روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۳ تير - شماره 4162

تحويل 100 هزار واحد نهضت ملي مسکن به مردم در شهريور

  در حال حاضر يک ميليون و 350 هزار واحد مسکوني با تجميع واحدهاي نيمه‌کاره باقي‌مانده از طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملي دولت قبل، در دست اجراست و تا شهريور امسال 100 هزار واحد آن تحويل مردم خواهد شد.
بررسي‌هاي آماري از بخش حمل و نقل و همچنين نهضت ملي مسکن، حاکي از رشد آمارهاي ترانزيت عبوري از کشور و برنامه دولت براي اجراي به موقع نهضت ملي مسکن است.
* رشد  32 درصدي ترانزيت عبوري از کشور در فصل بهار
در سه ماه نخست امسال سه ميليون و 674 هزار تن کالاي خارجي از مسير ايران عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد 32 درصدي همراه بوده است.
ميزان ترانزيت توسط بخش جاده‌اي در 2 ماهه سال جاري 50 درصد افزايش داشته است.
در بخش ريلي و در زمينه جابه‌جايي مسافر شاهد 63 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ايم.
* رشد 81 درصدي پروازهاي عبوري از فضاي کشور در 2 ماه اول سال
در حوزه هوايي نيز، تعداد نشست و برخاست در پروازهاي داخلي و بين‌المللي در 2 ماهه سال جاري به ترتيب 1 درصد و 183 درصد افزايش داشته است.
به لحاظ ميزان اعزام و پذيرش مسافر در پروازهاي داخلي و بين المللي هم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتيب 51 درصد و 378 درصد رشد را داشته‌ايم.
تعداد پروازهاي عبوري از فراز کشور هم در 2 ماهه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 81 درصد افزايش داشته است.
* رشد 153 درصدي تعداد مسافر ورودي و خروجي از بنادر در 2 ماهه سال جاري
به لحاظ جابه‌جايي مسافر (ورودي- خروجي)، تعداد مسافر ورودي و خروجي از بنادر در 2 ماهه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 153 درصد افزايش داشته است.
* يک ميليون و 350 هزار واحد مسکن در دست ساخت/ تحويل 100 هزار واحد تا شهريور امسال به مردم
طبق برنامه دولت ساخت 4 ميليون واحد در دو مرحله و طي 4 سال انجام مي‌شود که به‌زودي آغاز ساخت 2 ميليون واحد مرحله اول، تکميل مي‌شود.
تاکنون حدود 5 ميليون و 400 هزار نفر در طرح نهضت ملي مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که حدود يک ميليون نفر از آنها حائز شرايط نبودند اما مابقي قطعا کساني هستند که دولت براي آنها مسکن مي‌سازد.
امروز يک ميليون و 350 هزار واحد مسکوني (با تجميع واحدهاي نيمه‌کاره باقي‌مانده از طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملي دولت قبل) در دست اجرا است و تا شهريورماه امسال 100 هزار واحد آن تحويل خواهد شد.
* ثبت 70 درصد زمين‌هاي مورد نياز طرح نهضت ملي مسکن در بانک زمين
نزديک به 70 درصد زمين‌هاي مورد نياز طرح نهضت ملي مسکن (از کل 4 ميليون) در بانک زمين ثبت شده است و آماده بارگذاري است. بقيه زمين‌هاي مورد نياز هم در دست بررسي است. برنامه اين است که زمين مورد نياز براي 4 ميليون مسکن به‌زودي تعيين تکليف شود.
بانک مسکن با اعلام اينکه بيش از 290 هزار متقاضي طرح نهضت ملي مسکن براي دريافت تسهيلات به آن بانک معرفي شدند از انعقاد قرارداد 91 هزار واحد به مبلغ 31 هزار ميليارد تومان خبر داده است.
آخرين آمار نهضت ملي مسکن به شرح زير است:
1-پروژه هاي شروع شده طرح نهضت ملي مسکن- شهري: 567 هزار واحد
2-پروژه هاي شروع شده نهضت ملي مسکن- روستائي: 158 هزار واحد
3-پروژه هاي کلنگ زني نهضت ملي مسکن-شهري: 439 هزار واحد
4-پروژه هاي شروع شده بخش خصوصي (خودمالکين): 203 هزار واحد
مجموعا: 1.368.000 واحد مسکوني در مرحله اخذ پروانه ساختماني، تا فونداسيون، اسکلت و سقف، سفت کاري و نازک‌کاري است.
* بي‌توجهي به نهضت ساخت مسکن در دولت قبل قيمت اجاره را هم بالا برد
بنابراين گزارش بديهي است که در شرايط بروز تورم دو رقمي همه زيربخش‌هاي اقتصاد کشور تحت تاثير قرار گرفته و نمي‌توان انتظار کاهش يا ثبات قيمت در يک بخش از اقتصاد مثل مسکن را داشت.
پس از هشت برابر شدن قيمت مسکن در دولت قبل و نهضت مسکن‌نسازي در آن دولت، اثر افزايش قيمت مسکن بر اجاره‌بهاي دريافتي، چون نسبتي از قيمت ملک مورد اجاره است، با وقفه ظاهر شده است.
با وجود همه اين موارد وزارت راه و شهرسازي اقدامات متعددي در راستاي کنترل بازار اجاره و کمک به مستاجران انجام داده است؛ از آن جمله مي‌توان به تدوين لايحه اجاره‌داري حرفه‌اي با هدف ساماندهي بازار اجاره و حمايت از مستأجران که جهت تصويب و ابلاغ به دولت ارسال شده، اشاره کرد.
همچنين تسهيلات کمک وديعه مسکن با نرخ سود پايين (5 درصد از 18 درصد را دولت يارانه مي‌دهد) به مستاجران پرداخت مي‌شود.
همچنين محدوديت افزايش سقف اجاره‌بها اجرايي شده که برابر گزارشات واصله تاثير قابل ملاحظه‌اي در جلوگيري از افزايش بي‌رويه رقم افزايش تمديد قراردادهاي اجاره داشته شده است.
‌علاوه بر اين توليد و عرضه مسکن در قالب طرح‌هاي حمايتي و کمک به کسب و کار بخش خصوصي در قالب قانون جهش توليد مسکن با جديت در حال انجام است، اين اقدام منجر به افزايش موجودي مسکن در کشور و به دنبال آن کنترل بهاي مسکن و کنترل نرخ رشد اجاره‌بهاي مسکن خواهد شد.
اجراي همه اين اقدامات مشروط به در اختيار بودن سامانه ملي املاک و اسکان است که در هشت سال گذشته تکميل نشد.
با اين حال، سامانه اسکان املاک در دي‌ماه سال گذشته براي اولين بار توانست بيش از 560 هزار واحد مسکوني خالي را شناسايي و به سازمان امور مالياتي معرفي کند و اولين ماليات‌هاي خانه خالي بعد از 40 که از اولين قانون مي‌گذشت، در بهمن ماه سال گذشته به اجرا درآمد، اخيرا هم مجددا 120 هزار واحد خالي جديد که شناسايي شده، به سازمان امور مالياتي معرفي شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه