روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ شنبه ۲۴ ارديبهشت - شماره 4127

حضور پر رنگ و معنادار دوباره رئیسی در میدان ؛

یک صبح جمعه بسیار متفاوت با آن صبح جمعه!

 رئیس‌جمهور صبح جمعه برای نظارت و ارزیابی وضعیت اقدامات اقتصادی اخیر دولت با حضور سرزده در یکی از میادین میوه و تره‌بار و گوشت و مرغ تهران، بدون واسطه با مردم گفتگو کرد.
اصلاح نظام پرداخت یارانه ها از جمله موضوعات منحصر بفردی است که تقریبا همه اقتصاددانان در طیف های مختلف فکری با آن موافق بوده و بر انجام آن تاکید دارند.
در ادوار گذشته نیز ضرورت اقدام دولت در زمینه اصلاح نظام پرداخت یارانه مورد تاکید اقتصاددانان بوده و حتی بارها با ادبیات تند،دولتها را بدلیل فقدان شجاعت در ورود به این عرصه، متهم به خیانت کرده اند.
البته ورود به این مقوله بدلیل ارتباط مستقیم آن با سفره مردم ضمن ان که اقدامی سخت و بسیار پیچیده است نیازمند داشتن شجاعت برای پذیرش ریسک مخالفتها و اعتراضات مردمی و همچنین کاهش محبوبیت مجریان نیز هست.
به دو دلیل ذکر شده،علی رغم وجود الزامات قانونی برای اصلاح نظام پرداخت یارانه ها،دولت گذشته حاضر به این اقدام نشد و با عدم پذیرش ریسک اجرای قانون ترجیح دادبا فرار از انجام مسئولیت خود که طبیعتا مضرات اقتصادی ناگواری را به کشور تحمیل کرد،حفظ جایگاه سیاسی خود را بر منافع ملی، مقدم شمرد.
جمله معروف و البته دردناک رئیس جمهور سابق که پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۸ و وقوع برخی اعتراضات خیابانی به این رخداد، صراحتا اعلام کرد که از انجام این اقدام بی خبر! بوده،سندی تاریخی و البته تاسف آور از اوج بی مسئولیتی دولت دوازدهم در قبال اجرای وظایف قانونی اش در موضوع اصلاح نظام پرداخت یارانه ها بود.
تاخیر در اجرای قانون اصلاح نظام پرداخت یارانه ها ضمن آن که صدمات اقتصادی زیادی را متوجه کشور نمود، بدلیل وقوع و تداوم برخی رخدادها چون افزایش شدید قیمت جهانی غذا،همه گیری کرونا،خشکسالی و تداوم تحریم های ظالمانه، اهرم های مدیریتی برای اجرای قانون را در شرایط کنونی بسیار محدودکرده است.
قصددولت سیزدهم برای اجرای این قانون در شرایط فعلی،ضمن آن که اقدامی شجاعانه و قابل تقدیر است پانهادن در عرصه ای بسیار سخت و پیچیده  نیز تلقی می شود.
 در حالی که اکثر کارشناسان اقتصادی با استناد به تنگناهای داخلی و خارجی شرایط اجرای این قانون را بسیار سخت و پرچالش می دانند اما همگی بر اجتناب ناپذیر بودن اجرای قانون از سوی دولت نیز اذعان دارند.
در چنین شرایطی دولت سیزدهم با پذیرش این مسئولیت سخت و به تعبیر رئیس جمهور محترم با گذشتن از اعتبار و آبروی خود، این اقدام شجاعانه را با بهره گیری از همه ظرفیتهای در اختیار و امیدواری به همراهی و همکاری مردم آغاز کرده وباتلاش شبانه روزی قصد دارد با کمترین فشار به مردم این برنامه را به پیش ببرد. حضور مسیولانه رییس جمهور محترم در روز جمعه در اصلی ترین مرکز توزیع مرغ و بررسی میدانی روند تآمین نیازمندیهای مردم و همچنین گفتگوی رو در رو با مردم که نگرانی آنها نسبت به وضعیت معیشتی اشان کاملا طبیعی است نشان میدهد که دولت  عزم خود را برای اجرای قاطعانه قانون و در کنار آن مراقبت از قدرت خرید اقشار کم درآمد جزم کرده است. به طور قطع اجرای این اقدام ملی که هدف آن تامین منافع آحاد مردم عزیز ایران است بدون حمایت و پشتیبانی گروههای مختلف اجتماعی، نخبگان،رسانه ها،صاحبان تریبونها،تولید کنندگان و...نمی تواند به اهداف پیش بینی شده نزدیک شود. به صورت طبیعی نقد مشفقانه با هدف کمک به اجرای بهتر این قانون از سوی دولت، رویکردی پذیرفته شده و لازم است اما هر اقدامی که بصورت مستقیم و  یاغیر مستقیم موجب ایجاد مانع جدید در مسیر پرسنگلاخ دولت برای اجرای این قانون شود به طور قطع ضربه به منافع ملی تلقی شده و مستوجب برخوردی متناسب با اثرات مخرب ان است. خوشبختانه تاکنون بغیر از برخی مخالف خوانی های محدودی که عمدتا با اهداف سیاسی از سوی عناصر تابلودار بیان شده، فضای عمومی کشور با اجرای این طرح همراهی مناسبی داشته که امیدواری ها را برای عبور کم هزینه از شرایط فعلی افزون نموده است.
صبح جمعه تبدیل به معیاری برای سنجش دولت‌ها شد
یک فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود نوشت: ‏ «رئیس جمهور «صبح جمعه» برای گفتگو با مردم در یکی از مراکز توزیع مرغ تهران و یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور یافت تا نشان دهد می‌توان برای کاستن نگرانی‌های مردم کنارشان بود.»
این کاربر فضای مجازی مطلب خود را با هشتک «صبح جمعه فهمیدم بنزین گران شده» منتشر کرد!
کاربر دیگری نیز صبح جمعه را به عنوان معیار سنجش دولت‌ها تلقی کرده است و یک فعال توئیتری در صفحه‌ی خود نوشت: «‎قطعا کار فقط با حضور بین مردم حل نمی‌شود، اما اینکه در این شرایط پاشی بری بین مردم، مرد میدان می‌خواهد که عجالتاً رئیسی نشان داد هست. خلاصه فرق داره ظهر جمعه از خواب پاشیم ببینیم بنزین گران شده با اینکه صبح اول وقت جمعه میدون بهمن (کشتارگاه سابق) باشیم!»
در نهایت می‌توان این رفتار مردمی رئیسی را در راستای تحکیم رابطه‌ی بین مردم و حاکمیت و همچنین ایجاد حس اعتماد نسبت به دولت، ارزیابی کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه