روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ ارديبهشت - شماره 4130

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي:

بسته‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت پتروشيمي ايران آماده است

 مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي از فراهم بودن بسته‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي ايران براي سرمايه‌گذاران خارجي خبر داد.
مرتضي شاهميرزايي ديروز (دوشنبه، 26 ارديبهشت‌ماه) در روز پاياني بيست‌وششمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظرفيت 90 ميليون تني کنوني صنعت پتروشيمي کشور با تکيه بر توان متخصصان و دانشمندان و فعالان اين صنعت تا 10 سال آينده به 200 ميليون تن در سال مي‌رسد با اين تفاوت که محصولاتي که توليد خواهند شد در ادامه زنجيره ارزش خواهند بود و ارزش افزوده چند برابري ايجاد خواهند کرد.
وي با اشاره به اينکه صنعت پتروشيمي امروز بر قله افتخار نشسته است و صنعتي ارزش‌آفرين و بدون ريسک است، افزود: براي توسعه و ساخت واحدهاي جديد پتروشيمي نياز به نوآوري پژوهشگران و متخصصان است و از همه سرمايه‌گذاران، دانشمندان و علاقه‌مندان توانمند دعوت مي‌کنم به ياري اين صنعت بيايند، زيرا اين صنعت ميراثي ماندگار براي آيندگان است.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با تأکيد بر اينکه بسته‌هاي سرمايه‌گذاري براي سرمايه‌گذاران خارجي فراهم است، ادامه داد: سرمايه‌گذاران مي‌توانند به فراخور نياز از اين بسته‌ها استفاده کنند.
شاهميرزايي گفت: از همه هلدينگ‌ها و شرکت‌هاي فعال صنعت پتروشيمي دعوت مي‌کنم با همکاري هم گام‌هاي نهايي براي بومي‌سازي اين صنعت را در سال‌هاي آينده برداريم. هنوز بخشي از کالاها، فرآيندها و نيازمندي‌هاي صنعت پتروشيمي داخلي‌سازي نشده است که توقع داريم از همه افراد اين حوزه وارد عمل شوند.
وي تصريح کرد: طرح اسلام‌آباد غرب از جمله طرح‌هاي پتروشيمي است که صفر تا 100 آن از سوي سازندگان و دانشمندان ايراني اجرا مي‌شود.
پيش‌مجوز پتروشيمي ميانکاله دي‌ماه 1400 به پايان رسيده بود
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي به 69 مجتمع پتروشيمي فعال در کشور اشاره کرد و گفت: اين صنعت نقش تعيين‌کننده‌اي در تأمين منابع ارزي و تعادل اقتصادي کشور ايفا مي‌کند، به‌طوري که پارسال بيش از 15 ميليارد دلار انواع محصول پتروشيمي صادر و 12.5 ميليارد دلار در سامانه نيما عرضه شد.
شاهميرزايي درباره تفاهم‌نامه‌هايي که روز گذشته ميان هلدينگ‌هاي پتروشيمي و شرکت ملي نفت ايران براي توسعه ميدان‌هاي نفتي و گازي توضيح داد: شکافي ميان توليد واقعي و ظرفيت نصب‌شده صنعت پتروشيمي در کشور وجود دارد که براي کاهش بخشي از اين شکاف که تأمين خوراک پايدار است، هلدينگ‌هاي پتروشيمي در توسعه چند ميدان سرمايه‌گذاري خواهند کرد.
وي در پاسخ به پرسشي درباره احداث طرح پتروشيمي ميانکاله گفت: به طرح‌هاي پتروشيمي براي طي مراحل لازم براي دريافت مجوزها از جمله مجوز محيط زيست، پيش‌مجوزي ارائه مي‌شود، پيش‌مجوز طرح پتروشيمي ميانکاله نيز دي‌ماه 1400 به پايان رسيده و اين طرح موافقت اصولي دريافت نکرده است. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي افزود: شرکت ملي صنايع پتروشيمي به عنوان شرکت مادرتخصصي اعلام مي‌کند اين طرح هيچ‌گونه موافقت اصولي ندارد و بايد مسير قانوني را طي کند و در صورت دريافت همه مجوزها وظيفه داريم از سرمايه‌گذار حمايت کنيم.
شاهميرزايي با اشاره به اينکه بيش از 1700 هکتار از فضاي سبز صنعتي کشور يعني بيش از 50 درصد آن از سوي صنعت پتروشيمي ايجاد شده است، گفت: بيش از 60 درصد فضاي مجتمع‌هاي پتروشيمي فضاي سبز است در حالي که تکليف قانوني 10 درصد است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه