روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ شنبه ۲۴ ارديبهشت - شماره 4127

فولاد ایران در تور لهستانی‌ها

بهشت ورشو برای تجار ایرانی

  رئیس اتاق بازرگانی ایران و لهستان گفت: چون ما هنوز به FATF نپیوسته‌ایم، لهستانی‌ها پیشنهاد دادند که اگر اتاق‌های مشترک هر کشوری بحث تائیدیه را انجام دهند، بانک‌ها می‌توانند برای صادرکننده یا واردکننده حساب باز کنند در نتیجه بخشی از مشکلات جابجایی پول این‌گونه حل خواهد شد.
رحیم بنامولایی درباره سفر اخیر هیاتی از تجار لهستان به ایران گفت: بعد از کرونا این اولین هیات اروپایی بود که وارد ایران شد. این هیات متخصص در حوزه فولاد و فرآورده‌های آهن بود، با توجه به اینکه لهستان بیشتر آهن و فولاد خود را از اوکراین و بلاروس تامین می‌کرد و شرایطی که اکنون پیش آمده و اوضاع آن منطقه را به‌هم ریخته است، آنها به دنبال خرید آهن از ایران و توسعه این بازار هستند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و لهستان با بیان اینکه این اتاق بیشتر مشوق  بخش خصوصی در جهت این است که به جای خام‌فروشی به سمت فروش محصول بروند، افزود: از طرف دیگر پیشنهاد دادیم که در زمینه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران کار شود. با توجه به اینکه 9 درصد معادن دنیا در اختیار کشور و ثروت ملی است، از فرصت‌هایی که پیش می‌آید با یک سری جاذبه برای سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد امنیت از طرف دولت و ارتقای دیپلماسی‌مان در منطقه استفاده کنیم تا مثل گذشته فرصت‌سوزی نشود و سرمایه‌گذاران خارجی را تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و لهستان در ادامه تاکید کرد: توصیه من این است که این فرهنگ و ایده را جا بیاندازیم و در این زمینه چند قرارداد با لهستان بسته شده‌ است. به هر حال فرصت بسیار خوبی است، چون بر اساس اعلام آمادگی بخش خصوصی، 25 میلیون تن برای سال 1401 و 1402 ظرفیت تولید و صادرات فولاد را داریم. اگر مسئولان کمک و به بخش خصوصی در این زمینه اعتماد کنند، می‌توانیم بحث صادرات فولاد به لهستان و ایجاد ارزش افزوده را در کشور داشته باشیم.
وی افزود: کارگر، مهندس و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها همه می‌توانند در رونق این کار موثر باشند. باید شرکت‌های توسعه صادرات در هر استان تشکیل شود که جوان‌ها ورود و ابتکار عمل را دست بگیرند، همان کاری که ترک‌ها با دسترسی به بازارهای دنیا کردند. البته دراین شرایط تحریم حتی ترکیه نمی‌تواند با کشور روسیه کار کند و چون ترکیه هم یک کشور اروپایی  محسوب می‌شود مجبور به عقب‌نشینی است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و لهستان در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگری که در سفر اخیر هیات لهستانی مطرح شد اینکه؛ چون ما هنوز به FATF نپیوسته‌ایم، لهستانی‌ها پیشنهاد دادند که اگر اتاق‌های مشترک هر کشوری بحث تائیدیه را انجام دهند، بانک‌ها می‌توانند برای صادرکننده یا واردکننده حساب باز کنند، در نتیجه بخشی از مشکلات جابجایی پول این‌گونه حل خواهد شد. بخشی از مشکلات بزرگ ما بحث FATF برای جابجایی پول است و اگر بخواهیم از طریق صراف‌ها این کار را انجام دهیم، چیزی حدود 10 تا 12 درصد هزینه اضافی دارد که روی قیمت تمام شده اثر می‌گذارد.  وی افزود: باید مسئولان وزارت خارجه و بانک مرکزی این موضوع را سامان دهند و بنا به دلایلی که تا به حال دولت و مجلس FATF را تائید نکرده‌اند، ما بتوانیم از تبصره‌ها استفاده کنیم و با کمک اتاق‌های مشترک بحث جابجایی پول را سامان دهیم. بنامولایی درباره مبادلات فعلی بین ایران و لهستان گفت: لهستانی‌ها در زمینه خشکبار، دمنوش‌ها و انرژی پاک یا سبز و سولارهای انرژی خورشیدی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، همچنین حاضر به مبادله فولاد ایران با ماشین‌آلات کشاورزی خود بودند. به هر حال یکی از استراتژی‌های ما باید تهاتر باشد چون مشکل جابجایی پول داریم و باید چراغ خاموش و با سیاست‌گذاری دولت باشد.
وی افزود: یک کارخانه‌ در اصفهان تولید ریل برای لهستان را پیشنهاد داد اما این اتفاقات باید با همفکری دولت و مجلس اجرایی شود. آنها به دنبال آهن و مواد اولیه ما بودند ولی ما به خاطر نسل آینده سعی در فروش محصول داریم و تمایل به خام فروشی در این زمینه نداریم.  باید بتوانیم در کشور تولید و ارزش افزوده داشته باشیم، چون اگر مثل گذشته خام فروشی کنیم بعد باید به چند برابر قیمت محصول خریداری کنیم که در این صورت کشور دچار ضرر و زیان بزرگی می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه