روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۱۱ تير - شماره 4160

بالارفتن 10 درصدي قيمت ساخت مسکن با رشد دو برابري قيمت سيمان

 رئيس کانون سراسري انبوه سازان از افزايش دو برابري قيمت سيمان در يک سال اخير خبر داد و گفت: اين رشد، قيمت ساخت مسکن را 10 درصد بالابرد.
سيد محمد مرتضوي رئيس کانون سراسري انبوه سازان مسکن درباره آخرين وضعيت سيمان اظهار کرد: در کشور هيچ کمبودي از نظر سيمان نداريم؛ ظرفيت اسمي کارخانجات توليد سيمان در کشور 2.5 تا 3 برابر ميزان نياز سالانه توليد مسکن در کشور است که يک چشم انداز خوبي براي ما در صنعت ساختمان ايجاد مي‌کند.
کمبود سيمان براي اجراي نهضت ملي مسکن نداريم
وي با بيان اينکه هيچ نگراني‌اي از نظر کمبود سيمان براي افزايش توليد مسکن از 400 هزار واحد در سال که طي سال‌هاي اخير داشتيم به يک ميليون مسکن نداريم افزود: دغدغه‌اي از باب اينکه توليد سيمان کفاف و پاسخگوي صنعت ساختمان در کشور باشد نداريم. رئيس کانون سراسري انجمن‌هاي صنفي انبوه سازان مسکن ادامه داد: در يک سال اخير در مقاطع مختلف زماني اتفاقات زيادي در توزيع و قيمت گذاري سيمان شاهد بوديم و افزايش قيمت‌هايي در بازار رخ داد که در يکي دو ماه اخير اين افزايش‌ها نگران کننده شد و شتاب گرفت.
سيمان در يک سال اخير افزايش دو برابري داشت
وي با بيان اينکه در ماه‌هاي اخير سيمان اعم از فله و غير فله افزايش قيمت دو برابري داشته يادآور شد: افزايش قيمت سيمان بر اساس آخرين محاسبات 10 درصد در قيمت تمام شده ساخت و ساز تأثير مي‌گذارد. به يک باره با افزايش قيمت دو برابري، تأثير 10 درصدي در هزينه ساخت و ساز دارد؛ سيمان و فرآورده‌هاي آن 20 درصد از مصرف نهاده‌هاي ساختماني را در هر پروژه ساخت و ساز به خود اختصاص مي‌دهند که حجم بالايي است لذا به دليل مصرف بالا در ساختمان، تأثير بالايي در قيمت تمام شده ساخت نسبت به ساير نهاده‌هاي ساختماني دارد. فعال صنعت ساختمان در خصوص تأثير تغييرات قيمت بتن در اين صنعت تأکيد کرد: قيمت بتن کاملاً متأثر از نرخ سيمان است؛ در حال حاضر قيمت بتن 60 تا 70 درصد نسبت به سال گذشته به طور متوسط رشد نشان مي‌دهد البته نوساناتي هم داشته و در مقطع کوتاهي موقتاً افزايش قيمت بتن بيش از اين 60 تا 70 درصد بود اما آنچه در حال حاضر در بازار مي‌بينيم، همين افزايش 60 تا 70 درصدي نسبت به سال گذشته است. وي خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان تورم قيمت مسکن، نهاده‌ها و مصالح ساختماني و حتي قيمت تمام شده ساخت و ساز از سوي نهادهاي رسمي اعلام مي‌شود، با آنچه در بازار مشاهده مي‌کنيم متفاوت است؛ قيمت سيمان افزايش دو برابري داشته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه