روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۳ تير - شماره 4162

عضو اتاق بازرگاني تهران مطرح کرد

خطرهاي تشکيل دوباره وزارت بازرگاني

 عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد، پيش از آنکه بحث تکفيک ميان وزارت‌هاي صنعت و معدن و بازرگاني بار ديگر جدي شود، بايد اين سوال را پرسيد که اين تفکيک تا چه حد توان حل مشکلات اين حوزه را دارد؟
عباس آرگون اظهار کرد: از حدود 11 سال پيش که وزارت واحد صنعت، معدن و تجارت تشکيل شد تا امروز، همواره اين موضوع مطرح بوده که آيا اين ادغام درست بوده است يا خير و پس از آن دوباره اين سوال به وجود امده که تفکيک دوباره اين وزارتخانه‌ها مي‌تواند به نفع اقتصاد ايران باشد؟
وي با بيان اينکه عملکرد اين وزارتخانه در سال‌هاي گذشته بايد به شکل دقيق مورد بررسي قرار بگيرد، تشريح کرد: وقتي از ابتدا بحث ادغام اين وزارتخانه‌ها مطرح شده، قطعا مدتي طولاني بر روي آنها کار انجام شده و کارشناسان و تصميم گيران براي اين مسئله يک برنامه خاص را در دستور کار داشته‌اند. امروز بايد اين سوال را بپرسيم که آيا تمام اين کارهاي کارشناسي اشتباه بود و از ابتدا نبايد چنين برنامه‌اي در دستور کار قرار مي‌گرفت؟
عضو اتاق بازرگاني تهران با اشاره به هزينه‌هاي قابل توجه ادغام و تفکيک وزارتخانه‌ها، توضيح داد: وقتي اين ادغام صورت گرفت، از جابجايي ساختمان‌ها و اسناد و برنامه‌ها گرفته تا تغيير در قوانين بالا دستي و تلاش براي يکسان سازي برنامه‌هاي وزارت صمت در دستور کار قرار داشت. حالا اگر بنا باشد ما بار ديگر اين وزارت خانه‌ها را تفکيک کنيم، کار از اول شروع مي‌شود. از جابجايي وزير و تيم همراه وزارت گرفته تا تفکيک ساختمان‌ها و مدارک و اسناد، هر يک هم فرايند پر هزينه‌اي خواهد بود و هم احتمالا به چند ماه زمان نياز دارد تا شرايط عادي شود. ما بايد ببينيم آيا با توجه به شرايطي که اقتصاد ايران آن را تجربه مي‌کند، اعمال چنين تصميمي منطقي است؟
آرگون با تاکيد بر لزوم ارزيابي دقيق معضلات حوزه صمت، تصريح کرد: ما بايد به جاي تفکيک وزارتخانه‌ها به سراغ اصلاح سياست‌ها برويم. اينکه خودرو مشکل دارد يا تجارت با محدوديت مواجه است يا توليدکنندگان براي سرمايه‌گذاري‌هاي جديد ترديد مي‌کنند آيا با تغيير در ساختار وزارتخانه عوض خواهد شد يا نياز به اصلاح سياست‌ها دارد؟ در واقع اگر ما سياست‌ها را به درستي تغيير دهيم، مي‌توان انتظار داشت که با ساختار فعلي نيز کار ادامه پيدا کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه