روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۳ تير - شماره 4162

ترانزيت براي دولت مهمتر از صادرات نفت

 فعال صنعت حمل و نقل گفت: با اتصال چابهار به راه آهن سراسري و نيز تکميل راه آهن رشت-آستارا مي توانيم کريدور شمال-جنوب را فعال کنيم و به کانال سوئز خشک منطقه تبديل شويم.
حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي چهارشنبه 8 تير ماه در اجلاس 5 کشور حاشيه خزر که با حضور رؤساي جمهور اين کشورها در عشق آباد پايتخت ترکمنستان برگزار شد، بر افزايش همکاري‌هاي تجاري و حمل و نقلي اين کشورها تأکيد کرد.
رئيس جمهور: کشورهاي حاشيه خزر از زيرساخت‌هاي ترانزيتي ايران استفاده کنند
رئيس جمهور در اين اجلاس خطاب به رؤساي جمهور 4 کشور ديگر حاشيه خزر گفت: «در دوره اخير و با رفع محدوديت‌هاي ناشي از پاندمي کرونا شاهد افزايش چشمگير تعاملات سياسي و اقتصادي بين ايران و کشورهاي ساحلي درياي خزر بوده‌ايم. جمهوري اسلامي ايران با توجه به موقعيت جغرافيايي و زيرساخت‌هاي مناسب خود آماده است زمينه ترانزيت و دسترسي کشورهاي ساحلي درياي خزر به ديگر کشورها و مناطق به خصوص بنادر ايران در خليج فارس و درياي عمان را از طريق قلمرو خود فراهم نمايد.»
معاون وزير صمت: راه اندازي کشتيراني کانتينري يخچالي براي اولين بار در خزر
عليرضا پاک معاون وزير صمت و رئيس سازمان توسعه تجارت نيز در يادداشتي در فضاي مجازي از راه اندازي کشتيراني کانتينري يخچالي ميان ايران و روسيه خبر داد. پيمان پاک نوشت: «با پيگيري‌هاي سازمان توسعه تجارت، سفارت ايران در مسکو و کشتيراني خزر، براي نخستين بار امکان ارسال کانتينر يخچالي از بنادر ايران به بندر ماخاچ قلعه روسيه و مسير حمل دريايي به اين بندر مهيا شد. اين مسير يکي از جايگزين‌هاي جدي براي مسيرهاي پر زحمت فعلي خواهد بود.»
عضو هيئت مديره انجمن شرکت‌هاي حمل و نقل: الان بهترين زمان براي تقويت ترانزيت است
حسن دوست حقي درباره تأثير برگزاري اجلاس سران کشورهاي حاشيه خزر در فعال سازي کريدور شمال- جنوب اظهار داشت: ما بايد دقت کنيم که ساختار لجستيکي کشور از ابتدا به خوبي طراحي نشده بود و مي‌بينيم که به راه اندازي شرکت‌هاي بزرگ مقياس حمل و نقل که قابل رقابت با کشورهاي همسايه و منطقه باشد منتج نشده است. وي افزود: ما در کشور مي‌توانيم شرکت‌هاي بزرگ مقياس حمل و نقلي داشته باشيم که از جابجايي کالا در منطقه سهم داشته باشد؛ اين اتفاق نقش بزرگي در اشتغال خواهد داشت. عضو هيئت مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي سراسري حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به برگزاري چندين اجلاس مهم در 10 ماهه دوم سيزدهم با حضور رئيس جمهور گفت: با توجه به تحريم‌هاي روسيه بعد از جنگ اوکراين از سوي اروپا و موقعيت خاص منطقه و نياز اين کشور به عبور کالاهاي خود از مسير ايران مي‌توانيم کريدور شمال- جنوب را فعال‌تر کنيم.
شرکت رئيس جمهور در اجلاس شانگهاي در راستاي احياي جاده ابريشم بود
وي اهميت ترانزيت براي دولت سيزدهم را يادآور شد و افزود: حضور رئيس جمهور در ماه‌هاي نخست فعاليت خود در اجلاس شانگهاي نشانه توجه دولت به احياي جاده ابريشم است. دوست حقي خاطرنشان کرد: ولي اين موضوع بايد با سرعت و جديت بيشتري پيگيري شود چون معمولاً يک بازه دو تا سه ساله در کشورمان براي تغيير قوانين و مقررات و اجراي آنها زمان مي‌برد که اگر اين اتفاق بيفتد از رقابت در منطقه جا مي‌مانيم. بنابراين بايد هر چه سريع‌تر مقررات مربوطه تدوين و ابلاغ شود.
راه آهن رشت-آستارا؛ فاکتور ارزآوري ترانزيت از روس‌ها
فعال صنعت حمل و نقل يکي از الزامات دستيابي به موقعيت محسوب در ترانزيت منطقه را فراهم کردن فرصت سرمايه گذاري براي شرکت‌هاي بزرگ مقياس حمل و نقل دانست و تصريح کرد: همچنين حلقه مفقوده زيرساخت ريلي کريدور شمال- جنوب شامل قطعه رشت – آستارا که راه آهن ايران را به آذربايجان و روسيه متصل مي‌کند اصلي ترين اولويت دولت براي توسعه زيرساخت‌هاي شبکه ريلي و فعال کردن اين کريدور است.وي با اشاره به نياز کشورهاي حاشيه خزر براي اتصال به خليج فارس و درياي عمان گفت: در صورت اتصال راه آهن چابهار – زاهدان و همچنين قطع رشت – آستارا، بنادر شمالي خصوصاً انزلي و اميرآباد به دو بندر شهيد رجايي و چابهار متصل مي‌شوند و عملاً به «کانال سوئز خشک» منطقه تبديل مي‌شويم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه