روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۳ تير - شماره 4162

مديرعامل شرکت انتقال گاز ايران:

ظرفيت انتقال روزانه گاز کشور به بيش از 880 ميليون مترمکعب مي‌رسد

 مديرعامل شرکت انتقال گاز ايران ضمن معرفي پروژه‌هاي در حال اجراي اين شرکت، اعلام کرد که ظرفيت انتقال روزانه گاز شيرين کشور امسال به بيش از 880 ميليون مترمکعب مي‌رسد.
شرکت انتقال گاز ايران به‌عنوان بزرگ‌ترين زيرمجموعه شرکت ملي گاز ايران از ابتداي تأسيس اين شرکت در سال 1344 با مديريت شرکت پالايش و انتقال گاز فعاليت داشته است. اين مجموعه در سال 1384 به‌عنوان مديريت انتقال گاز از نظر ساختاري از بخش پالايش تفکيک و در پايان سال 1385 به شرکت انتقال گاز تبديل شد. اين شرکت با به‌کارگيري 20 درصد نيروي انساني شاغل (حدود 11 هزار نفر) در صنعت گاز، وظيفه خطير مديريت، حفظ، نگهداشت و بهره‌برداري از 70 درصد دارايي‌هاي فيزيکي صنعت گاز ايران را به‌عهده دارد. مهم‌ترين وظيفه شرکت انتقال گاز ايران خريد و حق‌العمل‌کاري گاز طبيعي، اتان، گاز مايع و مايعات گازي از منابع توليد داخلي و خارجي و فروش به مبادي تعيين‌شده داخلي و پايانه‌هاي صادراتي و انجام سوآپ فرآورده‌هاي يادشده است که اين مهم توسط 10 منطقه عملياتي شامل منطقه يک (خوزستان)، منطقه 2 (اصفهان)، منطقه 3 (تهران)، منطقه 4 (خراسان)، منطقه 5 (فارس)، منطقه 6 (هرمزگان)، منطقه 7 (همدان)، منطقه 8 (آذربايجان شرقي)، منطقه 9 (مازندران) و منطقه 10 (بوشهر) انجام مي‌شود.  اين شرکت از لحاظ حجم خطوط لوله و تأسيسات بهره‌برداري (بيش از 38 هزار کيلومتر خط لوله و 88 ايستگاه تقويت فشار گاز با 326 واحد کمپرسوري، 9 پايانه صادرات و واردات گاز و 800 ايستگاه مخابراتي، 8 هزار کيلومتر شبکه فيبر نوري، 4 هزار کيلومتر شبکه ماکروويو)، رتبه نخست را در آسيا و خاورميانه و رتبه چهارم را در جهان پس از کشورهاي آمريکا، روسيه و کانادا به خود اختصاص داده است. اين شرکت همچنين ظرفيت انتقال بيش از 280 ميليارد مترمکعب گاز در سال را دارد.
ظرفيت انتقال روزانه گاز کشور به بيش از 880 ميليون مترمکعب مي‌رسد
«غلامعباس حسيني» که در روزهاي پاياني سال 1400 به صندلي مديرعاملي شرکت انتقال گاز ايران تکيه زد، درباره ظرفيت انتقال روزانه گاز طبيعي در کشور اظهار کرد: شبکه انتقال گاز کشور، شبکه‌اي منعطف است که ظرفيت انتقال آن تابعي از مصرف‌کننده و توليدکننده گاز طبيعي است که در سال 1400، رکورد انتقال گاز شيرين مربوط به روز 16 دي‌ماه برابر با 852 ميليون مترمکعب بود. وي ادامه داد: با اين تفاسير پيش‌بيني مي‌شود با توجه به روند توليد و توسعه خطوط انتقال، ظرفيت انتقال گاز شيرين در حالت بيشينه آن در سال 1401 به 881 ميليون مترمکعب در روز برسد.
انتقال 65 ميليارد مترمکعب گاز طبيعي در بهار 1401
مديرعامل شرکت انتقال گاز ايران با اشاره به ميانگين انتقال روزانه گاز طبيعي در کشور تصريح کرد: بر اساس آخرين گزارش‌هاي موجود، ميانگين انتقال روزانه گاز در سه ماه نخست سال امسال، 700 ميليون مترمکعب بوده که شاخص قابل توجهي براي بازده شبکه انتقال در فصل بهار است. به گفته حسيني، در سه ماه نخست امسال، 65 ميليارد مترمکعب گاز طبيعي در شبکه منتقل شده است.
ظرفيت انتقال روزانه گاز کشور به بيش از 880 ميليون مترمکعب مي‌رسد
مديرعامل شرکت انتقال گاز ايران در پاسخ به اين پرسش که امسال چه پروژه‌هايي براي افزايش ظرفيت انتقال گاز و گازرساني پايدار به بهره‌برداري مي‌رسند، بيان کرد: تأسيسات تقويت فشار گاز نورآباد 10 با سه توربين، تأسيسات تقويت فشار گاز دوراهان 10، تأسيسات تقويت فشار گاز پل کله 10، تأسيسات تقويت فشار گاز برازجان 6 و تأسيسات تقويت فشار گاز آرادان با دو توربين امسال به بهره‌برداري مي‌رسند تا انتقال گاز به بهترين نحو منتقل شود.
انجام تعميرات اساسي براي انتقال گاز پايدار، پاک، ايمن و بهره‌ور
حسيني با اشاره به اجراي تعميرات اساسي در اين شرکت، گفت: همسو با اجراي اهداف شرکت انتقال گاز (انتقال گاز پايدار، پاک، ايمن و بهره‌ور) براي امسال بيش از 170 مورد تعميرات توربو/ الکترو/ انجين و کمپرسور گاز برنامه‌ريزي شده است که تا پايان خردادماه بيش از 45 مورد آنها پايان يافته است. وي افزود: بارزترين تعميرات اساسي در حال اجراي امسال مربوط به تعميرات اساسي توربين ZORYA-DU80 بود که 6 مورد است که 15 مورد ديگر بايد طبق برنامه تا پايان سال انجام شود.
بهره‌مندي از توان دانش‌بنيان‌ها و توليد داخل
مديرعامل شرکت انتقال گاز ايران در ادامه اين گفت‌وگو با تأکيد بر بهره‌مندي از توان شرکت‌هاي دانش‌بنيان و توليد داخل، تصريح کرد: تخمين عمر پره متحرک رديف اول توربين ZORYA-DU80 با همکاري شرکت دانش‌بنيان توربوتک، راه‌اندازي سامانه پايش وضع و عيب­يابي و تأسيس مرکز جامع پايش ناوگان توربين گازي زيمنس SGT600 و توربين ملي IGT25 با همکاري شرکت دانش‌بنيان توربوتک و همکاري با گروه بنتک (عضو پارک علم و فناوري دانشگاه شريف) براي استفاده از هوش مصنوعي در نرم‌افزار نگهداري و تعميرات (IPCMMS) براي آناليز و تحليل داده‌ها در دستور کار ماست.
5 تأسيسات ديگر برون‌سپاري مي‌شود
حسيني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه تاکنون چند درصد دارايي‌هاي شرکت انتقال گاز ايران برون‌سپاري شده است و امسال چند قرارداد برون‌سپاري ديگر امضا مي‌شود، اظهار کرد: تاکنون تأسيسات سمنان، کوهدشت به‌طور کامل برون‌سپاري شده و برون­پذير به‌طور کامل مديريت تأسيسات را به‌عهده دارد. فرآيند مناقصه برون­سپاري تأسيسات اهواز، حسينيه، بيدبلند و ديلم نيز انجام شده و در حال امضاي قرارداد است، مناقصه برون­سپاري تأسيسات تقويت فشار گاز صفاشهر 4 نيز در حال اجراست. وي درباره برنامه و اقدام‌هاي اين شرکت براي آمادگي انتقال پايدار گاز طبيعي در فصل سرما گفت: همه فعاليت‌هاي نگهداري و تعميرات برنامه‌ريزي‌شده طبق برنامه کنترل و اجرا مي‌شود، ضمن اينکه خطرهاي احتمالي در شبکه انتقال گاز، شناسايي و با روش‌هاي مناسب مديريت و کنترل مي‌شوند.
استفاده از ظرفيت ذخيره‌سازي براي افزايش تاب‌آوري شبکه
مديرعامل شرکت انتقال گاز ايران با تأکيد بر بهره‌مندي از ظرفيت ذخيره‌سازي گاز و افزايش آن در کمک به شبکه انتقال گاز کشور توضيح داد: کاهش مصرف در بخش توزيع در فصل‌هاي گرم از سويي و لزوم حفظ توليد طبق برنامه در بخش پالايشگاهي از سوي ديگر، شرکت انتقال را موظف به انتقال اين افزايش موازنه مي‌کند. از آنجا که در فصل‌هاي گرم برداشت از شبکه کاهش مي‌يابد، حجم افزايش توليد بايد به نوعي در شبکه ذخيره شود، به همين دليل ذخيره‌سازي گاز طبيعي راهبردي مهم براي شرکت ملي گاز ايران است. حسيني يادآور شد: شرکت انتقال گاز ايران از ظرفيت ذخيره‌سازي براي افزايش تاب‌آوري شبکه خود استفاده مي‌کند و اين امکان به شبکه داده مي‌شود که افزايش موازنه توليد را در فصل‌هاي سرد دوباره به شبکه بازگرداني کند.

در ديدار وزير نيرو با سفير جديد ايران در لبنان مطرح شد؛
استفاده از ظرفيت‌هاي آب و برق ايران
براي حل مشکلات لبنان
 وزير نيرو کشورمان با سفير جديد ايران در لبنان ديدار و گفت‌وگو کرد و طرفين با اشاره به روابط مناسب دو کشور بر استفاده از ظرفيت‌هاي حوزه صنعت آب و برق ايران و راه‌هاي مساعدت به کشور لبنان براي رفع مشکلاتش در اين حوزه را بررسي کردند.
به گزارش  پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو، «علي‌اکبر محرابيان» وزير نيرو در ديدار با «مجتبي اماني» سفير جديد ايران در لبنان براي همکاري‌هاي دو کشور ايران و لبنان در حوزه آب و برق در محل وزارت نيرو رايزني کرد. طرفين در اين ديدار با اشاره به روابط مناسب دو کشور و باتوجه‌به پتانسيل و ظرفيت‌هاي بالاي فني و تخصصي در حوزه صنعت آب و برق ايران، راه‌هاي مساعدت و کمک به کشور لبنان براي رفع مشکلات آن کشور در اين حوزه را بررسي کردند. در ادامه مقرر شد، پس از استقرار سفير جديد ايران در بيروت، پيگيري‌هاي لازم براي عملياتي کردن همکاري‌هاي دو کشور در حوزه آب و برق به عمل آيد.

سخنگوي صنعت برق:
خاموشي در کشور
 با وجود رشد 5 درصدي مصرف برق رخ نداد
 سخنگوي صنعت برق گفت: امروز هيچ خاموشي در کشور و حوزه هاي برگزاري کنکور با وجود رشد 5 درصدي مصرف برق رخ نداد.
مصطفي رجبي مشهدي در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي نوشت: تابستان را با روزهاي بسيار گرمي آغاز کرديم به طوري که ميزان تقاضاي برق به 67 هزار و 318 مگاوات رسيد. وي ادامه داد: اين ميزان در مقايسه با روز مشابه پارسال، رشد 5 درصدي را نشان مي‌دهد. سخنگوي صنعت برق افزود: تا امروز به لطف خدا و همراهي مردم و تلاش شبانه روزي همکاران صنعت برق، مشکلي در تأمين برق به خصوص براي حوزه‌هاي امتحاني رخ نداد. رجبي مشهدي نوشت: ميزان حداکثر تقاضاي مصرف برق با ميزان تقاضا در روز مشابه سال گذشته بيش از 3 هزار مگاوات و معادل مصرف سه استان آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي و اردبيل است. وي افزود: هموطنان بدانند يک صرفه‌جويي ساده در مصرف لوازم خانگي مي‌تواند تا ميزان زيادي به پايداري شبکه برق کمک کند. سخنگوي صنعت برق نوشت: به عنوان مثال، خاموش کردن يک لامپ توسط هر مشترک حدود هزار مگاوات صرفه‌جويي ايجاد مي‌کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه