مي شود.
سود قابل توجه سرمايه گذاري در ميدان‌هاي نفتي و گازي
اوجي تصريح کرد: بنده سال‌ها تجريه توسعه و سرمايه‌گذاري در ميدان‌هاي نفت و گاز کشور را دارم و با تکيه به اين تجربه با اطمينان‌خاطر عرض مي‌کنم که ايران توان فني و مالي توسعه منابع هيدروکربوري خود را دارد؛ بر اساس فرمت و برنامه‌ريزي در شرکت ملي نفت ايران و سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت‌هاي اکتشاف و توليد، بانک‌ها و پيمانکاران داخلي در قالب يک شرکت سهامي پروژه‌هاي نفت و گاز همچون ميدان مشترک آزادگان را به‌صورت 20 ساله توسعه خواهند داد و بنده به‌عنوان وزير نفت اين قول را مي‌دهم که سود اين الگو از پروژه‌هاي نفت و گاز شيرين‌تر از الگوي جديد قراردادهاي نفتي باشد.
وي درباره وضع برنامه‌ريزي براي ساخت پتروپالايشگاه شهيد سردار قاسم سليماني گفت: خوشبختانه ساخت اين پالايشگاه با بودجه 10 ميليارد دلاري در بودجه امسال تصويب شد، در اين پتروپالايشگاه کنسرسيومي از پنج شرکت و هلدينگ کشور همچون ستاد اجرايي فرمان امام (ره)، صندوق توسعه ملي، صندوق سرمايه‌گذاري صنعت نفت، هلدينگ پتروشيمي خليج فارس، شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و سهامداران مردمي مشارکت خواهند داشت.
مجوز تنفس خوراک براي سهامداران و سرمايه‌گذاران پتروپالايشگاه هاي
وزير نفت گفت: هم‌اکنون براي پتروپالايشگاه‌هاي جديد کشور مجوز تنفس خوراک از سوي دولت صادر شده است، اين موضوع کمک بسيار خوبي براي سهامداران و سرمايه‌گذاران هشت پتروپالايشگاه جديد کشور خواهد بود، از سوي ديگر فازبندي اين طرح‌هاي جديد براي راه‌اندازي، مي‌تواند مشوق خوبي براي سرمايه گذاران و بازگشت سرمايه آنها باشد.
اوجي با تأکيد بر اينکه امروز محصولات پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي ايران قابل تحريم نيست، گفت: توسعه صنايع پايين‌دستي امنيت انرژي، اشتغال‌زايي و ارزش افزوده زيادي براي کشور به همراه خواهد داشت، ما در فروش فرآورده‌هاي نفتي و محصولات پتروشيمي هيچ مشکلي نداريم و کشورهاي غربي هرچه مي‌توانند تلاش خود را براي تحريم اين مصولات در سال‌هاي اخير کرده‌اند اما نياز جهان به اين محصولات سبب شده است آنها به اهداف خود نرسند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه