روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۲۴ ارديبهشت - شماره 4127

رئيس ستاد مبارزه با قاچاق:

قاچاق روغن بيشتر از آرد است

 رئيس ستاد مبارزه با قاچاق با بيان اينکه قاچاق روغن بيشتر از آرد است، گفت: قاچاق ورودي و خروجي کشور به حدود 17 تا 18 ميليارد دلار رسيده است.
علي مويدي خرم آبادي در يک برنامه تلويزيوني، گفت: ارز ترجيحي در کشور ما يکي از عوامل اصلي شکل‌گيري قاچاق معکوس در کشور است. دادن ارز ترجيحي به واردات مواد اوليه کالاهاي اساسي در واقع باعث شده بود که قيمت عرضه کالاهاي اساسي در کشور ما به پايين‌ترين رقم برسد و به لحاظ شرايطي که در کشورهاي همجوار وجود دارد، متأسفانه اين تفاوت قيمت کالاهاي اساسي در داخل و خارج از کشور زمينه را فراهم آورده بود تا بخشي از کالاهاي اساسي به کشورهاي همجوار قاچاق شود.
وي افزود: بنابراين با وجود تمهيدات فراوان و تلاش مضاعف همه دستگاه‌ها اين موضوع باعث شده بود که بخشي از سرمايه‌هاي مردم در اين حوزه به تاراج برود.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: متأسفانه با وجود تمام اقدامات انجام شده اين بستر همچنان براي خروج کالاهاي اساسي به خارج از کشور فراهم است؛ به عنوان مثال يک بطري روغني که در کشور ما به قيمت 13 هزار و 800 تومان عرضه مي‌شد، در کشور پاکستان به قيمت 150 هزار تومان به فروش مي‌رسيد و ما شاهد بوديم که برخي افراد نيازمند با فروش فقط 10 ليتر روغن در خارج از مرزها مبلغي را کسب مي‌کردند. وي اظهار داشت: اگر همه مرزها نيز کنترل شود، حجم کار آن قدر زياد بود که باز هم بخشي از اين کالاها قاچاق مي‌شد و بايد گفت که اختصاص ارز ترجيحي باعث شده بود تا کار قاچاقچيان تشديد شود.
قاچاق ورودي و خروجي کشور به حدود 17 تا 18 ميليارد دلار رسيده است
مويدي خرم آبادي بيان داشت: تا قبل از سال 90 حدود 25 ميليارد دلار قاچاق ورودي داشتيم که با تمهيدات خوب نظام، قاچاق ورودي به 12.5 دلار رسيد، اما بعد از تحريم‌ها و تشديد آن در سال 97 بحث قاچاق معکوس به وجود آمد که حدود 5.5 ميليارد دلار است، بنابراين ميزان قاچاق ورودي و خروجي کشور به حدود 17 تا 18 ميليارد دلار رسيده است.
وي با اشاره به واردات پوشاک قاچاق به کشور گفت: در مورد پوشاک در سال‌هاي گذشته به واردات به صورت نسبي وابستگي داشتيم اما در چند سال گذشته توليد پوشاک کشور به سطحي رسيده که صادرات باعث افتخار است و اين نشان مي‌دهد که در مهار ورود پوشاک توفيقات قابل توجهي داشته‌ايم و در زمينه توليد بنگاه‌ها نيز تلاش‌هاي مضاعفي شده است و اگر چه قبلاً نزديک 2.5 تا 3 ميليارد دلار واردات پوشاک قاچاق داشتيم، اکنون به کمتر از يک ميليارد دلار واردات پوشاک قاچاق رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه