صفحه اول
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیش نویس اولیه قانون اداره روابط خارجی کشور را تهیه و طی نامه ای به مجلس ارسال کرد. نظر به اینکه در اداره روابط خارجی کشور هیچگاه قوانین و مقررات جامع و مانعی شکل نگرفته است و به همین دلیل به عنوان مثال برخی از دستگاه ها در قالب تفاهم نامه یا یاداشت تفاهم مبادرت به امضای اسناد بین المللی می نمایند. همچون امضای برنامه اقدام بین اف ای تی اف و ایران توسط وزیر اقتصاد و موارد دیگری از این دست که مشاهده می شود. علی رغم اینکه این قبیل اقدامات در برخی موارد مستلزم ایجاد حقوق و تعهداتی برای کشور است و باید جهت اعمال صلاحیت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. با این همه در برخی موارد این ادعا از ناحیه مجریان مطرح می شود که مثلا اقدامی مشخص یا توافقی مشخص فاقد وجه تعهد آور بوده و لذا ضرورتی در تسلیم آن به مجلس جهت اعمال صلاحیت مطرح نمی شود. بنابراین اساسا اینکه این قبیل اقدامات و توافقات عامل ایجاد تعهد برای کشور هست یا خیر در این فرایند محل مناقشه قرار می گیرد. حال سوال این است که مرجع تشخیص این امر براساس سیستم حقوقی کشور کدام نهاد یا قوا است؟ با توجه به اینکه مستند به اصول 77 و 125 قانون ...