روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ شنبه ۲۴ ارديبهشت - شماره 4127

ایران و اروپا دوباره از احیای برجام می گویند؛

توافق در دسترس است

 حسین امیرعبداللهیان روز جمعه در حساب کاربری خود در توئیتر در خصوص سفر هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران نوشت: در توافق با جوزف بورل، سفر انریکه مورا به تهران و گفت وگوهایش با همکارم علی باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم.وی ادامه داد: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.امیرعبداللهیان همچنین نوشت: تماس‌ها ادامه دارد.
همچنین اظهارنظر فوری بورل بعد از ماجرای بازداشت موقت و غیرقانونی معاون او درفرودگاه فرانکفورت، مبنی براینکه پیشرفت مذاکرات انریکه مورا در تهران بیش از حد انتظار بوده و دورنمای دست‌یابی به توافق نهایی دیده می‌شودبه معنای تحولی مهم در روند مذاکرات وین است که صهیونیست‌ها را دوباره نگران کرده است.
«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه گروه هفت به آلمان سفر کرده است، ساعاتی بعد از اقدام غیرقانونی پلیس این کشور با همکارانش در فرودگاه فرانکفورت که از ماموریت به تهران باز می‌گشتند، اعلام کرد که رایزنی‌های صورت گرفته در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها را «بسیار مثبت» ارزیابی می‌کند.
وی توضیح داد: دو ماه بود که مذاکرات به دلیل اختلاف نظر در مورد سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) به بن بست رسیده بود. آقای مورا با پیامی ملموس از طرف من به ایران سفر کرد و پاسخ به اندازه کافی مثبت بوده است تا باور کنیم که می توانیم مذاکرات بین طرفین را دوباره ازسربگیریم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این نوع مسائل یک شبه حل نمی شوند، افزود: اما اجازه دهید اینطور بگوییم که مذاکرات مسدود شده بود و دوباره از مسدودیت خارج شده است. یعنی چشم انداز رسیدن به توافق نهایی وجود دارد. دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.
انریکه مورا هماهنگ‌ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها سه‌شنبه گذشته راهی تهران شد و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چندین ساعت با علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفتگو کرد. ایران و اتحادیه اروپا معتقدند که جلسات برگزار شده، فرصت مجددی را حاصل کرد تا دو طرف روی ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شوند. حالا پیشرفت حاصل شده رژیم صهیونیستی را نگران کرده و لابی آن را در اروپا دوباره به تکاپو انداخته است.مورا امروز در بازگشت از سفر به تهران برای نیم ساعت در فرودگاه فرانکفورت به طور موقت بازداشت و گذرنامه و گوشی همراهش ضبط شد. این مساله از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم لابی صهیونیستی در بخشی از دستگاههای امنیتی آلمان نفوذ خوبی را دارد و برخی از گزارش‌های سرویس‌های امنیتی این کشور به طور اختصاصی در رسانه‌های اسرائیلی و درباره موضوع ایران منتشر شده‌اند. معاون بورل در اعتراض به رفتار پلیس آلمان در توئیتر یادآور شد که او یک مقام رسمی اتحادیه اروپا و دارای گذرنامه اسپانیایی است. به گفته وی رفتار و امتناع پلیس از ارائه هرگونه توضیح به او ، خلاف کنوانسیون وین است. در همین حال سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به این ماجرا گفت که امیدوار است مشابه این اتفاق دوباره تکرار نشود. میخائیل اولیانوف که ریاست هیات روسیه در مذاکرات وین را برعهده دارد در توئیتی نوشت: اگر با مقامات سطح بالای اتحادیه اروپا با پاسپورت دیپلماتیک چنین رفتار می شود، مردم عادی چه انتظاری باید داشته باشند؟  وی افزود: بیایید امیدوار باشیم این یک سوء تفاهم بود که دیگر تکرار نخواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه