روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۲۴ ارديبهشت - شماره 4127

وزير راه خبر داد؛

10 ميليون واحد مسکوني جديد مي خواهيم

  وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه 10 ميليون مسکن جديد در کشور نياز داريم، گفت: بيش از 8 ميليون جوان به علت مشکلات مالي و نداشتن مسکن مجرد مانده اند.
رستم قاسمي گفت: با توجه فارغ التحصيلي هر ساله دانشجويان و امکان ازدواج ان‌ها در کشور به بيش از 10 ميليون نفر مسکن جديد نياز داريم و تاکنون 5 ميليون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام نموده اند.
وزير راه و شهرسازي در گفتگو با برنامه قرن نواقتصاد نو گفت: بيش از 5 ميليون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام کردند که عمده اين افراد يا مستاجر هستند يا در پشت بام‌ها زندگي مي‌کنند که قطعا تعداد افراد بدون مسکن بيش از اين‌ها است.
وي در خصوص خانه‌هاي خالي افزود: آمار‌ها نشان مي‌دهد که حدود دو نيم ميليون خانه خالي در کشور وجود دارد که سازمان امور مالياتي براي وضع ماليات اقدامات لازم را انجام داده است.
قاسمي گفت: ما در راستاي جهش توليد براي ساخت يک ميليون مسکن در سال برنامه ريزي کرديم که بيش از دو سوم آن يعني 860 هزار واحد در دست اجرا است و در سال جديد نيز اقدام به واگذاري واحد‌ها خواهيم کرد. او با بيان اينکه مسکن از نياز‌هاي اصلي مردم است، گفت: براساس برآورد اوليه نزديک به 10 ميليون واحد مسکوني جديد در کشور نياز داريم. رستم قاسمي افزود: نياز‌هاي مسکن در ثبت نام طرح‌هاي مسکن خودش را نشان داده است، اما در بخش صنعتي و فناوري همچنان در مقايسه با پيشرفت ساير کشور‌ها همچنان عقب هستيم و با داشتن مهندسان مجرب و نيروي انساني بايد به سمت فناوري نوين در ساخت و ساز و ايمني در زلزله و.... گام برداريم. وزير راه و شهرسازي به مشکلات کمبود زمين در استان‌هاي کشور براي ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: تلاش مي‌کنيم اين مشکل را رفع کنيم و براي تحقق آن اقدام جدي و کار جهادي صورت بگيرد. قاسمي بزرگ‌ترين چالش مسکن سازي را محدوديت زمين اشاره کرد و افزود: طي برنامه ريزي‌هاي بعمل آمده ظرف 4 سال اقدام به ساخت 4 ميليئن واحد خواهيم کرد و با توجه به شعار سال از فناوري دانش بنيان در قطعات و مصالح و نوع ساخت بهره خواهيم برد.
وي افزود: يکياز دستگاه‌هاي تحت پوشش اين وزارتخانه مرکز تحقيقات ساختمان است که با همکاري شرکت‌هاي دانش بنيان در بالا بردن کيفيت، سبک سازي، نقش انرژي در مقاوم سازي در برابر زلزله اقدامات لازم را بعمل خواهد آورد.
وزير راه و شهرسازي همچنين با اشاره به اينکه براي تامين منابع اعتباري طرح‌هاي راه و شهرسازي 2 تبصره را پيگيري مي‌کنيم، گفت: بايد يک سري از درآمد‌ها را از فروش زمين‌هاي تحت تملک راه و شهرسازي و همچنين زمين‌هاي با کاربري‌هاي تجاري و خاص که به استان کمک مي‌کند، کسب کنيم و در واقع درآمد‌هاي استان‌ها را بايد براي استان خودش هزينه کرد.
وي در بخش ديگري از گفته هايش با اشاره به بزرگ بودن مجموعه راه و شهرسازي، بخش حمل و نقل را به دليل زير ساخت‌ها داراي مشکلاتي جدي خواند و گفت: در بخش هوايي و ريلي به دليل وصل نبودن راهگذر‌هاي اصلي کشور و در بخش حمل و نقل نيز قديمي بودن ناوگان بسيار قديمي و فرسوده مشکلات جدي داريم.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي:
براي شناسايي مشمولان يارانه، وضعيت مالي خانوارها طي دوره 3 تا 5 ساله بررسي شد
  وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي گفت: کساني که يارانه نگرفتند و در سامانه حمايت ثبت نام کردند در صورت تاييد اعتراضاشان، يارانه ماه‌هاي گذشته را نيز دريافت مي‌کنند.
«حجت عبدالملکي» در گفت‌وگوي تلويزيوني اظهار داشت: به محض اينکه فردي وارد سامانه ثبت شکايات يارانه معيشتي مي‌شود اعتراض او ثبت خواهد شد.
وي افزود: براي ثبت اعتراض به دهک بندي يارانه‌ها، فقط کافي است وارد سامانه وزارت رفاه به آدرس hemayat.mcls.gov.ir شده و اطلاعات خود را بارگذاري کنيد.
وزير کار بيان داشت: يارانه مورد نياز 90 درصد مردم تأمين شده و در حساب دولت است، پس اگر تا 3 ماه ديگر مشخص شود فردي نيازمند بوده اما دريافتي نداشته، يارانه معيشتي ماه‌هاي گذشته نيز به حساب آن واريز مي‌شود.
وي با بيان اينکه 10 متغير و شاخص براي دهک‌بندي يارانه‌ها در نظر گرفته است گفت: شاخص‌هايي از جمله گردش حساب، حقوق، سود سهام و سود حساب، خودرو، سفرهاي خارجي و ساير موارد مدنظر است.
وزير کار افزود: براي اينکه تحولات مقطعي در زندگي افراد و جابه‌جايي دهک‌ها مؤثر نباشد در دوره سه تا پنج‌ساله دهک بندي‌ها مورد توجه قرار گرفته و حساب مي‌شود به عنوان مثال فردي خانه خريده و فروخته است که اين جزو دارايي حساب نمي‌شود. براي اينکه دهک بندي‌ها درگير نوسانات نشود شاخص‌ها در دوره سه تا پنج‌ساله در فرمولي دقيق ضريب‌بندي مي‌شود. وي با اشاره به اينکه 2 اعتراض در يارانه مورد بررسي قرار مي‌گيرد، گفت: کساني که تا فروردين‌ماه يارانه مي‌گرفتند و اکنون يارانه نگرفته‌اند مي‌توانند اعتراض کنند و افراد ديگري که به هر دليل يارانه دريافت نمي‌کردند يا از قبل و به هر دليلي قطع شده بود مي‌توانند بعد از تکميل سامانه هدفمندي يارانه‌ها به آن مراجعه کنند. عبدالملکي بيان داشت: افراد معترض به دهک بندي يارانه در سامانه حمايت مي‌بينند که به چه علت و شاخص‌هايي دهک‌بندي فرد تغيير کرده است در همين رابطه پيامکي براي همه کساني که در قبل يارانه مي‌گرفتند و اکنون قطع شده ارسال شده است تا وارد سامانه حمايت شوند.
وي تاکيد کرد: افراد تا 3 ماه آينده فرصت ثبت در سامانه را دارند و اگر مستحق دريافت يارانه باشند به آنها يارانه پرداخت مي‌شود. يارانه‌ها در حساب‌هاي دولتي موجود است و تقريباً براي 78 تا 79 ميليون نفر در نظر گرفته شده است.
وزير رفاه با اشاره به اينکه سامانه حمايت اکنون در دسترس است گفت: امکان دارد افراد مراجعه کنند و ببيند سامانه شلوغ است. محدوديت در زيرساخت‌ها وجود دارد از اين رو مردم نگران نباشند. وي گفت: چندين شماره تماس هم اعلام شده است که يکي از آنها مرکز تماس به شماره 0216369 است و سال‌هاست که مردم با اين شماره آشنا هستند و در کنار اين شماره تماس، 09200006369 نيز هست.
عبدالملکي با بيان اينکه 7 و نيم ميليون نفر يارانه نمي‌گرفتند گفت: يک بخشي از آن افراد متمکن بودند اکنون فرض مي‌کنيم پنج ميليون نفر مستحق هستند اين افراد مي‌توانند در سامانه هدفمندي يارانه‌ها که اعلام مي‌شود، ثبت‌نام کنند و فرايندي طول مي‌کشد تا بررسي و ارزيابي شود.
 وزير رفاه بيان داشت: دهک‌بندي‌ها در پايگاه رفاه ايرانيان صورت مي‌گيرد، ضمن اينکه قانون مجلس براي بودجه 1401 به وزارت رفاه حکم کرده است که يارانه پردرآمدها را کاهش و کم‌درآمد را افزايش دهد. وي خاطرنشان کرد: پنج ميليون نفر يارانه‌بگير جزو دهک دهم بودند که بايد يارانه آنها حذف مي‌شد.
عبدالملکي در پاسخ به تعدادي از اعتراض‌هاي مردمي در يارانه‌ها گفت: يکي از شاخص‌ها سفرهاي خارجي بوده است که کاري بوده است از اين رو افراد مي‌توانند در سامانه اعتراض را ثبت کنند و بعد از بررسي و ارائه مستندات، مورد رسيدگي مي‌شود.
وي گفت: امکان دارد فردي به خاطر گردش مالي بالا يارانه‌اش قطع شده است که مي‌تواند اعتراض کند به عنوان مثال بعضي از روحانيون و طلاب وجوهات شرعي را دريافت مي‌کنند که اين امر مال اين افراد نيست و براي مرجعيت است که اين امر قابل اعتراض است. وزير رفاه تاکيد کرد: توصيه مي‌کنيم حساب‌هاي شخصي از کاري جدا شود ضمن اينکه در سامانه با ثبت اعتراض و ارائه مستندات يارانه در صورت مستحق بودن اختصاص مي‌يابد.

وزير صمت اعلام کرد؛
جزئيات سازوکار کالابرگ الکترونيک
  وزير صمت ضمن تشريح جزئيات سازوکار کالابرگ، گفت: فرد با هر کارت بانکي که دارد و مي خواهد خريدي انجام دهد، وقتي کارت را مي کشد بخشي از هزينه از کارت فرد و بخشي ديگر از يارانه کسر مي شود.
سيد رضا فاطمي امين در يک گفت و گوي تلويزيوني در مورد سازوکار کالابرگ الکترونيک، اظهار کرد: کالابرگ چيز جديدي نيست و همين کارت‌هاي بانکي است و کارت مستقلي براي خريد نيست. استفاده از کالابرگ در استان زنجان به صورت آزمايشي براي خريد نان در حال اجراست.
وزير صمت افزود: فرد با هر کارت بانکي که دارد و مي‌خواهد خريدي انجام دهد، وقتي کارت را مي‌کشد بخشي از هزينه از کارت فرد و بخشي ديگر از يارانه کسر مي‌شود؛ يعني اگر قيمت نان 4 هزار تومان باشد، وقتي فرد کارت مي‌کشد 2 هزار تومان از حساب فرد و 2 هزار تومان از حساب يارانه کم ميش ود. در واقع به حساب نانوا 4 هزار تومان وازير مي‌شود که 2 هزار تومان را دولت و 2 هزار تومان را خريدار مي‌دهد.
وي ادامه داد: ما در مورد نکته‌اي نگران بوديم که نکند با اين پرداخت‌ها، مصرف مواد غذايي و نيازهاي تغذيه‌اي دچار کمبود و نقصان شود. بنابراين وقتي هم قيمت‌هاي جهاني بيش از حد افزايش يافت، تصميم گرفتيم تا قبل از فراهم شدن زيرساخت‌هاي کالابرگ، کار را آغاز کنيم به اين صورت که مبلغ 300 و 400 هزار تومان به ازاي هر فرد براي 2 ماه به حساب سرپرستان خانوار واريز شد که يک ماه قبابل برداشت است و هر وقت زيرساخت‌هاي کالابرگ آماده شد، به کالابرگ منتقل خواهد شد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه