روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت - شماره 4122

تجارت ايران و روسيه بي سابقه شد؛

حجم تجارت ايران با روس‌ها 4.5 ميليارد دلاري شد

 نماينده تجاري روسيه در ايران گفت: 10 سال و نيم سفير روسيه در تهران بودم اما حجم مبادلات تجاري دو کشور هيچ گاه به رقم بي‌سابقه 4 ميليارد دلار نرسيده بود.
رستم ژيگانشين، نماينده تجاري روسيه در ايران در گفت و گو با خبرگزاري تاس گفت: حجم مبادلات تجاري ايران و روسيه در سال 2021 به 4 ميليارد دلار رسيده است.
وي خاطرنشان کرد، اين يک رشد بي سابقه است، 4 ميليارد دلار يک رقم بي سابقه در تجارت ما با ايران است.
اين مقام روس تاکيد کرد، من 10 سال و نيم سفير روسيه در تهران بودم و ما هرگز به چنين رقمي نرسيده بوديم. اميدوارم ما از اين ارقام عبور کنيم. به نظر مي رسد، 4 ميليارد دلار، رقم بسيار زيادي است اما با ظرفيت کشورهاي ما را مطابقت ندارد.
وي افزود، با توجه به اعمال تحريم هاي بي سابقه عليه روسيه، انگيزه بيشتري در همکاري ميان دو کشور ايجاد شده است. کسب و کارهاي ايراني، تمايل زيادي براي توسعه همکاري با روسيه نشان مي دهند. اين (تمايل) قبل از اعمال تحريم ها عليه روسيه وجود داشت، اما معتقدم که اکنون راحت ترين زمان براي رسيدن به رقم هاي بالاتر است.
ژيگانشين در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه ايران و روسيه در چه زمينه هايي مي توانند، همکاري کنند، گفت: يک محدوده وسيع و گسترده نفت و گاز، حمل و نقل، ارتباطات، فناوري اطلاعات، علم و فناوري، اقدامات بشردوستانه، مواد غذايي، کشاورزي و موارد ديگر.
نماينده تجاري روسيه در ايران  توضيح داد، ما چند پروژه بسيار مهم با ايران داريم که تازه شروع نشده اند؛ يک پروژه، پروژه برقي سازي راه آهن گرمسار - اينچه برون است که از استان‌هاي مرکزي ايران تا مرز ايران و ترکمنستان ادامه دارد و ديگري، احداث نيروگاه حرارتي «سيريک»؛ فرض بر اين است که اين نيروگاه با گاز کار کند. ما پروژه هاي زيادي داريم و من بسيار خوش بين هستم.
وي با توضيح اينکه در ماه آوريل، چندين هيئت عالي رتبه از روسيه بازديد کردند، افزود، ما نيز منتظر هيئتي از روسيه در تهران هستيم. در ايران بيشتر به مناطق آستاراخان و داغستان علاقه نشان مي دهند.
اين مقام روس در مورد اينکه ايران چه محصولاتي مي تواند به روسيه صادر کند، گفت، محصولات سنتي نظير سبزيجات، ميوه، ميوه خشک، خشکبار و توليدکنندگان ايراني نيز محصولات پتروشيمي، دارويي، خودروسازي، مصالح ساختماني، محصولات صنايع سبک، پوشاک و کفش را عرضه مي کنند.
 وي خاطرنشان کرد، در مورد کيفيت هم نمي خواهم بگويم که (توليدهاي ايراني) معادل برندهاي مطرح دنياست اما اگر به تناسب قيمت و کيفيت نگاه کنيد چرا که نه؟ من اکنون کت و شلوار يک توليد کننده ايراني ارمني الاصل آقاي هاکوپيان را پوشيده ام. کت و شلوار و پيراهن بسيار خوبي است، بنابراين، من خواه ناخواه به عنوان يک تبليغ براي اين محصولات عمل مي کنم.
«ما بايد به هر راه ممکن از ارتباطات حمل و نقلي که روسيه را دور نمي زند، حمايت کنيم.»
پروژه کريدور حمل و نقل شمال- جنوب مدت زيادي است ميان ايران و روسيه آغاز شده است.
نماينده تجاري روسيه در پاسخ به پرسشي در مورد ميزان پيشرفت اين پروژه با توجه به متوقف شدن جريان حمل و نقل ميان اروپا و روسيه و اينکه آيا از اهميت ويژه اي برخوردار است يا نه، گفت، کاملاً درست مي گوييد؛ اين پروژه از اهميت زيادي برخوردار است. ما مدت زيادي است که با شرکاي ايراني خود و نه تنها با ايراني ها بر روي اين پروژه کار مي کنيم.
وي توضيح داد، در اينجا دو مسير اصلي وجود دارد: يک راه زميني از طريق ايران، آذربايجان و روسيه و راه ديگر از طريق درياي خزر با دور زدن کشورهاي ترانزيتي. ما فعالانه در مورد اين موضوع کار مي کنيم و فعاليت هاي تجاري ما با ايران هم از طريق درياي خزر و هم از خاک آذربايجان انجام مي شود.
وي تاکيد کرد که با بسته شدن تعدادي از مسيرهاي اروپايي براي روسيه، قطعا، اولويت کريدور شمال و جنوب براي مسکو بيشتر خواهد شد و من معتقدم که بايد به هر طريق ممکن از ارتباطات حمل و نقلي که فدراسيون روسيه را دور نمي زنند حمايت و تشويق کنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه