روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت - شماره 4122

وزير کار خبر داد؛

ساخت 4 هزارمسکن کارگري

 وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از تصويب افزايش حقوق بازنشستگان متناسب با افزايش حقوق کارگران خبر داد و گفت: همچنين قرار است در راستاي حمايت از کارگران 400 هزار مسکن براي کارگران در قالب نهضت ملي مسکن احداث شود.
حجت الله عبدالملکي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه ديروز تهران،  ضمن تبريک هفته کار و کارگر به همه کارگران سرزمين بزرگ ايران اسلامي، گفت: وقتي از کارگران صحبت مي‌کنيم که با خانواده‌هايشان بيش از 60 درصد جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند و اين جمعيت، جمعيت بسيار بزرگي است.
وي اهميت کار و کارگر در تفکر و انديشه اسلامي را براي همه روشن دانست و افزود: در نظريه اقتصاد اسلامي، کار مهترين عامل توليد دانسته مي‌شود و به تعبير سيدمحمد باقر صدر پدر علم اقتصاد اسلامي، در کتاب اقتصادنا، سرمايه چيزي جز کار متراکم نيست. عامل اصلي توليد کار است و از اين جهت، کار و کارگر يک شرف ويژه‌اي دارد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي به بوسيدن دست کارگر توسط پيامبر اسلام اشاره کرد و گفت: در ادبيات و معارف اهل بيت به موضوع کارگر توجه ويژه‌اي مي‌شود. پيامبر بعد از برگشت از جنگ تبوک وقتي پس از مصافحه متوجه شد سعد انصاري کشاورزي مي‌کند و دستان زبري دارد، فرمودند اين دستي است که آتش با آن تماسي ندارد.
عبدالملکي در ادامه سخنانش بزرگترين گناه را طبق روايات اسلامي پرداخت نکردن حقوق کارگر عنوان کرد و ادامه داد: روايات زيادي داريم از جمله آنکه کار کردن براي تهيه درآمد حلال و امرار معاش خانواده برابر با جهاد در راه خدا است.
وي کارگران را ايجاد کنندگان انقلاب اسلامي برشمرد و اظهار کرد: کارگران عامل ثبات و پايداري انقلاب اسلامي بودند. در دوره بعد از انقلاب در دفاع مقدس 14 هزار شهيد توسط جامعه بزرگ کارگري تقديم ميهن و اسلام شد. در دوران سازندگي و دوران تحريم، حقيقتاً کساني که پيشمرگ و پيش قراول بودند در حمايت از مردم عزيز و آن شکست مفتضحانه در موضوع تحريم را به آمريکا تحميل کردند، جامعه عزيز کارگري بودند.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در ادامه به فرمان خداوند اشاره کرد و افزود: خداوند در قرآن حکم کرده است «هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِيهَا» خداوند شما را در زمين خلق کرد و شما را به آباداني زمين دستور داد و گمارد و اين کارگران هستند که حکم خداوند متعال را اجرا مي‌کنند.
عبدالملکي يادآور شد: مقام معظم رهبري دائماً بر ارزش کارگران تاکيد داشتند و از عنوان ستون فقرات اقتصاد توليدي کشور براي کارگران استفاده مي‌کنند و مي‌فرمايند، اگر کشوري مايل است که اقتصاد پيشرفته و مستقلي داشته باشد، رونق اقتصادي به معناي واقعي کلمه داشته باشد، بايد به قشر کارگر اهميت دهد.
وي کار و کارگر را دولت مردمي سيزدهم داراي اهميت ويژه خواند و گفت: در همه سفرهاي استاني آقاي رييس جمهور با جامعه کارگري ديدار دارد، رييس جمهور در فضاهايي در محيط کارگري حضور يافت که پيش از آن شايد حتي مسئولان محلي و استاني هم شايد نرفته بودند. در معادني که شرايط حضور در آنجا بسيار سخت است، حاضر شدند. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه رييس جمهور به من دستور داده به عنوان خادم کارگران در دولت با عنوان وزير کار، نهايت تلاش براي خدمت بيشتر به جامعه کارگري کشور را انجام دهم، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به دليل گستره‌اي که دارد و بيش از 70 درصد مردم ايران با اين وزارتخانه ارتباط دارند، عنوان استعاره‌اي وزارت مردم براي اين وزارتخانه قرار داديم و چهار پروژه کلان با محورهاي کار مردم، آتيه مردم، رفاه مردم و اموال مردم را در دست اجرا داريم.
عبدالملکي ادامه داد: در حوزه کار، کيفيت کار، در حوزه آتيه، نظام بازنشستگي، در حوزه رفاه، رفع فقر و خشکاندن فقر و در حوزه اموال مردم مديريت سالن و کارآمد شرکت‌هايي که در اختيار اين وزارتخانه است را پيگيري مي‌کنيم.
وي افزايش مناسب حقوق کارگران با همکاري جامعه کارگري را از اقدامات حوزه کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي برشمرد و گفت: با همکاري جامعه کارگري و کارفرمايي افزايش مناسب حقوق کارگران در شوراي عالي کار به انجام رسيد و اميد و انگيزه بيشتري را در جامعه کارگري ايجاد کرد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي معيشت کارگران را موضوع مهم در دولت مردمي سيزدهم عنوان کرد و گفت: پيگير بهبود معيشت کارگران هستيم. سلامت محيط و بهداشت کار يکي از موارد مرتبط با کيفيت کار است و طي چند ماه اخير 110 خانه خانه بهداشت کارگري را با همکاري کارفرمايان ايجاد کرديم و 500 هزار کارگر کشورمان تحت خدمات بهداشتي قرار گرفتند.
عبدالملکي امنيت شغلي را از ديگر محورهاي مهم حوزه کارگري معرفي کرد و گفت: هزار و 67 کارخانه و شرکتي که مشکل اقتصادي داشتند، رسيدگي کرديم و با حل مشکلات آنها براي حدود 500 هزار کارگر امنيت شغلي ايجاد شد. همچنين پيگير تفاهم‌نامه‌اي با وزارت راه و شهرسازي براي ساخت 400 هزار واحد مسکوني کارگري هستيم که در حال اجرا هست و در 1401 بخشي از ثمرات آن را مي‌بينيم.
وي ايجاد 300 کانون ياري‌گر توليد، دريافت 600 مدال ورزشي جهاني توسط جامعه کارگري و فعاليت‌هاي فرهنگي چوم مسابقات سراسري قرآن را از ديگر فعاليت‌هاي مرتبط با جامعه کارگري اعلام کرد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي اهتمام به افزايش بهره‌وري توسط کارگران و کارفرمايان را از ديگر دستاوردهاي حوزه کار و توليد برشمرد و افزود: در 6 ماهه دوم سال گذشته 600 مرکز آموزش مهارت‌هاي جوار کارگاهي ايجاد کرديم و در 6 ماهه دوم سال 600 مرکز ديگر ايجاد شد و اين برابر با افزايش بهره‌وري نيروي کار در 30 سال گذشته است.
عبدالملکي بازرسي ويژه از مراکز دولتي و حاکميتي در 6 ماهه دوم سال گذشته را از اقدام‌هاي ديگر وزارت کار دانست و گفت: رعايت حقوق کارگران در شرکت‌هاي دولتي و حاکميتي را بازرسي کرديم و مراکزي که رعايت نکنند و شرايط ر اصلاح نکنند، اسم آن شرکت‌ها و کارخانه‌ها را اعلام مي‌کنيم.
وي فعاليت کارگران بدون بيمه را مانع حفظ آتيه آنها خواند و گفت: تعداد زيادي از کارگران بدون بيمه و آتيه کار مي‌کنند. سال گذشته در يک  موفقيت خوب، يک ميليون و 144 هزار نفر به بيمه‌شدگان سازمان تامين اجتماعي افزوده شد و 400 هزار نفر از اينها شاغلين جديد هستند و بيش از 700 هزار نفر کساني که قبلاً بدون بيمه کار مي‌کردند و بيمه شدند. 70 درصد اين عملکرد مربوط به 6 ماهه دوم سال است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزايش حقوق بازنشستگان کارگري متناسب با افزايش حقوق کارگران که در شوراي عالي کار تصويب شده است، تصويب کرديم و به دولت ارسال کرديم و اميدواريم در جلسات آتي هيئت دولت مطرح و تصويب شود.
عبدالملکي با اعلام اينکه سهم سازمان تامين اجتماعي در بخش درمان کارگران را از 30 درصد به 50 درصد افزايش داديم، ادامه داد: مبلغ وام‌هاي قرض الحسنه کارگري را 40 درصد افزايش داديم و امسال مجدداً افزايش قابل ملاحظه‌‌‌‌اي خواهيم داشت.
وي اجراي قانون جواني جمعيت را با پرداخت حقوق ماهانه مرخصي بارداري براي کارگران زن باردار اعلام کرد و گفت: سال گذشته پرداخت ماهانه حقوق کارگران خانم را اجرا کرديم و در گذشته پس از 9 ماه پرداخت مي‌شد. حالا غير از حقوق اول که دو ماه پرداخت آن زمان مي‌برد، حقوق مابقي ماه‌ها به صورت هر ماه پرداخت مي‌‌شود.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در حوزه مبارزه با فساد در شرکت‌هايي که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي امانت‌دار مردم است، گفت:  ما عهد کرديم دست افراد ناسالم را کوتاه کنيم. مجاري فساد را ببنديم در مدت 8 ماهه گذشته سامانه سوت زني را اجرا کرديم، با بررسي‌هاي بازرسي و حراستي ميداني به علاوه سامانه سوت‌زني بيش از 1000 مورد فساد و تخلف شناسايي شد و بيش از 700 مورد در حال پيگيري است تا پرونده آنها کامل شود و به مراجع قانوني ارسال شود. تعدادي از اين پرونده‌ها به مراجع قانوني ارسال شده و مابقي در حال تکميل و ارجاع است و عهد کرديم دست مفسدان و غارتگران اموال مردم را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي کوتاه کنيم و از هياهوهايي که در اين زمينه اتفاق مي‌افتد هراسي نداريم و اين برنامه را به طور جدي دنبال خواهيم کرد.
عبدالملکي گفت: الحمد لله جامعه کار و توليد کشور با انگيزه کار مي‌کنند و آمار تعديل نيروي کار در فروردين 1401 نسبت به فرودين سال گذشته کاهش داشته به اين معني است که کارگران و کارفرمايان دوره جديد با روحيه مضاعف و با نگاه به آرمان انقلاب اسلامي در گام دوم انقلاب تلاش مضاعفي براي ساختن کشور دارند. سال 1401 به فضل الهي براي کارگران و کارفرمايان سال بهتري خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه